Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Säger inte att det inte kan hända, men skulle uppskatta om du har ett eller ett par case att presentera. Där alltså en förälder sökt hjälp för sina planer på att mörda sina barn, men blivit avvisad av psykiatrin och sedan dödat barnet/barnen.
Såna ärenden borde i så fall ligga hos IVO (tid: hos SoS) att ta del av. Har du nåt att lägga upp?
Jag letar upp fallen i morgon, jag orkar inte i natt. Det finns fler kända fall.
Citat:
Den tysta majoriteten av fall med pat som söker för "lust att döda barn" låter givegvis inte tala om sig och detta just för att de blivit omhändertagna.
Jo, de talar om sig för att de inte fick vård och skadade sina barn - även om de efteråt inte kan tala själva för att de är döda.
Citat:
Jag är dock enig med dig i att psykiatrin i stort lider av bristtillstånd och det i olika grad och i olika avseenden.
Jag vet av egen erfarenhet hur stora dessa brister är och vilka omedelbara risker det kan innebära för familj, barn och anhöriga.
Citat:
Givetvis kan jag inte ta gift på att mamman inte skulle blivit avvisad om hon traskat in på Hässleholm psyk och berättat om sina planer på att döda sina söner, men jag är övertygad om att risken att hon visats på porten är ytterst liten.
Om hon inte har en tidigare historik inom psykvården så är tyvärr risken mycket stor för att hon skulle ha avvisats eller fått en kortvarig hjälp på en eller två dagar och sedan skickats hem igen.
Det är så det fungerar.
Citat:
Fast när man läser en del inlägg här, så framgår det att många av dessa postare nog aldrig nånsin hade trott på att mamman här skulle ha kunnat mörda sina barn, så låt oss hoppas att de inte är verksamma inom psykiatrin.
De är nog inte verksamma inom psykiatrin men synen inom psykiatrin skiljer sig vanligen inte från deras uppfattning --- ingen vill tro att man kan skada sina barn om man är mamma. Psykiatriker är människor de också och har också uppfattningen att det är en i princip icke existerande risk.