2021-07-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Kan du förtydliga vad du menar?
Om hon och hennes parti vill skärpa lagstiftningen för förtal (framförallt på sociala medier då det har sådan spridning) så får jag sannerligen hoppas att hon vet vad lagen redan innebär och vad en skärpning ytterligare skulle innebära.
I mina ögon verkar det som att hon tycker att lagen gäller alla andra men att hon står över lagen
Det finns förtal som bygger på lögner, där ska de skyldiga straffas hårt. Men att någon berättar vad som står i en offentlig dom bör inte ens anses vara förtal. Det är väldigt många som håller med om detta.
2021-07-09, 16:15
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Hyckleri av värsta sort att låtsas vilja tuffa till en lag som Ebba inte ens har dom grundläggande kunskaper om.
Värsta populismen och röstfiske.

Gällande Esbjörn hus så bör man ställa sig frågan hur emotionellt avvikande Ebba Busch är som anser sig kunna mysa och njuta i den fastigheten om hon nu lyckas i sina smusiga avsikter - som tom, ingrep brottet grovt förtal.

Yippie jag vann??

Nog är hon bra skrupelfri om hon finner ro och trygghet i detta vanärade och brottsbesudlade hus?

Hur tänkte du där Ebba?

Om man är normalt funtad, så förstår man ju att hon råkade ut för köparen från helvetet, eller snarare var köparen omgiven av 'vänner' från helvetet och han orkade inte stå emot dem, de 'vänner' som var närmast hade dessutom i sin tur 'vänner' som var etter värre helt utan någon som helst folkvett...

Jag förstår faktiskt hur ni kan stolsera med er uppenbara ondska?
2021-07-09, 16:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Gällande Esbjörn hus så bör man ställa sig frågan hur emotionellt avvikande Ebba Busch är som anser sig kunna mysa och njuta i den fastigheten om hon nu lyckas i sina smusiga avsikter - som tom, ingrep brottet grovt förtal.

Yippie jag vann??

Nog är hon bra skrupelfri om hon finner ro och trygghet i detta vanärade och brottsbesudlade hus?

Hur tänkte du där Ebba?

Ebba är av politikeradeln, dessa människor får inte dåligt samvete eller något sådant utan om hon till slut skulle få den där fastigheten så är det inte något hon ens skulle tänka på.

Det är likadant när någon av dem avslöjas med att vara mammaledig tills riksdagen stänger för sommaren för att då börja jobba igen och sedan vara mammaledig när riksdagen åter öppnar.

Eller när någon av dem avslöjas med att hyra lägenhet av sin make för att kunna maximera uttaget av skattepengar.

Dessa människor gör allt de kan för att sko sig själva och för att ta vad de vill ha.
2021-07-09, 16:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ebba är av politikeradeln, dessa människor får inte dåligt samvete eller något sådant utan om hon till slut skulle få den där fastigheten så är det inte något hon ens skulle tänka på.

Det är likadant när någon av dem avslöjas med att vara mammaledig tills riksdagen stänger för sommaren för att då börja jobba igen och sedan vara mammaledig när riksdagen åter öppnar.

Eller när någon av dem avslöjas med att hyra lägenhet av sin make för att kunna maximera uttaget av skattepengar.

Dessa människor gör allt de kan för att sko sig själva och för att ta vad de vill ha.

Det här du beskriver är ju allt som Ebba inte är ... Hon är ovanligt vettig för att vara riksdagsman, nu råkar hon ju illa it för att hon vill vara nära sina barn, det brukar ju annars normala människor tycka är bra...

Det är väl helt enkelt ovanligt många onormala människor som skriver här ...
2021-07-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Som sagt igen, det är prepubertala barn som är pedofili.
Du kan inte hänvisa till en artikel där 60 av 422 ord visas.

Leta rätt på någon annan källa då? Nån som har samma uppfattning som du vill påskina.
Lycka till! Du lär inte hitta nån.

Jag hänvisade till Nationalencyclopedin, ett av våra mest kända och ansedda svenska uppslagsverk.
Att du är för okunnig och för snål för att förstå och läsa det, förvånar mig inte alls.
Men självklart kan jag hänvisa till ett av våra mest kända uppslagsverk.
Men jag förstår att du försöker snacka bort det, eftersom det motbevisar dina fantasier.
2021-07-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, de har väl inte anmält. Om de hade gjort det så hade det blivit förtal.

Ne, det var just det det inte hade. Men visst, jag förstår att du har noll koll på hur saker och ting fungerar i sverige.
2021-07-09, 17:00
Medlem
Citat:
Vad pratar du för en massa goja nu? Irrelevant.

MIN åsikt är att hon absolut lurade av honom huset. Det står jag helt och hållet för.
MEN du måste inse skillnaden att luras till sig, göra en jäkligt bra affär, och faktiskt bryta mot avtalslagen.

Problemet är bara att du påstod att din åsikt var en sanning. Vilket den inte är. Till och med Esbjörn själv säger att han sålde huset av egen fri vilja.

Att luras för att göra en bra affär ÄR ett brott om avtalslagen. Sanslöst korkat av dig att inte ens fatta det. Det är ju det som hela Binniges påhittade försvar bygger på. Men inte ens det har du fattat alltså

Citat:
Det sagt, jag är alltså inte alls inne på att det hon gjorde var ett direkt fel mot avtalslagen att han är dement osv.

Typ - Jag kan lura en bilsäljare på att köpa in min bil dyrt när jag ska köpa en ny bil.
Tror inte det är demens hos säljaren som blir "lurad", menar inte heller att det är brottsligt men bara att jag är skicklig på att säga rätt saker.

Det kallas då bedrägeri, och är ett brott.
Kruxet är bara det att det finns inte tillstymmelse till belägg att det skulle begåtts något bedrägi från Ebbas sida, och Esbjörn själv säger att han sålt huset av egen fri vilja och har dessutom själv inkommit med en värdering som visar att priset var rätt, alltså inte för dyrt eller för billigt.
Det är återigen bara dina fantasier som spökar i ditt huvud. Lite svårt att skilja på fantasi och verklighet kanske?

Citat:
Därav kan man absolut påstå och peka på att Ebba lurade till sig huset, men att man sedan inte lyckades bevisa att det var mot avtalslagen. Alltså inget förtal.

Nej, man kan inte hitta på någon hypotetisk historia om en bil och sedan påstå att man med stöd av den fantasin kan påstå att Ebba lurade till sig huset. Det om något är förtal, lögnaktigt förtal.
2021-07-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Har hon vägrat ta sitt straff eller vägrat erkänna brott eller hur menar du att hon vägrar anse sig behöva följa lagen?

Vad jag förstått det som så har hon inte medvetet brutit mot lagen och helt enkelt inte brytt sig om att det var olagligt det hon gjorde utan hon trodde att det var i enlighet med lagen att skriva ut informationen så som hon gjorde.

Men jag vet inte, det vet nog du bättre får man väl anta, du verkar ha koll på det här med Ebba.

Väl talat, och väl i linje med det som framkommit i ärendet.
2021-07-09, 17:04
Medlem
Citat:
Som sagt, det var ju inte direkt för några barns skull Ebba uttalade sig.

Jo, det var det.

Citat:
Antar du skulle säga det vara ok sprida samma sak om personer dömda för rattfylla? Mord? Misshandel?

Självklart, givet kontexten.

Citat:
För alla dessa är det helt ok att få basunera ut dom mm med?
Klart man ska akta sig för dessa personer. De ska ju inte få jobba med människor heller, man vet ju aldrig när de kan dricka eller ha ihjäl nån eller puckla på folk.

Men du tycker alltså att det är ok att dömda brottslingar som helt saknar jurudisk bildning företräder förvirrade gamla män i domstol?
2021-07-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du känner helt enkelt att du har bättre rätt till förtalet än andra på grund av din moraliska överlägsenhet. Men samtidigt så pissar du genom detta på Binninges brottsoffer, men du är alldeles för enfaldig för att förstå detta.

Binninge ska enligt dig skyddas från att avslöjas för sina tidigare sexulabrottsdomar, hans dåvarande offer var en flicka på 14 år. Samtidigt förtalar du med glädje och inre tillfredsställelse Ebba Busch, hennes ”brottsoffer” är Johann Binninge 57 år och tidigare dömd för misshandel och våldtäktsförsök.

Förstår du hur avskyvärd du framstår inför människor med normal empatisk förmåga?

Mycket väl beskrivet.
Det är verkligen skrämmande att det finns människor med så bristande förstånd.

Misshandel av barn och våldtäktsförsök på barn, dessutom, och därtill i hemmiljö, vilket gör brottet än värre.
2021-07-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ur straffhänseende spelar det ju ingen som helst roll om hon medvetet bröt mot lagen eller om hon var omedveten om att hon gjorde det. Vet inte vilket som är värst i detta fall när en partiledare bryter mot en lag hennes parti vill skärpa och att hon sen inte känner till den eller avsiktligt negligerar den. Ja märkligt värre när det också görs gällande att det grova förtalet på hennes offentliga Facebook var noga genomtänkt och avstämt med flera partimedlemmar.

Nu är det ju så här att hon inte har brutit mot lagen. Texten gicks igenom innan publicering inom KD och bedömningen var att den var ok. Den bedömningen råder så klart fortfarande. Tyvärr gick inte detta till domstol, hade det gjort det hade vi fått svart på vitt att detta inte var något olagligt, när Ebba friats av domstolen.

Ebba var väl medveten om lagen och negligerade den inte. Tvärtom.
2021-07-09, 17:13
Medlem
Citat:
Hur vilka än må uppfatta mig, spelar ingen roll. Lagen är på min sida.
Har man normal intelligens så förstår man det korrekta sammanhanget.

Det är så förtalslagen ser ut, vill man förändra lagen kan man som politiker verka för det.
Men Ebba är en sådan hycklare. Det ville hon inte. Det ÄR patetiskt.

Ebbas förtal. Korrekt.
Att vi snackar om Ebbas dom. Kommer aldrig bli förtal så länge som hon är partiledare.

Min uppfattning den diametralt motsatta, att Ebba visst vill förändra lagen om förtal, på flera olika sätt och vis. T.ex. dels genom att på liknande vis som andra länder i Europa tillåta sanning, dels genom hårdare straff för det som är förtal. Vilket det Ebba framförde inte var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in