2021-07-10, 00:42
Medlem
Beck86s avatar
Någon som vet hur kvinnan och barnen kom till järnvägen?
Det står nämligen en bil i närheten vars ägare bor på samma gata som kvinnan i fråga.
Citera
2021-07-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Hon ville "rädda dem från att pappan inre skulle mörda dem" då borde hon veta att det hon ABSOLUT inte ska göra är att MÖRDA sina barn då det är det hon försöker undkomma? Eller? Hur ska ni ha de

Bra där, klok synpunkt. Bättre jag mördar dem själv än att han eller nån annan gör det
Citera
2021-07-10, 00:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Säger inte att det inte kan hända, men skulle uppskatta om du har ett eller ett par case att presentera. Där alltså en förälder sökt hjälp för sina planer på att mörda sina barn, men blivit avvisad av psykiatrin och sedan dödat barnet/barnen.
Såna ärenden borde i så fall ligga hos IVO (tid: hos SoS) att ta del av. Har du nåt att lägga upp?
Jag letar upp fallen i morgon, jag orkar inte i natt. Det finns fler kända fall.

Citat:
Den tysta majoriteten av fall med pat som söker för "lust att döda barn" låter givegvis inte tala om sig och detta just för att de blivit omhändertagna.
Jo, de talar om sig för att de inte fick vård och skadade sina barn - även om de efteråt inte kan tala själva för att de är döda.

Citat:
Jag är dock enig med dig i att psykiatrin i stort lider av bristtillstånd och det i olika grad och i olika avseenden.
Jag vet av egen erfarenhet hur stora dessa brister är och vilka omedelbara risker det kan innebära för familj, barn och anhöriga.

Citat:
Givetvis kan jag inte ta gift på att mamman inte skulle blivit avvisad om hon traskat in på Hässleholm psyk och berättat om sina planer på att döda sina söner, men jag är övertygad om att risken att hon visats på porten är ytterst liten.
Om hon inte har en tidigare historik inom psykvården så är tyvärr risken mycket stor för att hon skulle ha avvisats eller fått en kortvarig hjälp på en eller två dagar och sedan skickats hem igen.
Det är så det fungerar.

Citat:
Fast när man läser en del inlägg här, så framgår det att många av dessa postare nog aldrig nånsin hade trott på att mamman här skulle ha kunnat mörda sina barn, så låt oss hoppas att de inte är verksamma inom psykiatrin.
De är nog inte verksamma inom psykiatrin men synen inom psykiatrin skiljer sig vanligen inte från deras uppfattning --- ingen vill tro att man kan skada sina barn om man är mamma. Psykiatriker är människor de också och har också uppfattningen att det är en i princip icke existerande risk.
Citera
2021-07-10, 00:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Så vi vet utifrån det här texten att mamman befarade att pappan skulle kontakta, trakassera och begå brott mot henne och/eller barnen. Varför var hon rädd att han skulle trakassera och begå brott? Brott är troligtvis misshandel i det här fallet. Den tolkningen tycker jag ändå vi kan dra?

Lägg därtill att mannen i fråga är tidigare dömd för misshandel. Ett brott vi vet inte är det lättaste att bevisa. Det blir ibland ord mot ord, ingen stödbevisning så utredningar läggs ner. Tror du därför att den gången han dömdes var enda gången han misshandlade någon? Jag tror inte det.

Det har även vid det här laget framkommit från olika källor att pappan är en våldsam person och att han behandlade mamman och eventuellt barnen illa. Tycker du inte det lutar åt att mammans historia stämmer? Ska hon fortsätta misstros?
Vi vet ifrån den där texten att anklagelserna mot mannen inte hade något som helst stöd .. det är väl vad du menar?
För det är den enda slutsatsen du kan dra av den texten.
Citera
2021-07-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Någon som vet hur kvinnan och barnen kom till järnvägen?
Det står nämligen en bil i närheten vars ägare bor på samma gata som kvinnan i fråga.
Tycker nog att det räcker med att mamman här flerfaldigt har utpekats som barnamörderska. Vilket hon ju faktiskt är.

Jag förstår att du försöker postumt dyvla på henne även brottet 'tillgrepp av motorfordon'.
Känns lite ofräscht..
Citera
2021-07-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag letar upp fallen i morgon, jag orkar inte i natt. Det finns fler kända fall.

Jo, de talar om sig för att de inte fick vård och skadade sina barn - även om de efteråt inte kan tala själva för att de är döda.

Jag vet av egen erfarenhet hur stora dessa brister är och vilka omedelbara risker det kan innebära för familj, barn och anhöriga.

Om hon inte har en tidigare historik inom psykvården så är tyvärr risken mycket stor för att hon skulle ha avvisats eller fått en kortvarig hjälp på en eller två dagar och sedan skickats hem igen.
Det är så det fungerar.

De är nog inte verksamma inom psykiatrin men synen inom psykiatrin skiljer sig vanligen inte från deras uppfattning --- ingen vill tro att man kan skada sina barn om man är mamma. Psykiatriker är människor de också och har också uppfattningen att det är en i princip icke existerande risk.
Tack för replik!
Låt oss inte göra ett alltför stort nummer här i tråden av svensk psykiatris olika tillkortakommanden, för de finns naturligtvis, men det blir offt.
PM imorgon kanske?

OnT: Det tycks hursomhelst som att ingenting tyder på att mamman sökte hjälp hos psykiatrin för sina mordplaner.
Mor och två barn döda. Det vet vi.
Citera
2021-07-10, 01:02
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
NY INFO OM MAKEN

efter luskat lite så har jag fått fram lite gammalt info.

Maken, labin0t är sedan tidigare från göteborg, bergsjön. Helt vanlig kille som spelat fotboll och stack inte ut i mängden. Han är inte den aggressiva macho typen heller som många i tråden försöker spy ut.

Labin0t har en bror mil0t som däremot hängt i kriminella kretsar då på den tiden i bergsjön. Han var med när det skedde ett mord på hans vän 3din i spårvagnen. Dem var eg. Ute efter att döda cha1ak, men han dödade hans vän 3din. Mil0t skulle också dödats men pistolen klickade. Cha1ak flydde och när han kom tillabka fick han avtjäna sitt straff på 10år. Mil0t hängde mycket med bröderna ah4 och tah4 co. (Till er som hänger med i gbg kriget) när ah4 och tah4 gav uppdrag som nil0t inte ville utföra portades dem fr gbg och hamnade i skåne. Mycket mer om labin0t vet jag inte och som sagt han har inte varit den kriminella typen och är ju heller inte dömd sens innan. Sägs misshandel 2009 men står odömd på mrkoll. Nåväl. Tack för mig
Så pappan kommer från en familj (åtminstone bror) där det finns grov kriminalitet? Om man får spekulera så kanske det inte bara var barnens far hon var rädd för?
Citera
2021-07-10, 01:03
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker nog att det räcker med att mamman här flerfaldigt har utpekats som barnamörderska. Vilket hon ju faktiskt är.

Jag förstår att du försöker postumt dyvla på henne även brottet 'tillgrepp av motorfordon'.
Känns lite ofräscht..

Feltänk....
Att ta med sina 2 barn till järnvägen.....
Nånting är ju fel, eller hur?
Det är ju inte så att man tar sina barn och tar livet av sig om man inte har en...... Verkligen rimlig förklaring....
Oavsett vad, så är det nånting någonstans som det har blivit väldigt fel.....
Sedan kan man kasta mycket skit på mamman.... Men hon gjorde ett val, det valet måste bara accepteras.... Fel för många, förståelse från andra.....
Citera
2021-07-10, 01:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Feltänk....
Det är ju inte så att man tar sina barn och tar livet av sig om man inte har en...... Verkligen rimlig förklaring....
Sedan kan man kasta mycket skit på mamman.... Men hon gjorde ett val, det valet måste bara accepteras.... Fel för många, förståelse från andra.....
Ett mycket konstigt resonemang.
Varför behöver det accepteras?
Jag kommer aldrig acceptera att man mördar sina barn. Jag kommer aldrig tycka att det är något som man skall ha förståelse för.
Senast redigerad av micro113 2021-07-10 kl. 01:08.
Citera
2021-07-10, 01:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Feltänk....

En förklaring finns men knappast en rimlig sådan eller vad menar du? Varför ska barnamord accepteras?
Citera
2021-07-10, 01:35
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Tyfon heter det.

Nu har jag läst en hel del inlägg här om att lokförare är "tränade" på att titta bort o s v. Tränade vill jag inte påstå, man pratar om det på utbildningen, inte mer. På min utbildning för 15-20 år sedan pratade vi ytterst litet om det. Minns att vår lärare tryckte på att det var minst lika viktigt att hålla för öronen som att titta bort vid påkörningen, då han sa att hörselupplevelsen kunde vara värre i ett retrospektiv än det visuella intrycket.

Jag har haft två personpåkörningar och har varken tittat bort eller hållit för öronen någon av gångerna. Varför kan jag inte svara på, jag har bara inte gjort det. Den första påkörningen (dagtid) har jag extremt tydliga minnen av, ungefär som ett par tre fotografier/stillbilder på olika avstånd när jag uppfattade att det var en människa (det första långt borta, det andra ca 100 meter ifrån samt slutligen en mycket väldetaljerad "närbild" av personens anletsdrag m. m). Den andra påkörningen är inte tillnärmelsevis lika tydlig i mitt inre, fastän den ligger betydligt närmare i tiden (inträffade sent på kvällen, så de visuella intrycken var inte lika tydliga). Själva den ljudliga "smällen" är det tydligaste och mest bestående intrycket/minnet av den andra påkörningen.

Högst troligt att lokföraren har uppfattat exakt vad som skett framför tåget, t. ex. antal personer, varav vuxna respektive barn, hur de var klädda etc. Sådant går på millisekunder.

Har inte blivit "hörd" av polis någon av gångerna (i bemärkelsen att de tar uppgifter som de brukar göra i en polisanmälan, om du förstår vad jag menar?). Däremot har jag pratat med dem om var påkörningen skedde (~ 1000 meter - beroende på tågtyp och hastighet såklart - bakom tågets stillastående), men de har inte tagit mina personuppgifter och sådant någon av gångerna.

Båda gångerna har en kamratstödjare skickats ut till platsen för påkörningen och det har även tagits drogtest på mig av en, typ, Securitas-vakt (rutin vid personpåkörningar, iallafall hos den operatören).
Tack för att du delar med dig.

Jag undrar lite - hur har du klarat dig efteråt?
Jag har i yrkesutövning varit med om några jobbiga tillfällen, det värsta fallet var nog när offret fick hjärnsubstans utslagen så den kletade på golv och väggar.. han överlevde men blir inte människa igen.

Jag har kunnat stänga dörren till jobbet och gå hem och inte tänka så mycket mer på det. Jag har inte heller känt så mycket kring händelserna på jobbet i efterhand. Man gör det man skall och pratar lite kring det, men känslomässigt stannade det där. En liknande händelse privat hade hanterats helt annorlunda.

Hur var det för dig -- kunde du lägga det bakom dig som en del av arbetet eller fick det kliva in i ditt liv och dina känslor där?
Fick du i så fall hjälp att hantera det?

Jag förstår att mina erfarenheter inte kan jämföras med dina, eller denna lokförares, men jag tänker att en viss likhet ändå finns - i våra respektive arbeten så vet vi ju att vi kan möta scener där människor skadas.
Citera
2021-07-10, 01:35
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ett både hoppfullt (ert agerande) och tröstlöst (resten) inlägg, tack!

Om (den rare oskyldige lille) skurken inte blir dömd så har inget hänt, enligt förvånansvärt många tyckare i denna tråd.

De skulle samtidigt kunna fråga sej: vem i denna tragiska historia är faktiskt dömd för misshandel, må vara 2009.

Så vitt jag vet bara en.

Tack själv. Är av uppfattningen att samhällskontraktet går åt båda hållen, vi som medborgare har en skyldighet att ställa upp som vittnen. Men lagom kul när staten inte bryr sig ett dyft när rättegången väl är avslutad...
En eloge till polisen iaf, de var med och stöttade hela vägen även när åklagaren slutat bry sig. Vi fick t o m någon slags flagg på vår adress så att om vi ringde 112 skulle det synas i systemet att det var skarpt läge.

Men ja anywho, snubben i det här fallet är de facto dömd för misshandel. Det bevisar tendenser i min bok, en person som tar till nävarna när argumenten tryter. Krävs inte många extra steg för att ge sig på nära och kära för en sådan typ. Samhället sviker, kvar står en ensam kvinna mot en klan. En sådan hopplöshet är svår att föreställa sig... Alternativen är en snabb död mot ett potentiellt livslångt lidande för henne och barnen. Fy Fan, det här landet upphör (tyvärr) aldrig att förvåna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in