2021-07-09, 23:29
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Alla är inte som du.... Alla tänker inte som du..... Alla har inte samma syn som du...... Jag slår vad om att du skulle kunna göra PRECIS lika dant om du hamnat i......... Ett visst läge.

De allra flesta har en spärr inom sig. Damen i det här fallet hade ingen.. Sjuk i huvudet. Varför fick hon inte sparken? Hon hade tydligen kraft att arbeta tungt på kontoret. I staden där hon var förföljd, misshandlad och barnen puckade. Så, det säger ju bara en sak. Tattarfasoner.
Citera
2021-07-09, 23:33
Avslutad
Citat:
Alla är inte som du.... Alla tänker inte som du..... Alla har inte samma syn som du...... Jag slår vad om att du skulle kunna göra PRECIS lika dant om du hamnat i......... Ett visst läge.

Nej, uppenbarligen inte eftersom det både finns föräldrar som mördar sina barn och personer som försvarar dessa barnamördare. Min uppväxt präglades av såväl sexuella övergrepp och misshandel. Hade jag föredragit att min morsa hade mördat mig som barn för att "skona mig"? Nä. Många i Sverige är uppväxta under skitförhållanden, men folk mördar inte sina barn till höger och vänster för det. Människor kan drivas långt och att ta sitt eget liv, absolut. Men att mörda andra människor, allra mest barn? Nej.
Citera
2021-07-09, 23:33
Medlem
Citat:

Ge mig exempel på ett läge som rättfärdigar att på eget bevåg utsätta sina barn för skräck o ångest till slut döden.

Nej just det finns inget. För INGEN förälder vill kröka ett hår på sina barn, har man de tankarna oavsett yttre faktorer som påverkar söker man hjälp eller lämnar bort sina barn till släktingar/myndigheter.
Citera
2021-07-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Finns inlägget här i tråden nånstans? Letar men hittar inte.

Inlägget finns inklistrat i kommentarerna på det redigerade inlägget.
Citera
2021-07-09, 23:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi ville absolut inte peka ut någon person på något sätt. Vi ville mer belysa hur samhället brister på många punkter. Vi ber verkligen om ursäkt, om någon på något sätt har känt sig utpekad.
Vi respekterar verkligen kvinnans vänner och anhöriga och tar ner inlägget för att skydda alla inblandade

Vad menar du med länka till inlägget? Det står om hot om förtal ovanför den text från länken du citerar. Vänligen läs hela inlägget istället för den sista biten.

I början av inlägget står det:

"Detta pga olika hot, hot om förtal osv. Vi har säkra källor men ingen av dem vågar träda fram i dagsläget. "

https://www.facebook.com/rskriksforeningen
Senast redigerad av Rosamund 2021-07-09 kl. 23:41.
Citera
2021-07-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Finns inlägget här i tråden nånstans? Letar men hittar inte.
”Angående den tragiska tågolyckan i Hässleholm. Vi vill härmed lyfta denna kvinnas tragiska öde💔

Väljer att göra inlägget anonymt så ingen ska kunna gå via min vänlista och försöka hitta namn på personen jag pratar om.

Stor sorg. Vi har mist en "syster".
Vet inte om alla hört om den hemska olyckan nere i Hässleholm igår där en mamma och hennes två barn blev påkörda av tåget?
Mamman hade blivit misshandlad länge av sin man och han hade också börjat gå på barnen.
Hon lämnade honom och levde på hemlig ort.
Men så nu kom beslutet från tingsrätten att trots allt han gjort skulle han få rätt till umgänge med barnen.
Han har hotat henne och sagt att han skulle slå ihjäl både henne o barnen när han hittar henne.
Nu till helgen skulle han få umgänge med barnen.
Mamman fick slut på hopp när rättsystemet gick emot henne. Hon såg ingen framtid för sig och sina barn längre och valde att ställa sig på spåret med dem och begå mord/självmord.

Känns förjäkligt att det får gå till så här. Att trots han gjort vad han gjort mot henne o barnen så får han ändå umgängesrätt.
Så otroligt hemskt att hon inte såg någon annan utväg.
Jag hoppas hon o barnen får frid i himlen.
Mina tankar är med anhöriga och lokföraren.
Stor sorg 💔”
Citera
2021-07-09, 23:43
Medlem
Go kväll och ursäkta om jag är jobbig. Men det blev så mycket ot prat om tåg och hastigheter. Jag följde tråden ett tag men det blev så mycket om tåg. Har någon lust och kan göra en snabbversion? Om vem och vad. Tack - om inte kvittar det. Helt ok om det inte funkar. Önskar fortsatt trevlig fredag kväll till er alla =)
Citera
2021-07-09, 23:43
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C26455A
Ge mig exempel på ett läge som rättfärdigar att på eget bevåg utsätta sina barn för skräck o ångest till slut döden.

Nej just det finns inget. För INGEN förälder vill kröka ett hår på sina barn, har man de tankarna oavsett yttre faktorer som påverkar söker man hjälp eller lämnar bort sina barn till släktingar/myndigheter.

Tänk om man kan hamna i ett läge där man inte riktigt vet vad man gör? Hur ska man då göra när synvinkeln förändras och du vet inte riktigt vad du gör till slut.....
Usch, hemsk tanke....
Citera
2021-07-09, 23:47
Medlem
Jefvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att befinna sig på rälsen och höra tågets sirén med kanske 120-130 dB.../...

Tyfon heter det.

Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Dom är tränade att bromsa sen ducka och inte titta.

Nu har jag läst en hel del inlägg här om att lokförare är "tränade" på att titta bort o s v. Tränade vill jag inte påstå, man pratar om det på utbildningen, inte mer. På min utbildning för 15-20 år sedan pratade vi ytterst litet om det. Minns att vår lärare tryckte på att det var minst lika viktigt att hålla för öronen som att titta bort vid påkörningen, då han sa att hörselupplevelsen kunde vara värre i ett retrospektiv än det visuella intrycket.

Jag har haft två personpåkörningar och har varken tittat bort eller hållit för öronen någon av gångerna. Varför kan jag inte svara på, jag har bara inte gjort det. Den första påkörningen (dagtid) har jag extremt tydliga minnen av, ungefär som ett par tre fotografier/stillbilder på olika avstånd när jag uppfattade att det var en människa (det första långt borta, det andra ca 100 meter ifrån samt slutligen en mycket väldetaljerad "närbild" av personens anletsdrag m. m). Den andra påkörningen är inte tillnärmelsevis lika tydlig i mitt inre, fastän den ligger betydligt närmare i tiden (inträffade sent på kvällen, så de visuella intrycken var inte lika tydliga). Själva den ljudliga "smällen" är det tydligaste och mest bestående intrycket/minnet av den andra påkörningen.

Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag har lite funderingar som någon som faktiskt arbetar som lokförare kanske kan svara på. Hur troligt är det att lokföraren i det här fallet hunnit bilda sig en uppfattning om situationen på spåret framför honom? Det är ju ändå en sträcka med fri sikt. Man får ju uppfattningen att han/hon lämnat uppgifter som styrker att detta inte är tal om någon olycka.

Sedan undrar jag vad som är praxis vid liknande händelser. Får man som lokförare omedelbart hjälp innan man blir hörd av polis eller hur fungerar det?

Högst troligt att lokföraren har uppfattat exakt vad som skett framför tåget, t. ex. antal personer, varav vuxna respektive barn, hur de var klädda etc. Sådant går på millisekunder.

Har inte blivit "hörd" av polis någon av gångerna (i bemärkelsen att de tar uppgifter som de brukar göra i en polisanmälan, om du förstår vad jag menar?). Däremot har jag pratat med dem om var påkörningen skedde (~ 1000 meter - beroende på tågtyp och hastighet såklart - bakom tågets stillastående), men de har inte tagit mina personuppgifter och sådant någon av gångerna.

Båda gångerna har en kamratstödjare skickats ut till platsen för påkörningen och det har även tagits drogtest på mig av en, typ, Securitas-vakt (rutin vid personpåkörningar, iallafall hos den operatören).
Citera
2021-07-09, 23:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du med länka till inlägget? Det står om hot om förtal ovanför den text från länken du citerar. Vänligen läs hela inlägget istället för den sista biten.

I början av inlägget står det:

"Detta pga olika hot, hot om förtal osv. Vi har säkra källor men ingen av dem vågar träda fram i dagsläget. "

https://www.facebook.com/rskriksforeningen
Hela inlägget:

OBS!!
Vi har valt att ta bort det tragiska inlägget om kvinnan i Hässleholm. Detta pga olika hot, hot om förtal osv. Vi har säkra källor men ingen av dem vågar träda fram i dagsläget. Och därav har vi beslutat att plocka ner inlägget
Vi ville lyfta fram kvinnans öde och tackar för att vi fick det förtroendet❤️

Vi ville absolut inte peka ut någon person på något sätt. Vi ville mer belysa hur samhället brister på många punkter. Vi ber verkligen om ursäkt, om någon på något sätt har känt sig utpekad.
Vi respekterar verkligen kvinnans vänner och anhöriga och tar ner inlägget för att skydda alla inblandade❤️
Med vänliga hälsningar
RSK/NOLLTOLERANS

Det du försöker lägga vikt vid är inte det huvudsakliga. Du vill försöka låtsas att mannen eller hans familj hotat - det är inte vad inlägget säger.
Inlägget säger däremot att kvinnans anhöriga inte alls gillar det de lagt ut.
Citera
2021-07-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ahh.... Så bra att du vet detta..... Ajje..... Du kom på mig.....

Notera bara att vid detta ställe klockan 17.55 så spöregnade det.... Väldigt många va på plats.
Men allvarligt du kan inte vara på riktig? Lägg ner med ditt trams.

Enligt polisen finns inga utomstående vittnen till händelsen.

– Vi har pratat med personal på tåget.
Citera
2021-07-10, 00:01
Medlem
Citat:
Tänk om man kan hamna i ett läge där man inte riktigt vet vad man gör? Hur ska man då göra när synvinkeln förändras och du vet inte riktigt vad du gör till slut.....
Usch, hemsk tanke....
Hon ville "rädda dem från att pappan inre skulle mörda dem" då borde hon veta att det hon ABSOLUT inte ska göra är att MÖRDA sina barn då det är det hon försöker undkomma? Eller? Hur ska ni ha de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in