Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Personligen tror jag att hela hypen rörande Sprott och UPC är överdriven, och då är mitt näst största uraninnehav just i UPC. På twitter och småspararforum har dealen mellan Sprott och UPC blåsts upp som katalysatorn som nästan ensamt kommer skjuta uranpriset till över 70 USD.
De har ju verkligen hypat detta iaf. Det borde ju få rätt omedelbar effekt om man har någon som höjer budet direkt om de inte får avslut förutsatt att marknaden är så tajt som det sägs. Men hur mkt skulle de tjacka eg?
Jag kollade dock hur mkt stålar PSLV och SPPP har, NAV på dem alltså och det är 3.9B respektive 163M USD. Skulle man tjacka uran för de summorna, 163M blir väl 4-5m/LBS typ.
Att SPUT skulle bli lika stort som PSLV framstår som osannolikt. Mkt ovetenskaplig uppskattning av storleksförhållandet på retail silverbugs och uraniumbugs kan man få vid jmf av silversqueeze och uraniumsqueeze på reddit, dvs 122k vs 8,7k. Det är dessutom inte bara en massa dårar som hänger på reddit som handlar med PSLV
Jag kanske förbiser något nu men med ovanstående siffror framstår det som att det kan bli en kort snabb effekt men att pengarna inte kommer att räcka så långt. Säg att SPUT får in typ 500 M USD rätt snabbt, det blir drygt lika mycket som summan av de tidigare spek köpen.
En skillnad ska vara lev kravet på 30-60 dagar dock.
En annan möjlighet kan vara att institutionella kanske är mer benägna att köra uranet eftersom de faktiskt har resurser att kunna göra det