Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Vad menar du? Skulle svenskarna fortsätta skjutningarna i förorterna om inte invandrarna stod för dem? Knappast.
Men kan ju ta dina punkter: 1. Tänker resursbrist inom sjukvården, både ekonomiskt och personal. Ja, OJ vad konstigt att det blir personalbrist med 1 miljon MENA-invandrare på 10 år (och nej, de bidrar inte till personalen i samma mån som de belastar den). Ekonomiskt är sveriges vård väl finansierad.
Tänker resursbrist inom rättsväsendet, både ekonomiskt och personal. Samma sak här, brottsligheten rusar eftersom vi tagit emot många invandrare från länder som har en stor överrepresentation gällande grova brott. Främst en lagfråga och utöka fängelserna. Hade det varit 70-talet hade kling och klang dugit bra.
Tänker en inkompetent aktör inom arbetsmarknadspolitiken, nämligen AF. Tänker att vi har Försäkringskassan, varför den myndigheten är ett samhällsproblem behöver man ju kanske inte djupdyka för att förstå :-D ja, har man varit på af eller försäkringskassan nyligen vet att det kryllar av bladingar som ska ha bidrag. Men visst, usla sossepåhitt som infördes för att muta väljare, och det är väl via bidrag de numera köper sitt röstboskap i förorterna..
Tänker en ickefungerande bostadspolitik. Hade vi inte haft invandring hade vi haft en befolkningsutveckling +- 0, kunde fylla upp till nolltillväxt.
Tänker att vi har en skola som inte alls utbildar eleverna. Är framförallt utlandsfödda elever som fått resultaten i PISA att rasa.
Hur fan kan man INTE tycka att invandringen de senaste åren har varit en belastning, framförallt i en välfärdsstat som kräver att en majoritet arbetar och betalar in till den? En befolkningsökning på över en procent per år, i princip lika många som föds i landet? Och alla "kriser" inom skola, polis osv. har av någon outgrundlig anledning korrelerat med "flyktingkrisen.. *ironi*. Vad är din lösning, importera 1 miljon "flyktingar" till? Arma land.
Varför skulle svenskarna inte fortsätta med skjutningarna?? Om risken för att åka fast är noll, och den rena ekonomiska vinsten med att fortsätta skjuta är hög?? På vilket sätt har du ändrat de ekonomiska förutsättningarna för att lagbrott lönar sig genom att skicka hem en massa människor??
1, Redan för 30 år sedan kunde vi i den regionen jag bodde i då konstatera att vården skulle bli underfinasierad mot det skatteintaget vi kunde ha. Var i och för sig ingen nyhet ens då, men det var ungefär då man började arbeta med frågan. Dessvärre har man inte nått någon större framgång, men det har samtidigt ingen annan region heller gjort. Så därav är sjukvården rejält underfinansierad. Vilket kanske kan visas bara på en sådan sak som att regioner och innan det landsting har dragits med rejäla underskott i decennier. Och ja, jag är medveten om att vi hade invandring även för 30 år sedan, men samtidigt så har vi i detta land haft invandring i flera 100 år, så det är en detalj man får strunta i. Så nej, sjukvårdens problem har mycket lite att göra med någon omfattande invandring som skett de sista fem åren. Redan när jag gick i gymnasiet var det ett stort problem med att svenska sjuksköterskor åkte över till Norge, för bättre lön och bättre villkor. Så problemet med att behålla personalen inom Sverige är också det ett problem vi haft i många decennier. Så om vi haft ett problem i 30-40 år, varför skulle det lösas genom att skicka hem invandrare som kommit de sista 10 åren??
2, Återigen, redan när jag hade mitt första politiska uppdrag, kring 1998 diskuterade vi då att det var brist på poliser i norra Sverige. Vissa regioner hade gigantiska problem, andra regioner hade mindre problem. Klart att den bristen ökat rejält, men en brist som fanns, och utgjorde ett stort problem för 20-25 år sedan, varför skulle den lösas av att skicka hem folk som kom för 5-10 år sedan. Problemet har ju funnits i flera decennier. För övrigt, redan på 90-talet diskuterade man ju att man inte kunde sätta sin fot i Rinkeby kvällstid. Inget nytt under solen. Hade det inte varit bättre att diskutera varför folk inte vill bli poliser, och lösa det problemet, istället för att gnälla om att det var invandrare som orsakade det.
3, Om AF och FK inte kan lösa sin uppgift idag då dessa är för inkompetenta, vad säger då att det magiskt ska börja fungera för att några åker hem. Problemet är inte för små resurser, problemet är inkompetens.
4, Redan kring 2000 talet var det bostadsbrist där jag bodde. Inte så omfattande som idag, tror det lagts på ett år eller så i kötid. Stockholm hade då, och också tidigare bostadsbrist. Det är inte heller det något nytt under solen. Dock kan jag köpa att just det här problemet borde minska om människor kastas ut, i varje fall på kort sikt. Jag har nämligen en tanke om att byggande av hyresrätter gått upp, på grund av invandringen sista åren.
5, Redan när jag gick i skolan, som sagt på 90-talet, infördes det inköpsstopp, minskade budgetar, resursbrist, minskade stödpersonal inom elevhälsan och så vidare. Givetvis har invandrande elever påverkade PISA-resultatet dåligt, men se den detaljen struntar jag i. Skolan hade stora problem redan då med resursbrist, problemet har därefter bara ökat, då lärarbristen ökad. Om man hade haft en skola som klarade av att lösa sin uppgift, då hade antagligen inte ens PISA påverkats.
Så, invandringen är ett problem, för bostadsbristen, helt klart. I övrigt, om den har påverkat, så har den bara stresstestat redan ickefungerande funktioner. Att bara koncentrera sig på invandringen som orsaken, är som att tro att smärtan är problemet vid ett benbrott.
Kan absolut vara tvunget att göra något åt invandringen, precis som det kan vara bra att äta smärtstillande vid ett benbrott. Men lösningen är att få fler poliser, något vi haft problem med i 20-30-40 år. Lösningen är att få till bra arbetsvillkor i skolan, något vi haft problem med sedan minst 90-talets början. Sjukvården är det samma sak med.
Förstår att det är enkelt för politiker att få människor att koncentrera sig på ett litet problem, i detta fall invandringen. Kanske är folk helt enkelt för dumma för något annat??