2021-07-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratiosphere
Självmant ja. Men om socialen gör en polisanmälan om våld mot barnen tvångsplaceras barnen med hjälp av den ena vårdnadshavaren (mamman) och det blir helt enkelt så att pappan mister vårdnaden helt och även all form av umgänge med barnen. Dock krävs ett domstolsbeslut för detta, iom att det blir en fråga om umgänge och vårdnad om den ens var tillfallen båda föräldrarna.

Kvinnan borde ha tagit till sig mod att skydda barnen och sig själv genom att fly från mannen och låta kvinnojouren ta hand om familjen i väntan på tvist. Att pappan ens få ha umgänge med barn han möjligen slår våldsamt är en total miss i det svenska rättssystemet.

+1. Brister hos myndigheter är tyvärr en realitet och många andra familjetragedier har orsakats av felaktiga beslut. Rimligen bär inblandade myndigheter också en moralisk skuld här, och fallen som rör den här familjen bör utredas internt.
Citera
2021-07-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Det är både olagligt att sticka utomlands med barnen och mörda fadern..... Vad hon än hade gjort så hade hon fått skulden. Så det dära köper jag inte..... Det är pappans fel..... Det va han som plågade dom in i det sista - fadern - inte mamman

Jaha men det är inte olagligt att mörda sina barn? Hon hade inte rätt att bestämma om dom skulle leva. Det var hon som satte dom på spåret.
Citera
2021-07-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Det stämmer nog rätt bra faktiskt. Finns det något motsvarande för kvinnor?

OnT - mamman måste haft en eller flera underliggande psykiska störningar.

Har det förresten framkommit om det äldsta barnet gick på dagis? Eller kanske båda barnen? Dagispersonal brukar vara rätt uppmärksamma.

Ja, det finns alfakvinnor och betakvinnor osv också. Bör inte vara någon skillnad. (Dock yttrar sig beteendena på lite olika sätt. Kvinnor som är "kalla" tenderar att psyka, men även de kan slå sina närstående.)
Citera
2021-07-09, 14:36
Medlem
Undrar om folk är medvetna om hur en psykos kan yttra sig? Låt säga att denna kvinna har blivit totalt nedbruten under flera år, så till den grad att hon utvecklat PTSD och andra stressrelaterade tillstånd som i sin tur leder till en akut psykos. Vanföreställningar kan innefatta alltifrån att man tror sig se aliens, att folk är ute efter en, att man är avlyssnad, att ställa sig framför tåget kanske tar en till en bättre plats. Eller att det rentav är en portal? Vid en psykos tappar man för det mesta verklighetsuppfattningen helt och är inte i sina sinnes fulla bruk. Tror inte att han hade fattat detta beslutet om hon varit frisk. En sjukdom gör den inte mindre allvarlig för att den ”osynlig”. Sjukdom som sjukdom. Kolla Ted Gärdestad, schizofreni, vem vet vad som ledde han upp på spåret.
Citera
2021-07-09, 14:37
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Eftersom du lägger upp det så här så måste jag fråga.

Är kvinnor skyldiga till sina egna handlingar, eller är de styrda av män och mentalt passiva?

Jag förstår inte din kvinnosyn. Är de, eller är de inte, myndiga individer?

Självklart är de lika ansvariga för sina handlingar som män. I det här fallet är kvinnan i fråga tekniskt skyldig, ja.

Men ur det mänskliga perspektivet blir det lite mer komplicerat; det fanns troligen en livssituation som skoningslöst drev in henne i ett hörn, som hon inte såg någon vettig utväg från.
Citera
2021-07-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men det är du - och jag också. Men vi är inte redan nedbrutna av åratal av fysisk och psykisk misshandel. Vet någon förresten, vad denna kvinna varit med om innan? Hon kanske dessutom hade misshandlats av sina egna vårdnadshavare, mobbats i skolan o.s.v..

Ingen av oss vet vad som hänt. Det enda vi vet är hon utsatt sina barn för det värsta man kan göra.
Citera
2021-07-09, 14:38
Medlem
Vet ni hur många tjejer som jävlas med sina barns pappor? Bara för att få ensam vårdnad. Nu valde hon att ta barnens liv. Varför? Jo, för hon ville inte barnen ska träffa sin pappa. Ändå valde hon att skaffa ett barn till efter det första. Och om myndigheterna har bestämt att han ska få ha umgänge så verkar det inte finnas bevis för att han skadat henne eller barnen. Soc har säkert pratat med barnet, han som var 5 år.

Psykopat mamma. Stackars barnens pappa som levde med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag kanske är mer påläst för att se varningstecken, kan säkert stämma. Men som jag sa, jag tror dessa varningstecken kommer rätt fort och är rätt tydliga ändå. Många gånger är det nog speciella sorts människor som oftast råkar utför psykopater. Det finns en anledning att psykopater går på en viss sorts typ av tjejer, håller du inte med om det. I det här fallet vet jag inte, men hon kunde börjat med att kolla upp domar på snubben. Så man vet vem man dejtar. Det är en start, och krävs inte nån vidare utbildning i psykologi för att kunna det. Bara sunt förnuft och inte ta alla killar förgivet, för dom verkar lite charmiga.

Vissa, både kvinnor och män, har en tendens att missa signalerna. Det är oftast dessa som blir utnyttjade av psykopater. Andra, som jag, har något av ett "sjätte sinne" för att upptäcka psykopater. Vi märker det på ett tidigt stadium, det är en magkänsla av att något är fel. Med lite träning är det också lätt att se deras försök till manipulationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Det är både olagligt att sticka utomlands med barnen och mörda fadern..... Vad hon än hade gjort så hade hon fått skulden. Så det dära köper jag inte..... Det är pappans fel..... Det va han som plågade dom in i det sista - fadern - inte mamman

Vem fan bryr sig om det är olagligt, dödar man hellre sina barn menar du? Det borde vara det absolut sista man vill göra.

Ingen av oss vet vad fadern gjorde.. det enda vi vet är att kvinnan gjorde det absolut värsta man kan göra mot barnen.
Citera
2021-07-09, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag kanske är mer påläst för att se varningstecken, kan säkert stämma. Men som jag sa, jag tror dessa varningstecken kommer rätt fort och är rätt tydliga ändå. Många gånger är det nog speciell sorts människor som oftast råkar utför psykopater. Det finns en anledning att psykopater går på en viss sorts typ av tjejer, håller du inte med om det. I det här fallet vet vi inte, men hon kunde börjat med att kolla upp domar på snubben. Så man vet vem man dejtar. Det är en start, och krävs inte nån vidare utbildning i psykologi för att kunna det. Bara sunt förnuft.

Det kanske du är. Det kan också vara så att du är bättre på o läsa av folk än många andra!

Empater brukar psykopater kunna gilla. Människor som är väldigt snälla och kan känna av andras känslor som om de vore deras egna.

Såna där tecken är det riktigt bra att kunna.
Citera
2021-07-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Jag tycker det är rätt räligt att se alla som vill hacka på denna stackars kvinna och dra henne i smutsen samt gapa om hur fel hon gjort.

Detta var en handling utförd i total desperation, panik och förvirring. Från hennes synvinkel var läget helt utan hopp nu och detta var den absolut sista "rationella" utvägen.

Det finns inget fel eller rätt här, bara det oändligt sorgliga i att det går såhär långt i vissa fall. Det har hänt förr och det kommer att hända igen.

Kan vi göra något åt det? Ptja, vi män kan ju förslagsvis lägga av med att bruka våld mot våra medmänniskor, i synnerhet mot våra familjemedlemmar. Problem solved.

/Pappa till tre vuxna barn

Jag studera beteendevetenskap, jag har sedan jag var väldigt ung kunnat läsa mig till och förstå människors beteenden och ville utveckla detta

Sen hände något.

Jag träffade en våldsam man som psykiskt och fysiskt misshandlade mig och vi fick barn.
Det psykiska våldet är oerhört. Det är så sinnessjukt och omfattande och hela hjärnan blir omvandlad.
Dem fysiska skadorna läker.. blåmärken försvinner snabbt för kroppens försvar tar hand om det. Men det psykiska tar flera ÅR. och då är det EFTER våldet har slutat..
Jag som är en väldigt logisk människa blev totalt omvandlad och det krävdes 2.5 ÅRS tid efter jag lämnade att ens kunna se mig själv i spegeln. Än idag är det psykiska så omfattande att ingen får röra mig, rädslan i mig är så kraftig att ingen får röra mig. Jag sluter mig totalt. Jag har alltid varit en stark människa, jag är snäll, omtänksam och jag ser saker på helt andra sätt än andra och dömer aldrig någon.
Varför skriver jag detta?

Jo för Sverige och myndigheterna tvingar mig att låta denna våldsamma man som totalt struntat i barnet få träffa barnet. Hade han varit en bra pappa hade jag aldrig någonsin brytt mig. För jag är jag och mitt barn är sin egna. Men han har inte ägnat en enda sekund åt barnet utan bara sig själv. Han har utsatt barnet för våld och mig sedan födseln och motsätter sig vårdnad för sitt egna ego och kunna utöva mer våld.
Ingen hjälper och allting som jag gått igenom i över 2.5 år är EXTREMT stressande, utmattande och man känner sig helt HJÄLPLÖS.
Jag kan se varför, varför hon väljer detta. Jag förstår henne. Rädslan för sina egna barn går över förnuftet såhär kraftigt. Jag skulle aldrig utsätta mitt egna barn för något sånt här, så till och med jag har svårt att förstå varför hon tog med barnet men jag har inte varit henne. Något har fått henne att se det här som den enda utvägen och då har det gått alldeles för långt förlänge sen.

Men hur ska man få en annan människa att förstå det som man själv aldrig har blivit utsatt för?
Jo, genom att folk börjar lyssna.

En annan människa drivs till självmord av en man och tar med sina barn för hon ser ingen annan lösning
Hon är INTE sinnessjuk. Hon är misshandlad till döds.
Senast redigerad av Citra 2021-07-09 kl. 14:43.
Citera
2021-07-09, 14:41
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Vem fan bryr sig om det är olagligt, dödar man hellre sina barn menar du? Det borde vara det absolut sista man vill göra.

Ingen av oss vet vad fadern gjorde.. det enda vi vet är att kvinnan gjorde det absolut värsta man kan göra mot barnen.

Hon såg till att dom inte hamnade i orätta händer?!? Vem vet vilket liv dom skulle få då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in