2021-07-09, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kan man säga att svensk demokrati är död? Folket vill inte ha steffe, det gjordes klart redan innan förra gångens demokratikapande. Nu har han och S överlevt ännu en demokratikupp.

Fredrik Andersson om det tragikomiska:

https://www.youtube.com/watch?v=YPaxRSlKOC8
Berätta, vilken statsministerkandidat hyser större förtroende hos de parlamentariskt framvalda riksdagsledamöterna än Stefan?
För du kan väl inte tycka att det vore demokratiskt att tillsätta en statsminister med mindre mandat?
Citera
2021-07-09, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Före valet 2018 så skrev Annie Lööf detta på twitter. Det sammanfattar deras inställning rätt så bra.

"Jag vill byta ut Löfven. Jag vill bilda en alliansregering. Jag vägrar låta Sverigedemokraterna diktera villkoren för en alliansregering, så behöver en alliansregering ökat stöd för att kunna styra behöver det sökas över blockgränsen och inte hos SD."

https://twitter.com/annieloof/status/1013443473108799489

Märk att hon använder starkare ord om Sverigedemokraterna än om att avsätta Löfven och bilda en allians regering.

Sara Skyttedal kommenterade hennes inlägg med följande. Vilket visade att hon hade förstått deras politik innan valet.

"Enda rimliga tolkningen av det du skriver är att du ger socialdemokrat veto över om en alliansregering bildas. Säger de nej så backar du ur. En röst på Centerpartiet är således en röst på att S får bestämma vem som regerar."

Enligt min tolkning så var det klart att Centern gick till val på följande punkter 2018. Hängde man bara med lite i media så var det inte så svårt att förstå. Punkterna är sorterade som så att de viktigaste står överst.

1. Ingen makt till SD. De ska inte ha något att säga till om.
2. Bilda en Allians regering och avsätta Löfvens regering
3. Söka samarbete över blockgränsen.

Så som valresultatet blev så återstod bara möjligheten att samarbeta över blockgränsen.

En alliansregering hade inneburit SD hade fått inflytande. För ingen kan väl tro att de hade släppt fram en allians regering helt utan krav.

Att säga att Centern svek sitt vallöfte är väl hårt. De står fast vi den viktigaste ideologiska punkten. Att inte ge någon makt till SD.
Bitterheten efter förra valet är för stor för somliga för att klara av att tänka klart och rationellt. Istället kommer random känsloargument och gråtrunkande till uttryck, som om de vore småflickor.
Citera
2021-07-09, 21:37
Medlem
Visserligen gillar jag inte sossarna, men jag erkänner att det var kaxigt av Löfven att komma tillbaka med samma gäng ministrar som innan den överdramatiserade regeringskrisen. C spelade tuffa och kom med krav om det ena och det andra, men S befriade sig från Januariavtalet. SD-hatet är viktigast för alla rödgröna massinvandringspartier, vilket gör att Löfven blir den enda realistiska statsministerkandidaten.
Citera
2021-07-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Är det verkligen möjligt att man missat valsveken från den borgerliga sidan angående SD? Trodde först att de bara trollade.
Generande historielöshet hos några skribenter i tråden!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ulf-kristersson-nej-jag-tanker-inte-samtala-med-sverigedemokraterna/
Avprogrammeringen från PK-sekten har varit en lång process för det svenska folket, och det mesta återstår. 2018 var det viktigare för borgerliga väljare med SD-hat än vad det är idag. Vad spelar det för roll att rödgröna väljare ser det som ett svek? De som röstar blått idag bryr sig inte så mycket längre.
Citera
2021-07-09, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Avprogrammeringen från PK-sekten har varit en lång process för det svenska folket, och det mesta återstår. 2018 var det viktigare för borgerliga väljare med SD-hat än vad det är idag. Vad spelar det för roll att rödgröna väljare ser det som ett svek? De som röstar blått idag bryr sig inte så mycket längre.
Sant. Problemet för M, L och KD å andra sidan, är att de som faktiskt ser det som det svek som det faktiskt var - flyr.

Vad summan av kardemumman blir, återstår att se 2022.
Citera
2021-07-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Före valet 2018 så skrev Annie Lööf detta på twitter. Det sammanfattar deras inställning rätt så bra.

"Jag vill byta ut Löfven. Jag vill bilda en alliansregering. Jag vägrar låta Sverigedemokraterna diktera villkoren för en alliansregering, så behöver en alliansregering ökat stöd för att kunna styra behöver det sökas över blockgränsen och inte hos SD."

https://twitter.com/annieloof/status/1013443473108799489

Märk att hon använder starkare ord om Sverigedemokraterna än om att avsätta Löfven och bilda en allians regering.

Sara Skyttedal kommenterade hennes inlägg med följande. Vilket visade att hon hade förstått deras politik innan valet.

"Enda rimliga tolkningen av det du skriver är att du ger socialdemokrat veto över om en alliansregering bildas. Säger de nej så backar du ur. En röst på Centerpartiet är således en röst på att S får bestämma vem som regerar."

Enligt min tolkning så var det klart att Centern gick till val på följande punkter 2018. Hängde man bara med lite i media så var det inte så svårt att förstå. Punkterna är sorterade som så att de viktigaste står överst.

1. Ingen makt till SD. De ska inte ha något att säga till om.
2. Bilda en Allians regering och avsätta Löfvens regering
3. Söka samarbete över blockgränsen.

Så som valresultatet blev så återstod bara möjligheten att samarbeta över blockgränsen.

En alliansregering hade inneburit SD hade fått inflytande. För ingen kan väl tro att de hade släppt fram en allians regering helt utan krav.

Att säga att Centern svek sitt vallöfte är väl hårt. De står fast vi den viktigaste ideologiska punkten. Att inte ge någon makt till SD.
Oavsett hur starka ord hon använde var det fortfarande ett vallöfte att byta ut Löfvens regering och att inte bli ett stödparti till S. Även om det inte går att förena med att stänga ute SD är det fortfarande ett vallöfte som C har brutit mot.

Om väljarna hade fått veta före valet att C och L skulle bli stödpartier till Stefan Löfven hade valresultatet sannolikt blivit annorlunda. Redan i januari 2019 när uppgörelsen var klar fanns det i opinionsmätningarna en majoritet för M, KD och SD.

C och L lurade alliansväljarna i valet 2018 och nu gör C samma sak igen när de lovar att inte förhandla med V efter valet 2022. Det är ett rent bedrägeri som är ovärdigt svensk demokrati. Man ska tala om sina vägval före valet, inte efter. Nu har Sverige haft en regering i snart 4 år som inte har ett mandat av väljarna. Hur är det demokratiskt?
Citera
2021-07-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Bitterheten efter förra valet är för stor för somliga för att klara av att tänka klart och rationellt. Istället kommer random känsloargument och gråtrunkande till uttryck, som om de vore småflickor.
Du tycker alltså inte att partier ska berätta före valet vilken statsminister de kommer att stödja efter valet. Är inte det viktigt för demokratin och väljarna? Eller menar du att man är bitter om man vill ha demokrati i Sverige?
Citera
2021-07-09, 22:19
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du tycker alltså inte att partier ska berätta före valet vilken statsminister de kommer att stödja efter valet. Är inte det viktigt för demokratin och väljarna? Eller menar du att man är bitter om man vill ha demokrati i Sverige?

Det är en tragiskt tramsig nivå han och en många andra ligger på, inklusive MSM. De välkomnar antidemokratiskt beteende bara för att de själv råkade tjäna på det denna gång men klarar inte av att tänka ett steg längre.
Citera
2021-07-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Skärp till dig, du skrev detta: "Vad vill du göra då, lagstifta om att politiker måste hålla sina vallöften?? Vem avgör i så fall vad som är vallöften till skillnad mot framtidsvisioner och önskedrömmar? Nä, snacka om diktaturfasoner!".

Du fantiserar alltså ihop ett påstående om lagstiftning om att politiker måste hålla sina löften och angriper sedan denna fantasi som du skapat. Detta är oseriös debatt-teknik.

Ja det är en fin tanke men den fallerar när representanterna inte längre representerar folket utan istället agerar efter sin egen agenda. Makt korrumperar alltid på sikt och därför kan ett system bara fungera under en begränsad tid och nu har bäst före datumet passerats.

Att höja spärren förstärker bara de befintliga makthavarnas makt och gör det än svårare för nya partier att bildas när de gamla har blivit korrumperade. Hur mycket jag än vill att L och MP åker ut kan jag därför aldrig försvara att spärren höjs utan jag vill att folket ska få mer och inte mindre makt.

Jag skrev heller inte att USA är ett föredöme men jag skrev att få "demokratiska" länder har ett så dåligt system som Sverige så det kan inte direkt bli sämre än vad vi har idag om vi inte inför ren diktatur. I USA får de åtminstone välja vem som ska leda landet men det får vi i Sverige inte göra. Men som sagt, vi borde inte nöja oss med ett lite bättre system, vi borde kräva verklig demokrati och då är det direktdemokrati som gäller.
Ok, du får kalla mig oseriös om du vill. Jag ser det inte som en debatt utan snarare som en diskussion där man kan resonera om saker och åsikter brytas mot varandra. Du är ju själv rätt svart/vit i din argumentation och då är det inte så konstigt om tolkningen av det du säger också kan bli en aning svart/vit. Sverige kunde absolut bli bättre på demokrati, det håller jag helt med om, men att påstå att vi bara är snäppet bättre än ren diktatur är ändå att ta i. Systemet med direktval har många nackdelar, inte minst skulle det bli lättare för grupper av människor att infiltrera partier och på så sätt hamna på vallistor. Fördelen med att partiernas valberedningar fastställer vallistorna är att det blir en proportionerlig blandning av människor på dem vad gäller kön, ålder och etnicitet. Ingen kan t ex "kuppa" in sig på en lista genom att samla ihop hela sin släkt och tvinga dem till ett nomineringsmöte. Vi bör komma ihåg hur en grupp ungdomar på det sättet tog över en SSU-förening i Malmö för några år sedan. Risken finns att det blir för stor övervikt av en åldersgrupp, ett kön eller en etnicitet i såväl fullmäktigeförsamlingar runtom i landet som i riksdagen.
Citera
2021-07-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Poängen är att även om de kohandlade (som jag också skrev) så presenterade alliansen en gemensam politik som de lovade väljarna. Det är någonting helt annat än att Reinfeldt likt Steffe skulle ha lovat KD sänkt skatt och C höjd skatt. Partierna presenterade olika politik som den egna, men gav gemensamma löften till väljarna.
Nej och åter nej. Alliansen var lika goda kålsupare som dagens regering.
Var i alliansens politik såg du höjda bränsleskatter höjda arbetsgivaravgifter höjda skatter på försäkringar mer invandring?
Jag såg inte det i valrörelsen!
Citera
2021-07-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Oavsett hur starka ord hon använde var det fortfarande ett vallöfte att byta ut Löfvens regering och att inte bli ett stödparti till S. Även om det inte går att förena med att stänga ute SD är det fortfarande ett vallöfte som C har brutit mot.

Om väljarna hade fått veta före valet att C och L skulle bli stödpartier till Stefan Löfven hade valresultatet sannolikt blivit annorlunda. Redan i januari 2019 när uppgörelsen var klar fanns det i opinionsmätningarna en majoritet för M, KD och SD.

C och L lurade alliansväljarna i valet 2018 och nu gör C samma sak igen när de lovar att inte förhandla med V efter valet 2022. Det är ett rent bedrägeri som är ovärdigt svensk demokrati. Man ska tala om sina vägval före valet, inte efter. Nu har Sverige haft en regering i snart 4 år som inte har ett mandat av väljarna. Hur är det demokratiskt?

Det diskuterades strax efter valet 2018 att C (och L) ställt ut inbördes motstridiga vallöften i valrörelsen, det var ju det som var själva låsningen som gjorde att det tog så lång tid att bilda en regering.

Om då C till slut bryter vallöfte X, kan uppfyllandet av vallöfte Y inte bevisa att inget vallöfte brutits. Vallöfte X här ändock brutits. Att Annie Lööf inte fattar det beror kanske på ovanligt svaga kunskaper i logik.

Men som utbildad jurist borde hon kunna se analogin med tvesalu. Hon säljer sin antika kruka till köparen X (skriver på köpeavtal och får betalt). Sedan säljer hon samma kruka till köparen Y (skriver på ett annat köpeavtal och får betalt). När X sedan klagar på att varan inte levereras av AL kan hon inte hävda att hon inget fel gjort eftersom hon levererat varan till Y som hon också sålt den till.
Citera
2021-07-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
NU ska vi ha fler jobb och bättre sjukvård. Härligt.
Ja fler jobb har ju Steffe lovat förut, inför valet 2014. Vi skulle få EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020.

Vet inte om man lär sig räkna på svetsarkursen, men av EU:s 28 medlemmar var det 27 som sänkte sin arbetslöshet, medan 1 land ökade sin - Sverige. Konstigt med tanke på importen av ingenjörer och forskare.

Vi gick från en medioker plats 11 av 28 till en horribel plats 24 av 28 i sysselsättning.

Men man ska aldrig ge upp, låt honom fortsätta först 1 år och sedan 4 år till. Med mycket V och MP kanske alla börjar springa till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in