2021-07-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Oskuldspresumtionen ska gälla för alla och inte bara för vissa. Vi vet inte än vad som hände. Är det bevisligen uteslutet att alla tre inte mördades t.ex.?

”Bevisligen” i en domstol kanske det inte är, men polisen gick ut direkt med att de inte letar efter annan gärningsman än den nu avlidna vuxna personen. Så det känns ju som en rätt tung/trovärdig uppgift..

Sen vad som hänt i bakgrundshistorien/känslomässigt/moraliskt osv kan ju vara en annan story. Men rent juridiskt letar polisen ej annan gärningsperson iaf.
Citera
2021-07-09, 14:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Och det vet du?
Om du blir så pass psykad så du inte vet vad du ska ta dig till?
Ja, det vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ge dig, du fattar min poäng

Om person A mår så psykist dåligt pga person B's beteende att Person A väljer att ta livet av sig, är person B helt oskyldig?

(och då menar jag att person B gör väldigt tvivelaktiga saker som eg är olagligt men inte får gehör hos polisen)
Det är fortfarande mamman som är ansvarig för barnens död - ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Kan jag också tycka utifrån det man vet iaf.
Ja, med facit så är det ju hon som visade sig vara livsfarlig för barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad skulle du göra då? Jag är uppriktigt nyfiken. Jag känner kvinnor som t.o.m. har gjort abort, fast de är emot abort, för att den blivande pappan har visat sig vara våldsam. Och abort blir då enda sättet att skydda barnet från pappan, eftersom han i Sverige kommer att få obevakat umgänge med det nästan vad han än har gjort.

Ska man rädda barnet levande, så måste man i så fall kunna ta sig utomlands. Det förutsätter tillräckligt med pengar att leva på så att man inte behöver kontakta det landets sociala myndigheter (som genast skulle kontakta svenska myndigheter), kontakter... hyresvärdar kräver deposition, att få ett jobb när man är gravid är inte lätt, har man barn som redan är födda måste man ha råd med kindergarten eller nanny om man ska jobba... att få ut barnbidrag och föräldrapenning från Sverige går inte, utan att uppge adress som då blir offentlig så mannen kan komma efter en... Dessutom måste man ha en inneboende trygghet och självförtroende, som inte alla människor har.
1) Hur tusan kan du jämställa mord på två barn med abort?
Du inte bara jämställer utan får det att låta som om abort skulle vara värre - det är det inte. Det är självklart mycket enklare att ta bort ett ofött barn för att slippa framtida interaktion än att mörda två födda barn.

2) Nej, det går utmärkt att segla runt i Sverige bland anhöriga, och till med att bo på känd adress och fortsätta undanhålla barnen. Fråga alla de pappor som år ut och år in inte får igenom umgänge trots beslut och trots att kvinnan och barnens vistelseort är känd för myndigheterna.
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratiosphere
Kvinnan kanske inte hade möjlighet att anlita en bra advokat, om hon ens hade råd med en öht.

Tingsrätten kanske hade förordnat om det. Med stöd av Föräldrabalken.
Men. Samhället har en skyldighet att skydda barn och låta barns bästa komma i främsta rummet. Se Socialtjänstlagen 1 kap 2 par. Utöver det har Sverige gjort Barnkonventionen till lag. Barns rättsliga ställning har stärkts. Barnen hade fått hjälp om mamman hade sökt hjälpen.

Mamman har ett stort ansvar i detta. Vila i frid små änglar.
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Jo, men det är du - och jag också. Men vi är inte redan nedbrutna av åratal av fysisk och psykisk misshandel. Vet någon förresten, vad denna kvinna varit med om innan? Hon kanske dessutom hade misshandlats av sina egna vårdnadshavare, mobbats i skolan o.s.v..

Men detta är ju något du fantiserar om? Hon kanske vuxit upp idylliskt innan hon träffade denne make. Hon kanske själv varit snar till att ta till våld? Vi vet inte detta.

Jag tror det blir en fnurra här när folk målar upp ett komplett scenario i huvudet, trots bristen på information. Dessutom får man intrycket av att ni inte bara lever er in i hennes situation, utan dessutom hade kunnat tänka er att göra samma sak?

Tror det är detta andra reagerar på i tråden.
Citera
2021-07-09, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Det är både olagligt att sticka utomlands med barnen och mörda fadern..... Vad hon än hade gjort så hade hon fått skulden. Så det dära köper jag inte..... Det är pappans fel..... Det va han som plågade dom in i det sista - fadern - inte mamman

Ja, och det är svårt för en kvinna att mörda en man, speciellt en sådan här våldsam man. Då måste man ha ett skjutvapen (går inte att få utan kontakter i undre världen, om man inte redan är sportskytt eller jägare) eller gift (och då måste man lyckas lura honom att inta giftet). Eller vara i stånd att tänka ut någon raffinerad mordplan, vilket inte är lika lätt i verkligheten som i böckernas värld.

Med största sannolikhet hade hon åkt fast om hon lyckats få död på honom, och då hade hon fått livstids fängelse och barnen hade förlorat sin sista trygghet och hamnat i fosterhem. Och fosterföräldrarna hade vetat att barnen var HELT utelämnade till dem, eftersom pappan var död och mamman i fängelse. D.v.s. - de hade kunnat behandla barnen hur som helst.
Citera
2021-07-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Men detta är ju något du fantiserar om? Hon kanske vuxit upp idylliskt innan hon träffade denne make. Hon kanske själv varit snar till att ta till våld? Vi vet inte detta.

Jag tror det blir en fnurra här när folk målar upp ett komplett scenario i huvudet, trots bristen på information. Dessutom får man intrycket av att ni inte bara lever er in i hennes situation, utan dessutom hade kunnat tänka er att göra samma sak?

Tror det är detta andra reagerar på i tråden.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1451894451843338&id=400701153 629345
Citera
2021-07-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Tingsrätten kanske hade förordnat om det. Med stöd av Föräldrabalken.
Men. Samhället har en skyldighet att skydda barn och låta barns bästa komma i främsta rummet. Se Socialtjänstlagen 1 kap 2 par. Utöver det har Sverige gjort Barnkonventionen till lag. Barns rättsliga ställning har stärkts. Barnen hade fått hjälp om mamman hade sökt hjälpen.

Mamman har ett stort ansvar i detta. Vila i frid små änglar.

Edit: Min kommentar om att tingsrätten förordat om umgänge är svar på en tidigare fråga, inte din.
Poängen är att det är två skilda lagar som styr det här. Föräldrabalken och Socialtjänstlagen. Samt förstås LVU. Min poäng är att samhället har ett skyddsnät för utsatta barn. Men då behöver ju samhället förstås få veta om att barnen är utsatta.
Citera
2021-07-09, 14:31
Medlem
Ratiospheres avatar
Citat:
Det går inte. Man kan som mor varken adoptera bort sina barn, eller lämna dem till soc för placering i familjehem eller HVB-hem - utan faderns namnteckning på papperen.

Självmant ja. Men om socialen gör en polisanmälan om våld mot barnen tvångsplaceras barnen med hjälp av den ena vårdnadshavaren (mamman) och det blir helt enkelt så att pappan mister vårdnaden helt och även all form av umgänge med barnen. Dock krävs ett domstolsbeslut för detta, iom att det blir en fråga om umgänge och vårdnad om den ens var tillfallen båda föräldrarna.

Kvinnan borde ha tagit till sig mod att skydda barnen och sig själv genom att fly från mannen och låta kvinnojouren ta hand om familjen i väntan på tvist. Att pappan ens få ha umgänge med barn han möjligen slår våldsamt är en total miss i det svenska rättssystemet.
Citera
2021-07-09, 14:32
Medlem
Citat:
Hon är tekniskt sett skyldig, men moraliskt ligger skulden hos barnafadern. (Förutsatt att det vi har fått läsa om honom är sant, såklart.)

Japp! Det finns ju en skola som delar upp män i fyra kategorier: varm Alfa, kall Alfa, varm Beta, kall Beta. De som inte känner till kategorierna får googla, för det blir OT att göra långa beskrivningar här. I alla fall: kvinnor drömmer om en varm Alfa, vilket är helt normalt. Men de får ofta i stället en kall Alfa, för att de inte kan känna av skillnaden. En varm Beta skulle kunna bli en bra familjefar, men då missar man kärleken och attraktionen mellan kvinna och man, sexlivet kan bli rena plågan o.s.v.. Och en kall Beta är förstås en katastrof för både kvinnan och barnen.

Det stämmer nog rätt bra faktiskt. Finns det något motsvarande för kvinnor?

OnT - mamman måste haft en eller flera underliggande psykiska störningar.

Har det förresten framkommit om det äldsta barnet gick på dagis? Eller kanske båda barnen? Dagispersonal brukar vara rätt uppmärksamma.
Citera
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Kvinnor vill aldrig ha en snäll kille som behandlar dom väl. Det ska vara en bad boy, sen blir dom förvånade när dom och barnen blir ihjälslagna. Kvinnor är ytliga och korkade, och detta kostar barns liv och välbefinnande.

Men så länge kvinnan får kuk så är det skitsamma med barnen.

Vet du det av egen erfarenhet eller?
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det är så simpelt på ett sätt att det blir löjligt nästan. Psykopater och skit är oftast väldigt charmiga till en början. Sen efter ett tag så smyger sig all den här obehagliga skiten på. Du kan vara bästa vän med en psykopat, bara att den behandlar dig väldigt annorlunda.

Ska man klara sig från det här, då gäller det o ha haft några förhållanden innan och också "varit med".

Jag kanske är mer påläst för att se varningstecken, kan säkert stämma. Men som jag sa, jag tror dessa varningstecken kommer rätt fort och är rätt tydliga ändå. Många gånger är det nog speciella sorts människor som oftast råkar utför psykopater. Det finns en anledning att psykopater går på en viss sorts typ av tjejer, håller du inte med om det. I det här fallet vet jag inte, men hon kunde börjat med att kolla upp domar på snubben. Så man vet vem man dejtar. Det är en start, och krävs inte nån vidare utbildning i psykologi för att kunna det. Bara sunt förnuft och inte ta alla killar förgivet, för dom verkar lite charmiga.
Citera
2021-07-09, 14:33
Medlem
Ratiospheres avatar
Citat:
Jo, men det är du - och jag också. Men vi är inte redan nedbrutna av åratal av fysisk och psykisk misshandel. Vet någon förresten, vad denna kvinna varit med om innan? Hon kanske dessutom hade misshandlats av sina egna vårdnadshavare, mobbats i skolan o.s.v..

Men om enbart hon misshandlats av andra än hennes partners, borde hon inte gå för eget självmord då? Att ta med sig barnen är verkligen inte rätt väg att ta sitt liv på. Det viktigaste brukar vara att man tar sitt liv i stillhet, när ingen ser på. För man skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in