Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Ok dömd för något för tolv år sedan. Men inte mot henne väl?
Om den döda kvinnan är den utpekade, vilket väl det mesta talar för, verkar hon haft skyddad identitet. Det är också väldigt troligt att det har med hennes fd. man att göra. Så något har han väl antagligen gjort mot henne.
Men det är inte alltid en person är enbart gärningsperson eller enbart offer. Det kanske är så som du säger, och det kanske är så att hade det inte varit för hennes ex så skulle det här aldrig hänt. Men samtidigt så är hon inte den enda som levt med en förtryckande och eventuellt misshandlande man - i de flesta fall slutar det inte med att kvinnan tar sig själv och sina barn i döden. Så det går inte att endast skylla på mannen.
Vi ska också komma ihåg att den utpekade mannen har albanskt namn. Det är sannolikt så att en del av trådens skribenter påverkas av det - hade så inte varit fallet hade det legat närmare till hands att peka ut henne som en galen kvinna, punkt.
Jag vet inte vem som var offer i misshandelsdomen 2009.
Jag uppfattar det också så att kvinnans skyddade identitet berodde på partnern.
Jag antar att har man skyddad identitet eller skyddade personuppgifter som det också kallas för
så finns inga offentliga handlingar om kvinnans anmälningar om ofredande, olaga hot, misshandel eller sexualbrott om hon ö.h.t har vågat anmäla partnern för något.
Det är väl oftast bara en gärningsperson när det kommer till brott i nära relationer. Offren kan vara flera, oftast kvinnan och barn/barnen om barn finns med i bilden. Jag lägger ingen större vikt vid etnicitet av varken GM eller offer, det är lika tragiskt oavsett att det gick så långt som det gjorde.