2021-07-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag är en Ebba-hatare men det är oviktigt i fallet. Teoretiskt kan Ebba ha pressats att erkänna, och i så fall kan hon försöka ta det till tinget, men fram till dess är hon skyldig. Hur skulle det se ut om en polis som förutom straff riskerar att förlora jobbet, kunde köpa sig fri genom att ta ett strafföreläggande, och behålla anställningen. Polis är också ett förtroendeuppdrag och kan liknas med politiker.

haha sjukt roligt resonemang, de vänder ut och in på sig själva för att hitta på försvar för sin Ebba.

"Om det är bevis kan man undra, och i så fall vad det bevisar. Det kan framläggas som bevis, av den som vill bevisa något, men det betyder inte att det är bevis och att det bevisar något. Det vet vi inte. För det har inte prövats."
2021-07-09, 11:15
Medlem
Ankan-mannens avatar
Hela konflikten bygger på att Binninge och Bush föraktar varandras dåliga moral. Tveksamma båda två som slåss som små barn.
2021-07-09, 11:18
Medlem
Enydrions avatar
Jag skrev nog lite konstigt här tidigare...

Det jag menar är att vår lag skriver att det är förtal att utpeka någon som klandervärd?

Men lagen gör ingen skillnad på om personen verkligen är klandervärd eller ej... I Tyskland är det inte förtal att tex skriva att någon är en dömd pedofil, om denne är just en dömd pedofil, men I Sverige är det förtal att skriva att någon är pedofil, vare sig denne är dömd för det i domstol eller ej...

Det anser jag vara rent åt helvete...

Nån krönikör tyckte ju att Ebba skulle stå upp för de kvinnor som höll på under meetoo, skillnaden där är väl att de inte talade om dömda personer (= bevisat skyldiga) ... En stor skillnad.
2021-07-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja, och då hade väl Ebba kunnat fokusera på DET. Vilka omständigheter som pekar på hans dåliga hantering av detta fall. Det hade ju räckt.

Men hon VALDE att gå på person, göra hans levnadssätt klandervärt.
Det blir alltså än mer tydligt hur fult det var alltså.

DU borde ju själva inse att det hon gjorde var medvetet, och när det fanns andra mer rimliga alternativ för sin kritik blir det än mer fult gjort av Ebba.
Levnadssätt klandervärt? Var får du allt ifrån? Att skriva att han är dömd sexualförbrytare har väl väldigt lite att göra med hans ”levnadssätt”?
2021-07-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Levnadssätt klandervärt? Var får du allt ifrån? Att skriva att han är dömd sexualförbrytare har väl väldigt lite att göra med hans ”levnadssätt”?

Jag förstår att du inte förstår vad som menas med lagen, det är rätt tydligt vad som menas och varför Ebba fick ett strafföreläggande och varför hon hade blivit dömd.

Förklara vad som menas med lagen?
Tror du att förtalslagen är skriven så att det är bara är dagens läge som gäller, levnadssättet i nutid?
2021-07-09, 11:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jaha, då är det väl det man ska påstå. Ombudet saknar juristutbildning.

Smutskastning, hej&hå - att gå pressen är allas lagliga rätt.

Politikers hantering av sina privata affärer är av allmänt intresse, så nej - det var inte smutskastning.
Det är helt rätt och riktigt att sådant skall granskas.

Huruvida denna saknar juristutbildning är väl inte klarlagt. Men om han saknar det, är det inte då ett slags bondfångeri som denne ägnar sig åt då?

Visst har man rätt att gå till pressen. Visst kan han delta i en Facebook-grupp på nätet. Men om han uppträder på ett sådant sätt som inte förväntas av ett juridisk ombud, utan väldigt provokativt, då är det väl rimligt att anse att han har en del sig självt att skylla.

Självklart kan politikers privata affärer vara av intresse. Så även Ebbas och Esbs affär. Men av det som har framkommit verkar inte Ebba ha gjort några fel, vare sig lagliga eller moraliska. Jag har nämnt flera gånger att jag var ytterst tveksam till Ebbas förfarande när det blev känt, men av den information som jag tagit del av kan jag inte se att det skulle vara något fel alls. Men kan så att säga Ebbas motståndarsida presentera några fakta som tyder på det motsatta är jag beredd att ändra ståndpunkt i frågan.
2021-07-09, 11:59
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ur straffhänseende spelar det ju ingen som helst roll om hon medvetet bröt mot lagen eller om hon var omedveten om att hon gjorde det. Vet inte vilket som är värst i detta fall när en partiledare bryter mot en lag hennes parti vill skärpa och att hon sen inte känner till den eller avsiktligt negligerar den. Ja märkligt värre när det också görs gällande att det grova förtalet på hennes offentliga Facebook var noga genomtänkt och avstämt med flera partimedlemmar.

Jo men alltså det spelar roll för om man vill kalla henne för kriminell eller inte. Jag anser inte att hon är kriminell.

Sedan det hon har gjort om det är bra eller inte, det är en annan fråga.

Ja hon vill skärpa straffen för förtalsbrott men då hon inte visste att det som hon gjorde var förtal så förstår jag inte hur det är motsägelsefullt att hon vill se skärpta straff för förtal samtidigt som hon skrev ut information på Facebook (?) om en advokat som haft en del skumraskaffärer.

Jag kan tillägga att jag inte är någon Ebba Bush supporter eller för Kristdemokraterna.

Jag är faktiskt rätt neutral när det kommer till Kristdemokraterna och Ebba Bush. Jag tycker att de är rätt obetydliga och precis som alla andra så har även de gjort en del dåliga saker för Sverige.

Jag tycker bara att det här har blivit lite väl överdrivet av motståndare mot konservatism och Kristdemokraterna.

Jag anser som sagt inte att man kan kalla Ebba Bush för kriminell för det här. Argumentet som personen jag diskuterade mot (dig?) Menade eftersom att hon fick villkorlig dom och inte bara böter så är hon kriminell.

Personen menade på att någon som kör för fort tex som bara får böter är inte kriminell så då är en knarkare mindre kriminell än Ebba Bush eftersom att det bara blir strafföreläggande med böter för ringa narkotikabrott och narkotikabrott.

Om vi ska granskar politiker som faktiskt har varit farliga för nationen och för folket så är jag såklart öppen för att ha med Ebba Bush på den listan men hon hamnar långt ner under en rad andra personer.
2021-07-09, 12:52
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jo men alltså det spelar roll för om man vill kalla henne för kriminell eller inte. Jag anser inte att hon är kriminell.

Sedan det hon har gjort om det är bra eller inte, det är en annan fråga.

Ja hon vill skärpa straffen för förtalsbrott men då hon inte visste att det som hon gjorde var förtal så förstår jag inte hur det är motsägelsefullt att hon vill se skärpta straff för förtal samtidigt som hon skrev ut information på Facebook (?) om en advokat som haft en del skumraskaffärer.

Jag kan tillägga att jag inte är någon Ebba Bush supporter eller för Kristdemokraterna.

Jag är faktiskt rätt neutral när det kommer till Kristdemokraterna och Ebba Bush. Jag tycker att de är rätt obetydliga och precis som alla andra så har även de gjort en del dåliga saker för Sverige.

Jag tycker bara att det här har blivit lite väl överdrivet av motståndare mot konservatism och Kristdemokraterna.

Jag anser som sagt inte att man kan kalla Ebba Bush för kriminell för det här. Argumentet som personen jag diskuterade mot (dig?) Menade eftersom att hon fick villkorlig dom och inte bara böter så är hon kriminell.

Personen menade på att någon som kör för fort tex som bara får böter är inte kriminell så då är en knarkare mindre kriminell än Ebba Bush eftersom att det bara blir strafföreläggande med böter för ringa narkotikabrott och narkotikabrott.

Om vi ska granskar politiker som faktiskt har varit farliga för nationen och för folket så är jag såklart öppen för att ha med Ebba Bush på den listan men hon hamnar långt ner under en rad andra personer.
Tack för ett i jämförelse mycket sansat inlägg. Ja som du kanske lagt märke till har inte heller jag vräkt ur mig att Ebba är kriminell. Jag anser det är overkill att lägga på henne ett sådant epitet och är brukat som ett sätt att strö salt i såret för henne och hennes förtrogna följarskara. Det är härav kontraproduktivt för ändamålet att söka nå förståelse och acceptans samt respekt för att hon blev rättsligt fälld för hennes grova förtal på hennes offentliga Facebook, hos de som hittills bara sett Ebbas vandel som förträfflig .

Jag är absolut inte övertygad om Binninges förträfflighet och totala oskuld i fråga om hans vandel men på grund av den orättvisa behandling han fått utstå genom förvrängda beskrivningar av faktiska förhållanden så har jag intet annat kunnat än att framhålla detta faktum här på forumet och så som en välbehövlig motvikt för alla ändamål och konsekvenser i fallet.

Sista avsnittet tillagt pga de så på sistone frekventa oanständiga beskyllningar jag fått utstå för att ha balanserat upp tråden. Med detta sagt så är detta för nu det sista inlägg jag citerar och besvarar och det oavsett vad som kommer att komma härnäst. Som sagt allt är sagt som tillhör topic och alltför mycket OT därtill och detta sistnämnda vill jag undandra mig. Därför > vi ses igen när nytt i skadeståndsfrågan dyker upp.......
Senast redigerad av kubun 2021-07-09 kl. 12:57.
2021-07-09, 13:12
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Kan du förtydliga vad du menar?
Om hon och hennes parti vill skärpa lagstiftningen för förtal (framförallt på sociala medier då det har sådan spridning) så får jag sannerligen hoppas att hon vet vad lagen redan innebär och vad en skärpning ytterligare skulle innebära.
I mina ögon verkar det som att hon tycker att lagen gäller alla andra men att hon står över lagen
2021-07-09, 13:58
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Om hon och hennes parti vill skärpa lagstiftningen för förtal (framförallt på sociala medier då det har sådan spridning) så får jag sannerligen hoppas att hon vet vad lagen redan innebär och vad en skärpning ytterligare skulle innebära.
I mina ögon verkar det som att hon tycker att lagen gäller alla andra men att hon står över lagen

Ja självklart kan jag förtydliga vad jag menar, jag vill ju inte bli missförstådd.

Jag menar att jag antar att Ebba Bush vill se skärpta straff vid förtalsbrott.

Jag vet inte om hon vill utöka lagstiftningen på något sätt så att något annat innefattas av den lagstiftningen men om det nu skulle vara så så bör man ändå kunna anta att sådan information som hon skrev i sitt inlägg inte är vad hon har tänkt sig isf.

Hon säger sig inte ha haft vetskapen om att det hon skrev skulle vara förtal utan att det var något som hon kunde skriva.

Jag ser ingen anledning att inte tro på henne om det.

Det jag menar då är att det inte alls är så märkligt eller motsägelsefullt att hon vill se hårdare lagstiftning för förtal trots att hon nu har dömts för förtal.
2021-07-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga

Hyckleri av värsta sort att låtsas vilja tuffa till en lag som Ebba inte ens har dom grundläggande kunskaper om.
Värsta populismen och röstfiske.

Gällande Esbjörn hus så bör man ställa sig frågan hur emotionellt avvikande Ebba Busch är som anser sig kunna mysa och njuta i den fastigheten om hon nu lyckas i sina smusiga avsikter - som tom, ingrep brottet grovt förtal.

Yippie jag vann??

Nog är hon bra skrupelfri om hon finner ro och trygghet i detta vanärade och brottsbesudlade hus?

Hur tänkte du där Ebba?
2021-07-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Hyckleri av värsta sort att låtsas vilja tuffa till en lag som Ebba inte ens har dom grundläggande kunskaper om.
Värsta populismen och röstfiske.

Gällande Esbjörn hus så bör man ställa sig frågan hur emotionellt avvikande Ebba Busch är som anser sig kunna mysa och njuta i den fastigheten om hon nu lyckas i sina smusiga avsikter - som tom, ingrep brottet grovt förtal.

Yippie jag vann??

Nog är hon bra skrupelfri om hon finner ro och trygghet i detta vanärade och brottsbesudlade hus?

Hur tänkte du där Ebba?
Jag tror att hon tänker att eftersom hon skrivit avtal och betalat handpenning så är det lika bra att slutföra affären. Husaffären ingreper inget förtal, det är ett nytt ombud som ska försöka trassla ut Esbjörn ur den härvan.

Att Binninge, Bolin m.fl. besudlat huset med sin girighet går nog att vädra ut. Deras förstörda rykte är svårare att återställa, men det är inte E.B:s problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in