2021-07-08, 21:08
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

(1) Asylrätten kan vi inte avskaffa.
(2) Det är dock väldigt få asylsökande som kommer till Sverige nu.
(3) Och de som kommer får ändå inte asyl.

(1) Sverige kan frånträda asylrätten genom att följa de utträdesklausuler som finns i Geneve-konventionens Artikel 44 (1951) och Tilläggsprotokollets Artikel IX (1967). https://www.unhcr.org/4d934f5f9.pdf
(2) Bara de sk Kvotflyktingarna uppgår till ca 5000 + anhöriga varje år.
(3) Och de som får avslag på sin asylansökan blir ofta kvar i Sverige i alla fall i praktiken - gömmer sig, sk verkställighetshinder, Gymnasielag etc.
Citera
2021-07-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Unga och medelålders män på flashback är inte synonymt med alla sdare. På vilket sätt är de andra partierna mer insatta? Är leila, riksdagsledamot för s från kiruna mer "insatt" än ragnar, sd, från eslöv? Själva maktutövandet har man såklart statliga utredningar, tjänstemän som är ekonomer, jurister osv. "Kritiken som framförts mot SD av andra partier har handlat mycket om att SD säger det folket vill höra men har ingen riktig plan bakom hur saker och ting ska genomföras i praktiken". Ja, de andra har ju verkligen haft en plan att integrera de 2,5 miljoner de gett uppehållstillstånd sedan 1980.. hur "insatt" är gemene mp-väljare eller v-väljare? Kom ner från dina höga hästar..

Skriv gärna läsligt. Namn på personer, städer och partier bör skrivas med versal i början. Meningen jag fetat ovan förstår jag inte innebörden av alls, den är obegriplig.
Jag har för övrigt redan skrivit att inte alla SD-anhängare är precis likadana. Jag har nämnt att många är medelålders män, och jag har nämnt hur många SD-anhängare beter sig på Flashback - detta är inte att säga att alla är likadana.

De andra riksdagspartierna har funnits längre och jag tror att de som är politiskt aktiva som representanter för de partierna generellt sett är bättre insatta i fler frågor än representanter från SD är, ja. Jag tycker att Åkesson är en duktig politiker och talare men det behövs fler kvalificerade politiker inom SD.

Jag vet inte varför du nämner 1980 specifikt eftersom problemen med invandringen för Sveriges del har blivit stora de senaste åren sen den stora flyktingvågen 2015. Det är nu vi har fått hit många lågutbildade människor samtidigt - precis som andra länder i Europa som också tagit ansvar för flyktingkrisen.
Det är inte SD som har behövt försöka integrera så många flyktingar på en gång. De skulle förmodligen sagt blankt nej från början om de fått bestämma, men jag är övertygad om att detta bara är den första av många flyktingströmmar och nästa gång kan Sverige ta emot färre invandrare genom att hänvisa till att vi redan har tagit emot så många - och då blir det andra länder som får steppa upp istället.
Citera
2021-07-08, 21:14
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Man skulle åtminstone kunna börja med att på allvar tillämpa de regler som redan finns. Exempelvis torde det finnas en del invandrare i Sverige som enligt Dublinförordningen skulle ha avvisats direkt vid ankomsten.

Principen om första säkra land, Dublin-förordningen etc? är internationell PK på väg att överge https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dublinforordningen-foreslas-skrotas

I det nya internationella asylrättssystemet kommer EU ta hit mängder av män/niskor från hela världen till Europa, och sedan bara fördelar ut dem bland medlemsländerna. Vad gör du när den dagen kommer?
Citera
2021-07-08, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vi har idag ingen myndighet som lyckats hålla koll på vilka som åker in och ut ur Sverige, skulle detta helt magiskt ändra sig menar du??

Människan har ju redan en gång tagit sig in i Sverige och börjat begå brott, vad fan skulle hindra att den gör samma sak en gång till??

Kristersson öppnar upp för polisstaten i sitt tal när han jämför kriminella med terrorister. Polisstaten kommer att medföra total övervakning och att ingen kommer att kunna gömma sig illegalt i landet. Detta kommer att implementeras över hela EU. De som då utvisas till ett icke-EU-land kommer inte att kunna återvända till Sverige.
Citera
2021-07-08, 21:21
Medlem
Nu har nog vinden vänt i den för svenska tragiska asylturismens historia i Sverige.
Jag litar inte ett dugg på U.K men om han tar strid och försvarar sitt påstående att invandringen är en belastning, ja då visar alla officiella väljarundersökningar på ett stort stöd för minskad invandring eller kanske för SD.
Verkligheten kommer ju skapa många fler dödskjutningar och fortsatt kaos i förorterna innan valet 2022, krydda det med lite islamska terroristdåd eller knivskärningar så kommer nog t om Steffe låta som Jimmie Åkesson för att locka väljare.
Frågan är om det verkligen blir hårdare tag efter valet 2022?
Citera
2021-07-08, 21:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Asylrätten kan vi inte avskaffa. Vi kan bara göra Sverige mindre attraktiv för asylsökande. Det är dock väldigt få asylsökande som kommer till Sverige nu. Och de som kommer får ändå inte asyl. Eftersom de kommer från Ukraina, Georgien och andra viseringsfria länder, eller så kommer de från Iran eller Uzbekistan med en turistvisering. Varför beviljar Schengenländerna viseringar till medborgare till sådana länder när man ändå vet att avhoppsrisken är mycket högt? Sverige borde även se över reglerna om arbetskraftinvandring då det har visat sig en stor del av dessa arbetstagare söker asyl förr eller senare, och detsamma gäller gäststuderande från vissa länder.

Och jag håller med din (2).
"Kan" igen... Vem har talat om för dig vad vi kan och inte kan?

Vi kan göra precis vad 17 vi än bestämmer oss för, inklusive slå upp läger för afghaner och föra anfallskrig mot Danmark. Du kanske skulle byta ut "kan inte" mot "inte önskvärt"?
Citera
2021-07-08, 21:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Principen om första säkra land, Dublin-förordningen etc? är internationell PK på väg att överge https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dublinforordningen-foreslas-skrotas

I det nya internationella asylrättssystemet kommer EU ta hit mängder av män/niskor från hela världen till Europa, och sedan bara fördelar ut dem bland medlemsländerna. Vad gör du när den dagen kommer?

Visst, det finns krafter som vill se Dublinförordningen gå i graven och ersättas med ett annat system där man fördelar migranter över hela EU, men mig veterligen är detta ett förslag och inget man fått igenom än. Exempelvis lär det knappast uppskattas av en del länder i Östeuropa, samtidigt som vissa länder i Sydeuropa förmodligen håller tummarna.

Min poäng är hur som helst att innan man efterfrågar nya lagar och regler kan man åtminstone börja med tillämpa dem som redan finns, vilket man från svensk sida knappast gjort. Struntar man i att följa redan existerande regler finns det väl inget som säger att man kommer att respektera nya?
Citera
2021-07-08, 21:26
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Finns tråd redan....
Citera
2021-07-08, 21:27
Medlem
+- 0 går inte ihop!
Bara att se vart skattepengar försvinner!
Öka skatt för vanligt folk är inte ok i dags läget!!
Citera
2021-07-08, 21:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Skriv gärna läsligt. Namn på personer, städer och partier bör skrivas med versal i början. Meningen jag fetat ovan förstår jag inte innebörden av alls, den är obegriplig.
Jag har för övrigt redan skrivit att inte alla SD-anhängare är precis likadana. Jag har nämnt att många är medelålders män, och jag har nämnt hur många SD-anhängare beter sig på Flashback - detta är inte att säga att alla är likadana.

De andra riksdagspartierna har funnits längre och jag tror att de som är politiskt aktiva som representanter för de partierna generellt sett är bättre insatta i fler frågor än representanter från SD är, ja. Jag tycker att Åkesson är en duktig politiker och talare men det behövs fler kvalificerade politiker inom SD.

Jag vet inte varför du nämner 1980 specifikt eftersom problemen med invandringen för Sveriges del har blivit stora de senaste åren sen den stora flyktingvågen 2015. Det är nu vi har fått hit många lågutbildade människor samtidigt - precis som andra länder i Europa som också tagit ansvar för flyktingkrisen.
Det är inte SD som har behövt försöka integrera så många flyktingar på en gång. De skulle förmodligen sagt blankt nej från början om de fått bestämma, men jag är övertygad om att detta bara är den första av många flyktingströmmar och nästa gång kan Sverige ta emot färre invandrare genom att hänvisa till att vi redan har tagit emot så många - och då blir det andra länder som får steppa upp istället.
Nej, problemen med invandringen har eskalerat i takt med invandringen (föga förvånande) men vi hade precis samma problem på 90- talet som vi har nu. Det är utbredningen av problemet som är större, det är allt.
Citera
2021-07-08, 21:36
Medlem
Skräcködlan Stenevi var det någon i tråden som skrev. Den var fyndig.
Men hon kräver en ursäkt av Kristersson under alla förhållanden.
Skräcködlan fick till svar av Kristersson att det är hon som skall be om ursäkt istället.
Citera
2021-07-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, problemen med invandringen har eskalerat i takt med invandringen (föga förvånande) men vi hade precis samma problem på 90- talet som vi har nu. Det är utbredningen av problemet som är större, det är allt.

Nej, vi hade inte samma problem med invandringen på 90-talet. Det var fler utbildade människor som kom, mer arbetskraftsinvandring och framför allt inte en massa muslimer med en uråldrig kvinnosyn och där kvinnorna aldrig kommer att komma i arbete. På 90-talet fanns det många invandrare i ett fåtal skolor, nu är det många invandrare i många skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in