2021-07-09, 21:00
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Båda två är acceptabla.

Möjligtvis om man är efterbliven. "På Island" är det korrekta sättet att benämna det.
Citera
2021-07-09, 21:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Möjligtvis om man är efterbliven. "På Island" är det korrekta sättet att benämna det.
Hahaha, snacka om att bli upprörd över lite! Jag ber högtidligt om ursäkt för att jag påpekar att Institutet för Språk och Folkminnen säger att båda är godtagbara!
(Jag antar du faktiskt läste länken och gjorde det här inlägget efter moget övervägande? )

Eftersom jag själv säger "på Island" så känner jag mig dock inte särskilt förolämpad.
Citera
2021-07-09, 21:06
Medlem
SailorCalvins avatar
Bra. Då är du inte efterbliven.

Det heter inte heller "på Frankrike". Folkminnen kan sticka och brinna!

Citat:
Hahaha, snacka om att bli upprörd över lite! Jag ber högtidligt om ursäkt för att jag påpekar att Institutet för Språk och Folkminnen säger att båda är godtagbara!
(Jag antar du faktiskt läste länken och gjorde det här inlägget efter moget övervägande? )

Eftersom jag själv säger "på Island" så känner jag mig dock inte särskilt förolämpad.
Citera
2021-07-09, 21:27
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Precis som att man inte får en krona i lön i Sverige, eller? USA har inget laga krav på semester, Sverige har inget laga krav på minimilön. Men ändå så får i stort sett alla tillsvidareanställda i USA semester, och de flesta svenska arbetare får avtalsenlig lön.

Du verkar av någon anledning göra en direkt koppling mellan skattetryck och individens ekonomiska trygghet. Jag tror inte att det är så enkelt. Stirra dig inte blind för USA. Det finns många länder (nästan alla i världen) med lägre skatter än Sverige, men det finns flera stycken som har minst lika bra ekonomisk trygghet för arbetande.

Det gjorde jag.
Nu var det person jag citerade som fick för sig att sänkt skatt innebär mindre arbetsbehov och ökad ekonomisk trygghet.

Det mesta pekar på att motsatsen är fallet.

Att Sveriges skatter är relativt ineffektiva beror på att vi har en av de mest ojämna fördelningarna inom EU:s kärnländer, där bördan läggs på arbetar- och medelklassen. Vill man ha ekonomisk trygghet gäller det att fördela rättvist och jämnt.
Citera
2021-07-09, 21:54
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
https://www.bbc.com/news/business-57724779

I stort sett alla prövningar i världen med 4 dagars arbetsvecka eller 6 timmars arbetsdag där personal får bibehållen lön har visit positiva resultat. Senast ut är Island som påvisade likvärdigt eller mer produktiv personal.

Vad säger ni om detta? Värt att titta närmare på i Sverige?
Lönlöst!
Regeringen och folket 60% vill ha 50 timmars vecka och pension vid 75år.
Den senaste uppgörelsen går mot det hållet ivarjefall!
Inte skall man väl tvinga Muhammed till ett arbete?
Citera
2021-07-09, 22:52
Medlem
kromosomxyzs avatar
Statsanställda i Sverige jobbar (kommer inte upp till) inte 6h per dag. De är de största lökarna - alla kategorier. Jag har själv haft anställning inom staten.
Senast redigerad av kromosomxyz 2021-07-09 kl. 22:56.
Citera
2021-07-09, 22:52
Medlem
humpcuts avatar
Citat:

I stort sett alla prövningar i världen med 4 dagars arbetsvecka eller 6 timmars arbetsdag där personal får bibehållen lön har visit positiva resultat. Senast ut är Island som påvisade likvärdigt eller mer produktiv personal.

Vad säger ni om detta? Värt att titta närmare på i Sverige?

Det är väl bara att göra? Ingen som tvingas jobba 5 dagar. Är du anställd kan du be om att jobba 80%. Har du eget bolag kan du entlediga alla anställda inklusive dig själv en dag i veckan. Är du egenkonsult är det ännu enklare om det är OK för klienten.
Citera
2021-07-09, 22:55
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är ju det som är dilemmat som det inte nämns något om i artikeln, höjer man effektiviteten kan man absolut minska arbetstiden. Men detta vill ju inte folk, och risken finns även att många behåller samma tempo med kortare arbetstid.

Allt snack om 6 timmar arbetsdag är en skendebatt, det är i stort sett redan genomfört.

Om en aktieägare fick välja på +20% vinst eller -20% arbetstid pga effektivitetsökning vad tror du hen väljer? Haha det där argumentet är så skevt!

Ingen kritik till dig alltså, men tycker det är kul att det alltid tas upp av vänstertomtar.
Citera
2021-07-10, 00:42
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Det är väl bara att göra? Ingen som tvingas jobba 5 dagar. Är du anställd kan du be om att jobba 80%. Har du eget bolag kan du entlediga alla anställda inklusive dig själv en dag i veckan. Är du egenkonsult är det ännu enklare om det är OK för klienten.
Du kanske har missat att diskussionen handlar om bibehållen lön?
Citera
2021-07-10, 00:42
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Banker är ett specialfall för det mesta, men bortsett från den invändningen kan du kanske förklara hur en förkortad arbetsdag skulle förändra detta till det bättre? Det blir ju exakt samma problem.

Jag skrev inget om att en förkortad arbetsdag gör det bättre. Jag bara invände mot att du tyckte det var konstigt att man uträttar ärenden under arbetstid (alltså 9-17). Majoriteten av besiktning, tandläkare, hårfrisörer, you name it sker just under dessa tider.
Citera
2021-07-10, 00:44
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Tror mer på 12 timmars arbetsdag och 6 dagars arbetsvecka
Citera
2021-07-10, 00:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

I stort sett alla prövningar i världen med 4 dagars arbetsvecka eller 6 timmars arbetsdag där personal får bibehållen lön har visit positiva resultat.

Personligen vill jag jobba ännu mer än dagens 8 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in