2021-07-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
7 juli är det ju omröstning ang SPUT-dealen

Förutsatt att inte stora börsen korrigerar så tror inte jag det kommer gå ner så mkt till nu. Spoten tickar på lite för varje avslut oxå. Vi är mkt nära 34 USD oxå.

Det känns inte som jag behöver be om ursäkt för mina uttalanden om tajming i baselode än.

Jag tänkte på det här med japanerna. Det är ju ett par som kommer tillbaka nu och som jag minns det är det med rätt korta tidshorisonter. En av dem som Quakes hänfört sig till nyligen (Mihama Unit plant) har redan startat De måste ju börja tjacka på sig inför detta? Förr i tiden var det ju det som skulle vara den stora vändpunkten

Ryggade faktiskt din rek på Baselode, är mitt minsta uraninnehav men det som gått bäst i både % och kronor, såååå

Tackarrrrrrrrrr
Citera
2021-07-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass

Ägare av Denison på Avanza 1298 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8456

Stillastående i Sve och långsammare ökning i USA. Detta samtidigt som det kommer positiva nyheter varje vecka. Kopplingen mot Bitcoin blir mer och mer uppenbar och min gissning är att det beror på att Bitcoin handlas med rejäl hävstång så det blir stora vinster eller snabb margin call. Hoppas den där tulpanvalutan bara kan dö snart.

Ägare av Denison på Avanza 1291 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8605

Ytterligare en vecka med konsolidering och är i Sverige så verkar det som några uranturister har lämnat. I USA växer intresset långsamt denna vecka
Senast redigerad av HasseTass 2021-07-03 kl. 15:07.
Citera
2021-07-05, 18:27
Medlem
Finns det något syfte med att investera i kanadensiska listings jämte de amerikanska i U-sektorn, bortsett från möjligt arbitrage?
Citera
2021-07-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swegbust27
Finns det något syfte med att investera i kanadensiska listings jämte de amerikanska i U-sektorn, bortsett från möjligt arbitrage?

Om du tänker på de dubbelnoterade akterna spelar det ingen roll. En Denison tex kostar lika mycket både i USA och Kanada.
Citera
2021-07-05, 21:22
Medlem
Citat:
Om du tänker på de dubbelnoterade akterna spelar det ingen roll. En Denison tex kostar lika mycket både i USA och Kanada.

Tänker på att investeringarna amerikanska respektive kanadensiska dubbelnoteringar skiljer sig beroende på den valutan som man handlar i, ex. kanadensisk marknad handlas med CAD och verkar rätt energi & prod. tung. Innebär inte det en valutaspekulation ovanpå en viktad marknad? Jag kan vara ute och cykla här, men;

1. Skulle detta kunna skapa synergiska förutsättningar för U-investeringar i en sådan marknad?
-Givet att U-investeringarna faller väl ut och CAD bibehåller någorlunda värde respektive då man investerade.

2. Nackdelarna överväger fördelarna då marknaden i sig är särskilt utsatt?
-Givet att investeringarna inte faller väl ut, och CAD tappar mot SEK?

Är jag ute och snurrar?

Är den amerikanska marknaden ett "säkrare" kort på grund av valutaspekulationen on top, eller är det hugget som stucket?
Citera
2021-07-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swegbust27
Tänker på att investeringarna amerikanska respektive kanadensiska dubbelnoteringar skiljer sig beroende på den valutan som man handlar i, ex. kanadensisk marknad handlas med CAD och verkar rätt energi & prod. tung. Innebär inte det en valutaspekulation ovanpå en viktad marknad? Jag kan vara ute och cykla här, men;

1. Skulle detta kunna skapa synergiska förutsättningar för U-investeringar i en sådan marknad?
-Givet att U-investeringarna faller väl ut och CAD bibehåller någorlunda värde respektive då man investerade.

2. Nackdelarna överväger fördelarna då marknaden i sig är särskilt utsatt?
-Givet att investeringarna inte faller väl ut, och CAD tappar mot SEK?

Är jag ute och snurrar?

Är den amerikanska marknaden ett "säkrare" kort på grund av valutaspekulationen on top, eller är det hugget som stucket?

Då är inne på helt rätt spår men snurrar till det lite grann. Att investera i ett land vars valuta kan tänkas stärkas är en viktig del för oss här i tråden och då är Kanada ett perfekt exempel. Kanada valutan CADen eller "looney" som den också kallas är väldigt beroende av råvarupriser, speciellt av olja. Går oljan mm(uran) bra kommer CADen att stärkas mot kronan. Så ja våra aktieköp innefattar även en del valutaspekulation. Och har vi fel i våra förhoppningar så kommer vi även att förlora på valuta.

När det gäller dubbelnoterade aktier så spelar det ingen roll i vilket land du köper den i, värdet kommer i varje tidpunkt att vara mer eller mindre exakta på de båda börserna. Annars så skulle det uppstå arbitrage möjligheter som genast skulle utnyttjats och skillnaden skulle försvinna. Här får man kolla vad det är för bolag man köper och vart dom är verksamma.

Tex Denison och Cameco är Kanadensiska bolag som är noterade både i NY och Toronto, men det spelar ingen roll vilken börs du köper dom på.
Citera
2021-07-05, 23:52
Medlem
Citat:
Då är inne på helt rätt spår men snurrar till det lite grann. Att investera i ett land vars valuta kan tänkas stärkas är en viktig del för oss här i tråden och då är Kanada ett perfekt exempel. Kanada valutan CADen eller "looney" som den också kallas är väldigt beroende av råvarupriser, speciellt av olja. Går oljan mm(uran) bra kommer CADen att stärkas mot kronan. Så ja våra aktieköp innefattar även en del valutaspekulation. Och har vi fel i våra förhoppningar så kommer vi även att förlora på valuta.

När det gäller dubbelnoterade aktier så spelar det ingen roll i vilket land du köper den i, värdet kommer i varje tidpunkt att vara mer eller mindre exakta på de båda börserna. Annars så skulle det uppstå arbitrage möjligheter som genast skulle utnyttjats och skillnaden skulle försvinna. Här får man kolla vad det är för bolag man köper och vart dom är verksamma.

Tex Denison och Cameco är Kanadensiska bolag som är noterade både i NY och Toronto, men det spelar ingen roll vilken börs du köper dom på.

Grymt. Tack!
Citera
2021-07-09, 10:13
Medlem
Tydlig nedgång i mina innehav denna vecka. Dags att fylla på mer eller vänta ett tag?
Citera
2021-07-09, 10:54
Medlem
smoerreboms avatar
Helt omöjligt att svara på säkert. Tankar du nu köper du iaf en bra bit från toppen. Det är alltid lättare att köpa mycket på röda dagar dessutom.

Det ser ju ut som typisk sommarstiltje och sån var det i fjol också. Du kan ju kolla lite grafer hur det betedde sig då. Som jag minns det sög det hela juli iaf

Triggers i riktig närtid är väl bara att SPUT ska noteras på tsx. Men uppgången i december och januari kom ju rätt oväntat också.

Såg lite gnäll på reddit uraniumsqueeze att EU skulle ha skjutit upp taxonomi beslut igen men det var ingen hänvisning till vad åsyftades. Där var väl uppgiften att det skulle komma något i sommar. Många gröna libtardpartier gjorde ju bra parlamentsval sist så det är nog inte bara vårt svenska småborgerliga hycklande MP som kommer streta emot.
Senast redigerad av smoerrebom 2021-07-09 kl. 10:59.
Citera
2021-07-09, 11:37
Medlem
Personligen tror jag att hela hypen rörande Sprott och UPC är överdriven, och då är mitt näst största uraninnehav just i UPC. På twitter och småspararforum har dealen mellan Sprott och UPC blåsts upp som katalysatorn som nästan ensamt kommer skjuta uranpriset till över 70 USD.

Jag är verkligen bull uran, men jag tror att Sprott och UPC bara kommer påverka på marginalen och jag tror många kommer att bli besvikna när det inte blir en rusning nästan direkt nu när köpet blir klart. Vet inte hur ofta man ser på twitter och sociala medier där folk lugnar andra nu i sättningen med "håll ut, när Sprott tagit över UPC kommer spotten dra och då får du tenbaggers". När det inte händer kommer fler att sälja av och snöbollen är i rullning (det är lite det vi ser nu, kurserna sjunker, småsparare blir nervösa och säljer, kursen sjunker mer, fler småsparare säljer etc). Samtidigt sitter t.ex. Rick Rule och dammsuger upp billiga aktier.

Jag tror istället att vi kommer få en långsam uppgång i spotten som drivs av efterfrågan från kärnkraftverken och tillgången på uran där som sagt Sprott och Yellow Cake påverkar på mariginalen. Då tror jag att Kazatomproms beslut att hålla produktionen strypt var viktigare, och se, det har inte haft någon effekt alls hittills på priset på uran eller aktierna.

Jag håller ut, jag tror och hoppas på lägre priser på uranaktierna under sommaren/tidig höst och kommer då köpa mer. Samtidigt så säljer jag inte heller, vill inte vara i en situation där jag missar uppgången, fär när det väl tar fart går det fort. Egentligen en personlig win-win, jag ökar gärna i mina uranfavoritaktier till lägre pris, men drar kurserna iväg gör jag en fin vinst. Det är skönt att ha den typen av investeringar.
Citera
2021-07-09, 13:36
Medlem
Jag tänker samma, kommer hålla lite pengar och köpa mer i slutet av juli om det fortsätter sjunka.
Citera
2021-07-09, 14:51
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Personligen tror jag att hela hypen rörande Sprott och UPC är överdriven, och då är mitt näst största uraninnehav just i UPC. På twitter och småspararforum har dealen mellan Sprott och UPC blåsts upp som katalysatorn som nästan ensamt kommer skjuta uranpriset till över 70 USD.

De har ju verkligen hypat detta iaf. Det borde ju få rätt omedelbar effekt om man har någon som höjer budet direkt om de inte får avslut förutsatt att marknaden är så tajt som det sägs. Men hur mkt skulle de tjacka eg?

Jag kollade dock hur mkt stålar PSLV och SPPP har, NAV på dem alltså och det är 3.9B respektive 163M USD. Skulle man tjacka uran för de summorna, 163M blir väl 4-5m/LBS typ.

Att SPUT skulle bli lika stort som PSLV framstår som osannolikt. Mkt ovetenskaplig uppskattning av storleksförhållandet på retail silverbugs och uraniumbugs kan man få vid jmf av silversqueeze och uraniumsqueeze på reddit, dvs 122k vs 8,7k. Det är dessutom inte bara en massa dårar som hänger på reddit som handlar med PSLV

Jag kanske förbiser något nu men med ovanstående siffror framstår det som att det kan bli en kort snabb effekt men att pengarna inte kommer att räcka så långt. Säg att SPUT får in typ 500 M USD rätt snabbt, det blir drygt lika mycket som summan av de tidigare spek köpen.

En skillnad ska vara lev kravet på 30-60 dagar dock.

En annan möjlighet kan vara att institutionella kanske är mer benägna att köra uranet eftersom de faktiskt har resurser att kunna göra det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in