Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Fel av dig, det heter annorlunda men har samma verkan som dom, dvs hanterats olika men har samma betydelse, att ta ett strafföreläggande innebär inte att man kan anses oskyldig.
Rätt av mig, fel av dig.
Först säger du att det har "samma verkan som dom", vilket är precis vad jag hela tiden hävdat, och bara uttrycket i sig anger att det är olika saker men att det har "samma verkan".
Men sedan har du visst samma behov som övriga Ebba-hatare, och börjar skriva om saker och ting.
Helt plötsligt överger du ditt eget uttalande om "samma verkan" och påstår att det "har samma betydelse".
Helt plötsligt blir "samma verkan" till "samma betydelse". Men, nej. Samma verkan, inte samma betydelse. Rätt av mig. Fel av dig.
Att man accpeterar ett strafföreläggande kan mycket väl ändå innebära att man är oskyldig, det kan också innebära att man skulle ha friats om det prövats i domstol. Däri ligger en av de stora skillnaderna mellan föreläggande och dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Beviset är att man accepterat strafföreläggandet, och man kan inte ta det vidare rättsligt och kan därmed aldrig frias för den saken.
Fel. Att man accepterar ett strafföreläggande utgör inget bevis. Det är anmärkningsvärt att du gör ett sådant påstående. Det visar bara hur otroligt okunnig du är i straffrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Om poliser. Dom leder inte till automatiskt uppsägning, det görs en avvägning brottets art. Men om personen frias är det svårt att säga upp polisen. Enligt ditt resonemang skulle ett strafföreläggande göra det näst intill omöjligt att säga upp polisen även om handlingen är av sådan art som brukar ge en uppsägning, detta då denne inte är fälld enligt dig.
Oj, du vrider verkligen på vad man skriver mer än någon annan. Det du påstår ovan är ju rent påhitt och du lägger dina egna påhitt i min mun. Vad jag skrev var att det är polisens ansvarsnämnd som avgör om den som begått ett brott också skall förlora jobbet. Att du sedan tolkar det som fan läser bibeln får stå för dig. Lägg inte dina fantasier i min mun!
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Smaka på ordet strafförläggande, straff, man tar sitt straff. Kalla det gärna straffad i stället för dömd. Helt klart samma sak.
Ja visst, man tar straffet. Det spelar ingen roll om man accepterat föreläggandet som skyldig eller oskyldig, har man accepterat får man ta straffet. Jag har då aldrig påstått något annat. Återigen är det du som tolkar saker och ting som fan läser bibeln. Men att man accepterar att ta straffet betyder inte nödvändigtvis att man begått brottet, eller att det ens begåtts något brott, som i fallet med Ebbas facebookinlägg.
Det förefaller som du inte klarar av att skilja på skuld och straff. Du kanske skulle fundera lite över det.