Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Vad pratar du för en massa goja nu? Irrelevant.
MIN åsikt är att hon absolut lurade av honom huset. Det står jag helt och hållet för.
MEN du måste inse skillnaden att luras till sig, göra en jäkligt bra affär, och faktiskt bryta mot avtalslagen.
Problemet är bara att du påstod att din åsikt var en sanning. Vilket den inte är. Till och med Esbjörn själv säger att han sålde huset av egen fri vilja.
Att luras för att göra en bra affär ÄR ett brott om avtalslagen. Sanslöst korkat av dig att inte ens fatta det. Det är ju det som hela Binniges påhittade försvar bygger på. Men inte ens det har du fattat alltså
Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Det sagt, jag är alltså inte alls inne på att det hon gjorde var ett direkt fel mot avtalslagen att han är dement osv.
Typ - Jag kan lura en bilsäljare på att köpa in min bil dyrt när jag ska köpa en ny bil.
Tror inte det är demens hos säljaren som blir "lurad", menar inte heller att det är brottsligt men bara att jag är skicklig på att säga rätt saker.
Det kallas då bedrägeri, och är ett brott.
Kruxet är bara det att det finns inte tillstymmelse till belägg att det skulle begåtts något bedrägi från Ebbas sida, och Esbjörn själv säger att han sålt huset av egen fri vilja och har dessutom själv inkommit med en värdering som visar att priset var rätt, alltså inte för dyrt eller för billigt.
Det är återigen bara dina fantasier som spökar i ditt huvud. Lite svårt att skilja på fantasi och verklighet kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Därav kan man absolut påstå och peka på att Ebba lurade till sig huset, men att man sedan inte lyckades bevisa att det var mot avtalslagen. Alltså inget förtal.
Nej, man kan inte hitta på någon hypotetisk historia om en bil och sedan påstå att man med stöd av den fantasin kan påstå att Ebba lurade till sig huset. Det om något är förtal, lögnaktigt förtal.