2021-07-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Fast fattar du hur hon kunde skaffa två barn med honom? Det gör nämligen inte jag! Nu verkar han ju varit aggressiv redan i skolan så det var ju inte så att han fick för sig att visa sin rätta sida efter det andra barnet. Nä, man kan inte lägga hela skulden på pappan och samhället. Om man är normalt funtad så skaffar man inte barn med en sådan man och speciellt inte två! Om man nu inte vågar lämna mannen så finns det preventivmedel.

Du menar på allvar att samtliga våldsutsatta kvinnor inte kan vara normalt funtade? Att dessa själva skall ta ansvar över att lämna en (icke normalt funtad) man?
Jag vill informera dig om att dessa män(ja, det är enligt forskning i huvudsak män), är just experter på att inte möjliggöra att kvinnan lämnar. Absolut inte en kvinna med barn. Nu vill jag verkligen inte peka ut ngn då jag helt saknar kännedom om LK som verkar ha pekats ut som far till barnen. Ville mest be dig vidga din kunskap om våldsutövande män. Ang preventivmedel, vet du att det finns män som kontrollerar precis allt kvinnan gör? Ekonomi mm! Det som är självklart för dig kan vara totalt omöjligt för en kvinna i en våldsutsatt relation.
Citera
2021-07-10, 00:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hela inlägget:

OBS!!
Vi har valt att ta bort det tragiska inlägget om kvinnan i Hässleholm. Detta pga olika hot, hot om förtal osv. Vi har säkra källor men ingen av dem vågar träda fram i dagsläget. Och därav har vi beslutat att plocka ner inlägget
Vi ville lyfta fram kvinnans öde och tackar för att vi fick det förtroendet❤️

Vi ville absolut inte peka ut någon person på något sätt. Vi ville mer belysa hur samhället brister på många punkter. Vi ber verkligen om ursäkt, om någon på något sätt har känt sig utpekad.
Vi respekterar verkligen kvinnans vänner och anhöriga och tar ner inlägget för att skydda alla inblandade❤️
Med vänliga hälsningar
RSK/NOLLTOLERANS

Det du försöker lägga vikt vid är inte det huvudsakliga. Du vill försöka låtsas att mannen eller hans familj hotat - det är inte vad inlägget säger.
Inlägget säger däremot att kvinnans anhöriga inte alls gillar det de lagt ut.

Jaha vem har kommit med hot och hot om förtal till de som skriver om mammans situation? Med tanke på att det är negativt för barnens pappa tar jag och många för givet att det är han och/eller hans anhöriga som hotat till tysthet.

Självklart vill inte anhöriga och vänner till kvinnan mitt i sorgen också bli stämda för förtal. Det förstår du nog om du tänker efter och slutar misstro mammans berättelse p.g.a. att hon mördat barnen och din objektivet därför grumlats. (Helt förståeligt är det iofs.)
Citera
2021-07-10, 00:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jaha vem har kommit med hot och hot om förtal till de som skriver om mammans situation? Med tanke på att det är negativt för barnens pappa tar jag och många för givet att det är han och/eller hans anhöriga som hotat till tysthet.
Det är ju jättelogiskt att de ber hennes anhöriga om ursäkt då...
Jag tror dock att deras val av uttryck gjordes just för att få det att se ut som om pappan eller hans anhöriga tvingat dem till reträtt.

Citat:
Självklart vill inte anhöriga och vänner till kvinnan mitt i sorgen också bli stämda för förtal. Det förstår du nog om du tänker efter och slutar misstro mammans berättelse p.g.a. att hon mördat barnen och din objektivet därför grumlats. (Helt förståeligt är det iofs.)
De hade inte kunnat bli stämda för förtal för något som låg på föreningens sida om de inte själva skrivit det.

Jag har inte sett mammans berättelse - var har du sett den? Jag läser gärna..
Senast redigerad av micro113 2021-07-10 kl. 00:15.
Citera
2021-07-10, 00:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är ju jättelogiskt att de ber hennes anhöriga om ursäkt då...
Jag tror dock att deras val av uttryck gjordes just för att få det att se ut som om pappan eller hans anhöriga tvingat dem till reträtt.

De hade inte kunnat bli stämda för förtal för något som låg på föreningens sida om de inte själva skrivit det.

Jag har inte sett mammans berättelse - var har du sett den? Jag läser gärna..

Det är väl ganska tydligt nu av vilken anledning mamman sökte hjälp och stöd från samhället och rättsväsendet?
Citera
2021-07-10, 00:22
Medlem
Kan inte alla hålla sina trutar stängda om vem som bär skuld i denna fruktansvärda tragedi? Slående överens borde alla var om att barnen var oskyldiga. Tycker admin/mod borde stänga tråden
Citera
2021-07-10, 00:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är väl ganska tydligt nu av vilken anledning mamman sökte hjälp och stöd från samhället och rättsväsendet?
Nej, hur kan du tycka det är tydligt?

Krasn*q*, Lab*not har inte tidigare lagförts för brott mot
närstående. Pågående utredning ger för närvarande inte
tillräckligt stöd för ansökan. Det har inte framkommit
någonting som tyder på att Krasn*q*, Lab*not skulle
komma att kontakta, trakassera eller begå brott mot
sökanden.
Förutsättningarna för kontaktförbud är mot
denna bakgrund inte uppfyllda"

- 23/6 2021, åklagarkammaren Kristianstad

AM-73128-21
Citera
2021-07-10, 00:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trypofob
Kan inte alla hålla sina trutar stängda om vem som bär skuld i denna fruktansvärda tragedi? Slående överens borde alla var om att barnen var oskyldiga. Tycker admin/mod borde stänga tråden
Varför skall man inte få säga att mamman mördade barnen när det är ett faktum?
Citera
2021-07-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ändå har vi sett i några fall tidigare att det är just det som hänt. Personen - vanligen en man - har sökt hjälpt med de tankarna och skickats hem, med en mycket tragisk utgång som följd. Det är ingen ursäkt i de fallen heller - de borde dödat sig själva och gett fan i barnen, men likafullt har vården haft kunskapen och bedömt att det inte är "på riktigt" och skickat hem dem.

Nej, psykvården fungerar inte som den skall.
Säger inte att det inte kan hända, men skulle uppskatta om du har ett eller ett par case att presentera. Där alltså en förälder sökt hjälp för sina planer på att mörda sina barn, men blivit avvisad av psykiatrin och sedan dödat barnet/barnen.
Såna ärenden borde i så fall ligga hos IVO (tid: hos SoS) att ta del av. Har du nåt att lägga upp?

Den tysta majoriteten av fall med pat som söker för "lust att döda barn" låter givegvis inte tala om sig och detta just för att de blivit omhändertagna.

Jag är dock enig med dig i att psykiatrin i stort lider av bristtillstånd och det i olika grad och i olika avseenden.

Givetvis kan jag inte ta gift på att mamman inte skulle blivit avvisad om hon traskat in på Hässleholm psyk och berättat om sina planer på att döda sina söner, men jag är övertygad om att risken att hon visats på porten är ytterst liten.
Fast när man läser en del inlägg här, så framgår det att många av dessa postare nog aldrig nånsin hade trott på att mamman här skulle ha kunnat mörda sina barn, så låt oss hoppas att de inte är verksamma inom psykiatrin.
Citera
2021-07-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men i detta fallet hade ju TINGSRÄTTEN precis dömt, att pappan skulle ha umgänge. Kommunens socialnämnd står inte över Tingsrätten.

Jo. I en situation då barn behöver omhändertas blir alla ev tingsrättsbeslut oviktiga. Det enda som styrs av dom besluten är vem som är juridisk part (=vårdnadshavarna) och således motpart för Socialnämnden.
Citera
2021-07-10, 00:37
Medlem
Beck86s avatar
Någon som vet hur kvinnan och barnen tog sig till järnvägen?
Citera
2021-07-10, 00:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nej, hur kan du tycka det är tydligt?

Krasn*q*, Lab*not har inte tidigare lagförts för brott mot
närstående. Pågående utredning ger för närvarande inte
tillräckligt stöd för ansökan. Det har inte framkommit
någonting som tyder på att Krasn*q*, Lab*not skulle
komma att kontakta, trakassera eller begå brott mot
sökanden.
Förutsättningarna för kontaktförbud är mot
denna bakgrund inte uppfyllda"

- 23/6 2021, åklagarkammaren Kristianstad

AM-73128-21

Så vi vet utifrån det här texten att mamman befarade att pappan skulle kontakta, trakassera och begå brott mot henne och/eller barnen. Varför var hon rädd att han skulle trakassera och begå brott? Brott är troligtvis misshandel i det här fallet. Den tolkningen tycker jag ändå vi kan dra?

Lägg därtill att mannen i fråga är tidigare dömd för misshandel. Ett brott vi vet inte är det lättaste att bevisa. Det blir ibland ord mot ord, ingen stödbevisning så utredningar läggs ner. Tror du därför att den gången han dömdes var enda gången han misshandlade någon? Jag tror inte det.

Det har även vid det här laget framkommit från olika källor att pappan är en våldsam person och att han behandlade mamman och eventuellt barnen illa. Tycker du inte det lutar åt att mammans historia stämmer? Ska hon fortsätta misstros?
Citera
2021-07-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jefvel
Tyfon heter det.

Nu har jag läst en hel del inlägg här om att lokförare är "tränade" på att titta bort o s v. Tränade vill jag inte påstå, man pratar om det på utbildningen, inte mer. På min utbildning för 15-20 år sedan pratade vi ytterst litet om det. Minns att vår lärare tryckte på att det var minst lika viktigt att hålla för öronen som att titta bort vid påkörningen, då han sa att hörselupplevelsen kunde vara värre i ett retrospektiv än det visuella intrycket.

Jag har haft två personpåkörningar och har varken tittat bort eller hållit för öronen någon av gångerna. Varför kan jag inte svara på, jag har bara inte gjort det. Den första påkörningen (dagtid) har jag extremt tydliga minnen av, ungefär som ett par tre fotografier/stillbilder på olika avstånd när jag uppfattade att det var en människa (det första långt borta, det andra ca 100 meter ifrån samt slutligen en mycket väldetaljerad "närbild" av personens anletsdrag m. m). Den andra påkörningen är inte tillnärmelsevis lika tydlig i mitt inre, fastän den ligger betydligt närmare i tiden (inträffade sent på kvällen, så de visuella intrycken var inte lika tydliga). Själva den ljudliga "smällen" är det tydligaste och mest bestående intrycket/minnet av den andra påkörningen.

Högst troligt att lokföraren har uppfattat exakt vad som skett framför tåget, t. ex. antal personer, varav vuxna respektive barn, hur de var klädda etc. Sådant går på millisekunder.

Har inte blivit "hörd" av polis någon av gångerna (i bemärkelsen att de tar uppgifter som de brukar göra i en polisanmälan, om du förstår vad jag menar?). Däremot har jag pratat med dem om var påkörningen skedde (~ 1000 meter - beroende på tågtyp och hastighet såklart - bakom tågets stillastående), men de har inte tagit mina personuppgifter och sådant någon av gångerna.

Båda gångerna har en kamratstödjare skickats ut till platsen för påkörningen och det har även tagits drogtest på mig av en, typ, Securitas-vakt (rutin vid personpåkörningar, iallafall hos den operatören).
Ja, du har säkert rätt i att det heter tyfon och inte sirén. (Vilken tur att jag inte skrev tågvissla..)

Tack för ditt informativa inlägg!
En fråga dock: I samband med dessa dina påkörningar av personer, togs du då inte direkt ur tjänst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in