2021-07-09, 20:34
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Men du har också fel. Systemet fungerar precis som det är tänkt.

"Det är som sagt så den fina tanken med vårt system ser ut" betyder inte att de som skapade systemet tänkte så. Men i grunden anser jag att många verkligen har ärliga demokratiska ambitioner i början, men när någon får makt så blir denna person eller organisation alltid korrumperad med tiden.
Citera
2021-07-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tänkt av vem? Vem gynnar systemet?
Av våra relativt anonyma författningsfäder. Vars förslag godkändes av en folkvald riksdag.Är du intresserad av att veta mer får du väl läsa på. Eller ställa mer konkreta frågor.
Citera
2021-07-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
"Det är som sagt så den fina tanken med vårt system ser ut" betyder inte att de som skapade systemet tänkte så. Men i grunden anser jag att många verkligen har ärliga demokratiska ambitioner i början, men när någon får makt så blir denna person eller organisation alltid korrumperad med tiden.
Jo jag är säker på att de tänkte så här. Vad har gått fel menar du?
Citera
2021-07-09, 20:38
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jo jag är säker på att de tänkte så här. Vad har gått fel menar du?

Som jag skrev, makt korrumperar alltid, det är bara en tidsfråga när det sker.
Just därför fallerar alla demokratiska system som baserar på makthavare som ska företräda folket.
Citera
2021-07-09, 20:43
Medlem
Citat:
Som jag skrev, makt korrumperar alltid, det är bara en tidsfråga när det sker.
Just därför fallerar alla demokratiska system som baserar på makthavare som ska företräda folket.
Många elaka daker har jag tänkt om Löfven. Att han skulle vara korrupt är inte en av dem.Och menar du att han är det får du förklara hur.
Citera
2021-07-09, 20:51
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Många elaka daker har jag tänkt om Löfven. Att han skulle vara korrupt är inte en av dem.Och menar du att han är det får du förklara hur.

Oj behöver detta verkligen förklaras?

Ett parti som sitter vid makten lång tid glider oundvikligen bort från att företräda sina väljare och fokuserar alltmer på sitt eget intresse. Partiets bästa är viktigare än folkets bästa.
Citera
2021-07-09, 20:53
Medlem
Citat:
Oj behöver detta verkligen förklaras?

Ett parti som sitter vid makten lång tid glider oundvikligen bort från att företräda sina väljare och fokuserar alltmer på sitt eget intresse. Partiets bästa är viktigare än folkets bästa.
Det var ett exempel på korruption som efterlystes.
Citera
2021-07-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Nej, vi ska ta bort spärren och vara demokratiska.
Knesset (som i princip saknar den typen av spärr) är INTE en demokratisk eller parlamentarisk förebild. De har i stort sett ständigt kaos och bräckliga koalitioner av ett halvdussin partier eller mer.
Citera
2021-07-09, 21:14
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Stefan Löfvén vill ha sin starke man, Baylan, på posten då det kommer gå höga vågor kring just landsbygdsfrågorna närmaste året. Någon som orkar hålla stånd mot båda håll, C på ena sidan och MP på andra, när det gäller frågorna om strandskyddet och skogsägarnas egenmakt. Det är i alla fall min uppfattning.

Min med.
Citera
2021-07-09, 21:14
Medlem
JMGLs avatar
Regeringen, vilket jävla brögäng!
Citera
2021-07-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
De pratade bara om samarbeten över blockgränsen under förutsättningarna att Alliansen fick regera. De sade konsekvent nej till att bli ett stödparti åt S. Det är två helt olika saker.

Före valet 2018 så skrev Annie Lööf detta på twitter. Det sammanfattar deras inställning rätt så bra.

"Jag vill byta ut Löfven. Jag vill bilda en alliansregering. Jag vägrar låta Sverigedemokraterna diktera villkoren för en alliansregering, så behöver en alliansregering ökat stöd för att kunna styra behöver det sökas över blockgränsen och inte hos SD."

https://twitter.com/annieloof/status/1013443473108799489

Märk att hon använder starkare ord om Sverigedemokraterna än om att avsätta Löfven och bilda en allians regering.

Sara Skyttedal kommenterade hennes inlägg med följande. Vilket visade att hon hade förstått deras politik innan valet.

"Enda rimliga tolkningen av det du skriver är att du ger socialdemokrat veto över om en alliansregering bildas. Säger de nej så backar du ur. En röst på Centerpartiet är således en röst på att S får bestämma vem som regerar."

Enligt min tolkning så var det klart att Centern gick till val på följande punkter 2018. Hängde man bara med lite i media så var det inte så svårt att förstå. Punkterna är sorterade som så att de viktigaste står överst.

1. Ingen makt till SD. De ska inte ha något att säga till om.
2. Bilda en Allians regering och avsätta Löfvens regering
3. Söka samarbete över blockgränsen.

Så som valresultatet blev så återstod bara möjligheten att samarbeta över blockgränsen.

En alliansregering hade inneburit SD hade fått inflytande. För ingen kan väl tro att de hade släppt fram en allians regering helt utan krav.

Att säga att Centern svek sitt vallöfte är väl hårt. De står fast vi den viktigaste ideologiska punkten. Att inte ge någon makt till SD.
Citera
2021-07-09, 21:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kan man säga att svensk demokrati är död? Folket vill inte ha steffe, det gjordes klart redan innan förra gångens demokratikapande. Nu har han och S överlevt ännu en demokratikupp.

Fredrik Andersson om det tragikomiska:

https://www.youtube.com/watch?v=YPaxRSlKOC8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in