Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
De pratade bara om samarbeten över blockgränsen under förutsättningarna att Alliansen fick regera. De sade konsekvent nej till att bli ett stödparti åt S. Det är två helt olika saker.
Före valet 2018 så skrev Annie Lööf detta på twitter. Det sammanfattar deras inställning rätt så bra.
"Jag vill byta ut Löfven. Jag vill bilda en alliansregering. Jag
vägrar låta Sverigedemokraterna diktera villkoren för en alliansregering, så behöver en alliansregering ökat stöd för att kunna styra behöver det sökas över blockgränsen och inte hos SD."
https://twitter.com/annieloof/status/1013443473108799489
Märk att hon använder starkare ord om Sverigedemokraterna än om att avsätta Löfven och bilda en allians regering.
Sara Skyttedal kommenterade hennes inlägg med följande. Vilket visade att hon hade förstått deras politik innan valet.
"Enda rimliga tolkningen av det du skriver är att du ger socialdemokrat veto över om en alliansregering bildas. Säger de nej så backar du ur. En röst på Centerpartiet är således en röst på att S får bestämma vem som regerar."
Enligt min tolkning så var det klart att Centern gick till val på följande punkter 2018. Hängde man bara med lite i media så var det inte så svårt att förstå. Punkterna är sorterade som så att de viktigaste står överst.
1. Ingen makt till SD. De ska inte ha något att säga till om.
2. Bilda en Allians regering och avsätta Löfvens regering
3. Söka samarbete över blockgränsen.
Så som valresultatet blev så återstod bara möjligheten att samarbeta över blockgränsen.
En alliansregering hade inneburit SD hade fått inflytande. För ingen kan väl tro att de hade släppt fram en allians regering helt utan krav.
Att säga att Centern svek sitt vallöfte är väl hårt. De står fast vi den viktigaste ideologiska punkten. Att inte ge någon makt till SD.