2021-07-08, 21:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicee
Någon som vet ifall de som insjuknat med Delta-varianten nu har varit sjuka i corona innan?

Eller om det bara är Corona som når en ny grupp

I Aftonbladet läste jag precis att forskare vid Pasteurinstitutet i Frankrike konstaterar att vaccin ger bättre skydd än genomgången sjukdom.

Citat:
Forskarna testade även ovaccinerade personer som tillfrisknad från covid-19 och upptäckte att deras antikroppar gav fyra gånger svagare skydd mot deltavarianten.
Citera
2021-07-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är omöjligt av politiska skäl, inte praktiska. Makthavarna anser att öppna gränser är viktigast, och offrar hellre hälsa och plånbok, än stänger gränser.

För att stänga ute nya virus, så behöver man stoppa strömmen av illegala bosättare som fortsätter att söka sig till Europa, trots att en epidemi pågår. Jag är äcklad av dessa hänsynslösa människor, som olovligen tar sig till Europa, och struntar i vilka risker dom utsätter Europas egna befolkning för. Men makthavarna har ingen vilja att stoppa folkvandringen, trots att det pågår en epidemi. Därför kommer alla möjliga varianter av viruset att snabbt komma till Europa.

Ungern ligger i toppen av vaccinerade länder. Men du har rätt beträffande Rumänien och Bulgarien. Även Vitryssland och Bosnien ligger lågt. Men i övrigt, så ser det nu bra ut med vaccineringen i Europa.

Du kan ha rätt i det. Dom varianter som har fått fäste, är svåra att få bort. Tåget har gått, så att säga. Men man behöver inte låta dörrarna stå öppna för ännu fler varianter att komma till Europa.

Viruset kommer fortsätta cirkulera. Allt annat skulle förvåna stort.
Nya varianter kommer ändå komma in på laglig väg.

Ungern hade inte så hög vaccinationstakt vill jag minnas.
Citera
2021-07-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Aftonbladet läste jag precis att forskare vid Pasteurinstitutet i Frankrike konstaterar att vaccin ger bättre skydd än genomgången sjukdom.

Vaccinsekten å bigpharm eldar på för att få fler att vaccinera sig.

Bara att gratulera alla vaccinerade.
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-07-08 kl. 22:00.
Citera
2021-07-08, 21:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vaccinsekten å bigpharm eldar på för att få fler att vaccinera sig.

Pasteurinstitutet är en högaktad organisation, jag litar nog mer på dem än dig.
Citera
2021-07-08, 22:01
Medlem
32.000 fall i UK idag. Jösses.....

I denna takten kommer dom snart vara på rekordnivåerna dom hade under den andra vågen.

Trots att dom snart har vaccinerat hela sin vuxna befolkning.

Är det barn/unga som smittas eller vad fan är det frågan om?

Nu börjar man takta 40 döda också per dag vilket om några veckor bör ligga på 100+/dag.
Citera
2021-07-08, 22:04
Medlem
Citat:
Pasteurinstitutet är en högaktad organisation, jag litar nog mer på dem än dig.

Ja det är lätt att tro på det som står i media. Alla ska vaccineras det ärbäst för alla.
Citera
2021-07-08, 22:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Viruset kommer fortsätta cirkulera. Allt annat skulle förvåna stort.
Nya varianter kommer ändå komma in på laglig väg.

Naturligtvis behöver även legala resor stoppas, alternativt resenärerna sättas i karantän. Men jag tror inte att legala resor är förklaringen till makthavarnas ovilja att stänga gränserna.

Citat:
Ungern hade inte så hög vaccinationstakt vill jag minnas.

Takten har gått ner. Kan det kanske förklaras med att efterfrågan redan har mättats, efter den snabba vaccineringen tidigare?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2021-07-08 kl. 22:13.
Citera
2021-07-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

I denna takten kommer dom snart vara på rekordnivåerna dom hade under den andra vågen.

Nu börjar man takta 40 döda också per dag vilket om några veckor bör ligga på 100+/dag.

Alla som såg fotbollsmatchen igår inser nog att dom släppt på allt. Nu finns det inga munblöja längre. Nu får det bära eller brista.
Citera
2021-07-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis behöver även legala resor stoppas, alternativt resenärerna sättas i karantän. Men jag tror inte att legala resor är förklaringen till makthavarnas ovilja att stänga gränserna.

Takten har gått ner. Kan det kanske förklaras med att efterfrågan redan har mättats, efter den snabba vaccineringen tidigare?

Det kostar att stänga gränser. Money talk bullshit walk…

Inte ens hälften av ungrarna är medicinerade med det sk vaccinet. Skepsisen är stor i dessa länder.
Citera
2021-07-08, 22:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Citat:
Forskarna testade även ovaccinerade personer som tillfrisknad från covid-19 och upptäckte att deras antikroppar gav fyra gånger svagare skydd mot deltavarianten.
Ja så är det naturligtvis. De har dessutom känt till det här i typ flera månader. Men att få respons för den fakta och forsknnig bland begåvningsreserven här, det kan du typ glömma. Verkligheten är typ en dimmig värld bortom deras svajiga horisont.
Citera
2021-07-08, 22:58
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Verkar som foliehattarna hade rätt även på denna punkt. Börjar nästan bli tjatigt nu.

Går man in här och skriver något om att vaccin faktiskt kan ÖKA risken för mutationer, vilket alltmer tyder på, snarare än minskar den så får vaccindyrkarna tokspel.
Det finns bara ett evolutionärt tryck på viruset, att bli bättre på att sprida sig. I vilken riktning det trycket verkar är omgivningsberoende. Mutationer sker hela tiden och de mutationer som leder till att viruset blir sämre på att sprida sig (groteskt stor majoritet av alla mutationer) dör ut, och mutationer som medför att R ökar tar så småningom över.

Är befolkningen vaccinerade i högre utsträckning så medför det en ny evolutionär spelplan där möjlighet att infektera vaccinerade blir en evolutionär fördel. En sådan mutation kan dock mycket väl medföra lägre R0 eller mildare symptom allmänt. Alfa var väl delvis mer smittsamt då kroppen helt enkelt skapade fler virus, vilket även teoretiserades vara anledningen till mer frekventa kraftiga symptom.

Så det kan bli en "västvärldsvariant" som blir dominant i länder där en stor andel vaccinerats. Än så länge har dock vaccinationerna varit väldigt effektiva mot svår sjukdom och död, men för bland annat deltavarianten något mindre effektiva mot symptomatisk smitta. Så den "västvärldsvarianten" kan ju bli ytterligare en förkylning just tack vara att majoriteten är vaccinerade.
Citat:
Det studien verkar visa är att vaccinerade har en högre nivå av antikroppar, vilket väl inte är något nytt?
Immunförsvaret är mer komplext än antikroppar. Det som vore intressant är om det finns någon studie rörande hur många fall man har bland folk som genomgått infektion men inte vaccinerat sig mot en grupp som bara vaccinerat sig men inte haft infektion.
Citera
2021-07-08, 23:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

De räknar ju med en topp på 100000 om dagen så kommer ju troligen slå rekordet om 64000 om dagen.

Mestadels yngre som driver smittan där ja. Freedom Day närmar sig i UK. En vecka kvar drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in