2021-06-21, 15:50
Medlem
[quote=HasseTass|76191854]
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass

Ägare av Denison på Avanza 1273 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8000

4 nya ägare i Swe men en bra ökning i USA som reflekterar uppgången vi såg i veckan. Känns som vi närmar oss lift off mtp alla nyheter som kommer.

Ägare av Denison på Avanza 1295 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8352

Fin fin ökning i Sverige och nu har antal ägare ökat med 30% sedan jag började kolla i mars. I USA går det riktigt fort nu 4,5% ökning på en vecka. Snabb ökning av juniorer kan dock leda till att sektorn blir än mer volatil, men vi börjar bli vana vid svängningar vid detta laget.
Citera
2021-06-21, 16:10
Medlem
Citat:

Ägare av Denison på Avanza 1295 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8352

Fin fin ökning i Sverige och nu har antal ägare ökat med 30% sedan jag började kolla i mars. I USA går det riktigt fort nu 4,5% ökning på en vecka. Snabb ökning av juniorer kan dock leda till att sektorn blir än mer volatil, men vi börjar bli vana vid svängningar vid detta laget.
Ja volatiliteten är rätt spännade. Denison ner 4,5% i skrivande stund helt utan anledning.

Jag TROR att uran juniorerna som Denison har fyllts med folk från Reddit och andra forum som hoppats på snabba pengar men inte har någon uthållighet. Så vid minsta motgång säljer de. Senaste månaden har juniorerna rört sig sidledes och då säljer dessa investerare också av.

Jag som har mitt största uraninnehav i Kazatomprom ser ju hur mycket mer stabil den aktien är just för att det inte är en junior samt inte går att köpa via de vanliga handelsapparna.

Fördelen för oss mer långsiktiga (som förstår att det kan ta 1-2 år till innan spottpriset riktigt drar) är att vi då kan köpa mer.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-21 kl. 16:19.
Citera
2021-06-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ja volatiliteten är rätt spännade. Denison ner 4,5% i skrivande stund helt utan anledning.

Jag TROR att uran juniorerna som Denison har fyllts med folk från Reddit och andra forum som hoppats på snabba pengar men inte har någon uthållighet. Så vid minsta motgång säljer de. Senaste månaden har juniorerna rört sig sidledes och då säljer dessa investerare också av.

Jag som har mitt största uraninnehav i Kazatomprom ser ju hur mycket mer stabil den aktien är just för att det inte är en junior samt inte går att köpa via de vanliga handelsapparna.

Fördelen för oss mer långsiktiga (som förstår att det kan ta 1-2 år till innan spottpriset riktigt drar) är att vi då kan köpa mer.

Exaktamundo!!
Citera
2021-06-21, 16:28
Medlem
Citat:
Exaktamundo!!
Jag tror också att vissa av dem som köpt t.ex. Denison och Fission men nu sålt pga att utvecklingen inte direkt blev explosiv kommer vilja hoppa in igen när kurserna drar iväg igen. Helt enkelt pga FOMO.

Samma fenomen kan observeras på kryptomarknaden och när det gäller meme-aktier. Därav den höga volatiliteten.
Citera
2021-06-21, 17:40
Medlem
smoerreboms avatar
En grej som verkar gälla för oss här är att vi har varit lite snabba att köpa i dipparna, får intrycket att det inte bara är jag. Aja bara man inte köper på gröna dagar då är man inte lämplig som förvaltare i fonden.

Uran är med på podden 25 minuter, vet inte hur stor den är jmf Olavis och börspodden med han John som snackar om affärer han varit inne i på köpcentret. Kan inte skada iaf. De verkade inte ha läst på så länge då de pratade rätt okritiskt om att inflatiinsjusterat sen förra bullen är det 350-370 usd

Tror vi har blåst upp ballongen så mkt det går för ett spotpris runt 30 dollar nu. Det är bara hoppas att Sprott kan få ut trusten ASAP gärna under juli som många verkar mena är möjligt. Det är lite overkligt egentligen
Citera
2021-06-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
En grej som verkar gälla för oss här är att vi har varit lite snabba att köpa i dipparna, får intrycket att det inte bara är jag. Aja bara man inte köper på gröna dagar då är man inte lämplig som förvaltare i fonden.

Uran är med på podden 25 minuter, vet inte hur stor den är jmf Olavis och börspodden med han John som snackar om affärer han varit inne i på köpcentret. Kan inte skada iaf. De verkade inte ha läst på så länge då de pratade rätt okritiskt om att inflatiinsjusterat sen förra bullen är det 350-370 usd

Tror vi har blåst upp ballongen så mkt det går för ett spotpris runt 30 dollar nu. Det är bara hoppas att Sprott kan få ut trusten ASAP gärna under juli som många verkar mena är möjligt. Det är lite overkligt egentligen
Du är inte ensam, har snabbt lärt mig att i de icke-producerande bolagen är volatilen långvarande. Aktierna faller flera dagar i rad, går sedan upp flera dagar i rad etc.

Efter att ha fyllt upp "för tidigt" tänker jag börja vänta lite längre. Det verkar bättre att låta aktierna falla och första dagen de flesta uranaktierna lyser blått igen så köper man.
Citera
2021-06-22, 16:20
Medlem
Ytterligare en dag som härdar uransinnet

Men kollar jag på min DML teckning så ser det fortfarande lugnt ut, kan nog gå ned mot stödet på 1,52 men vi borde vända snart även om inte RSI är så långt ned som det känns som.

https://ibb.co/G0WSM8n
Citera
2021-06-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ytterligare en dag som härdar uransinnet

Men kollar jag på min DML teckning så ser det fortfarande lugnt ut, kan nog gå ned mot stödet på 1,52 men vi borde vända snart även om inte RSI är så långt ned som det känns som.

https://ibb.co/G0WSM8n
Jag är rätt säker på att det handlar om spekulativa småtraders som ledsnat på att det rör sig sidledes och lämnat. De hade hoppats på 25% uppgång i månaden minst, nu när det blir lite stiltje har de ledsnat (så kallat "Reddit-tålamod" vilket varar en vecka max två). När uranaktierna drar igen senare kommer samma investerare få FOMO och gå in och trycka upp kursen mer.

Ingenting fundamentalt har försämrats, tvärt om verkligen. Uranspotten tickar långsamt uppåt. Denisons deal med UEX där man ingår ett JV och köper JCU Exploration till ett riktigt bra pris är riktigt positivt och utökar reserverna ordentligt samt får nu andelar i två långt gångna uranprojekt till.

Jag ökar gärna i Denison, min personliga plan är att låta aktien falla, jag tror mycket väl den kan gå ner mer över nu i början av sommaren när allt fler kortsiktiga spekulterare överger skeppet. Sedan när aktien går upp för andra dagen i rad köper jag in mig igen. Då är risken mindre att man köper en fallande kniv.

Av mitt uran är jag är överlägset tyngst i Kazatomprom följt av UPC men Denison till rätt pris är oerhört attraktivt och jag ser gärna Denison som mitt tredje största innehav när portföljen "är klar".
Citera
2021-06-22, 17:02
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Du kan vara något på spåren här. Rick Rule var ju konfunderard över varför juniorerna hade stuckit så jävligt utan att spotpriset rörde sig i en video i April nån gång.

Antagligen var det dessa narrativkids, och det förklarar varför seriösa och svårhandlade bolag som Cameco och Kazatomprom inte följt juniorerna.

Vi måste som ni säger fila på skillsen att köpa dippen. Precis som CLFs vid det här laget bekanta 7-layer dip.
Citera
2021-06-22, 18:12
Medlem
smoerreboms avatar
Just nu känns det som det kan bli Summer doldrums iaf lite. Men om jag fattar rätt så tror många att det ska bli en del uranköp på spoten innan SPUT noteras. Stämmer det så bör det inte vara många veckor kvar och då kan det allmänna läget förändras mkt snabbt

Ang tajming av köp så har jag iallafall tidigare i gruvaktier i allmänhet strävat efter att vänta tills det blir ett accelerande fall nedåt, företrädesvis på eftermiddagar. I URC skulle jag alltså ha väntat någon dag till. Alltså att köpa när kniven faller egentligen, jag vill ha en kurva som pekar allt brantare nedåt. Då brukar det dessutom finnas mkt bättre volymer. Då har man dessutom en chans att träffa rätt, väntar man tills det vänt så har man redan missat och volymerna är borta. Självklart minns jag bara när detta har gått bra. Just nu med här uranbullen har det ofta känts lite för brådskande och desperat så det har blivit för tidigt flera gånger.

Igår tyckte jag tex att grafen för GLO ju egentligen såg helt perfekt ut men det är ju jävligt lätt att säga idag. Baselode 1 månadsgrafen ser rätt perfekt ut nu iaf. Så vill man att det ska se ut och då är det bara att köra och se hur det går, då har man gjort ett bra försök i alla fall. Jag har dessvärre ingen koll på bolaget men det ska väl vara ett bolag som är godkänt av Huhn.
Senast redigerad av smoerrebom 2021-06-22 kl. 18:15.
Citera
2021-06-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har dessvärre ingen koll på bolaget men det ska väl vara ett bolag som är godkänt av Huhn.
Har du koll på vilka bolag det är han rekommenderar? Vet att han aldrig pratar specifika bolag i intervjuer utan istället (såklart) vill sälja sitt nyhetsbrev där han skriver om det.
Citera
2021-06-22, 18:36
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Har du koll på vilka bolag det är han rekommenderar? Vet att han aldrig pratar specifika bolag i intervjuer utan istället (såklart) vill sälja sitt nyhetsbrev där han skriver om det.
Han gjorde en syftning på ett anonymt bolag i deras portfölj i en intervju där det var flera Youtubekonnentarer som hävdade att det var dem, det har även nämnts på reddit sen

Har ingen koll på andra men han har ju sagt att de föredrar mindre och mellanstora utvecklare

Han ska även ha dissat EFR s ledning i någon tidigare intervju.

Jag rekar alltså inte baselode förbehållslöst till Flashback utan menar bara att det är sådär jag vill att grafen ska se ut när man köper
Senast redigerad av smoerrebom 2021-06-22 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in