2021-07-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Jag tycker inte du skall vara så kategorisk.
I just det här fallet är jag iofs övertygad om att mamman/familjen kunde fått stöd och hjälp -om mamman valt att söka hjälp vill säga..

Det påstås i tråden att mamman hade skyddade personuppgifter, så det är inte en alltför djärv gissning att hon haft kontakt med dina socionomkollegor där på plats. Vad gjorde de med den infon de hade? Jag vill inte blejma dina kollegor, men ibland följs ju tyvärr inte info upp.

Det påstås vidare i tråden att mamman varit utsatt för manligt våld. Pappan. Då skall ju soc, om de får kännedom om detta, vidta kraftfulla åtgärder för att skydda barnen från skada. Om det gjorts är oklart, men det ev skyddet har uppenbarligen inte förslagit. Barnen är mördade. Fast inte av pappan utan av mamman..

Åter till det fetade:
Som sagt, du är alltför kategorisk. Du glömmer(?) organisationen 'Rätten till vår död' och kravet på att kunna få dö värdigt för egen hand, men det blir offt att dra in den aspekten av suicid här.

Ja det finns ju aldrig något äkta facit till varför och hur och var så det kanske var kategoriskt.
Vi har ju ingen aning om vad som har hänt här. Om hon hade skyddad identitet så får man det av skatteverket och det får man inte så lätt. Hon kanske hade sökt hjälp, soc kanske var inblandade, kanske inte. Bevisat är att hon inte orkade oavsett vilket.

Och socialtjänsten ska man verkligen inte ta för givet. Händer alldeles för ofta att kvinnor som söker hjälp inte får det, eller får det försent, eller får fel hjälp. Soc har handlat fel väldigt många gånger och är orsaken till många kvinnors och barns död. Det är där felet är . (bland annat)
Citera
2021-07-08, 19:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Vilka?

Leta själv. Tänker inte hänga ut några här. Hon har sin vänlista öppen. Och några av hennes väninnor i Hässleholm hade inte svarta bakgrunder igår.
Citera
2021-07-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det kan nog bara Maria. Ett stort antal av hennes vänner på FB har numera svarta bakgrunder. Flera av dom vet jag hade inte det igår….

Hos mig är de vita, men det kanske beror på att du har mörk och jag ljus inställning?
Citera
2021-07-08, 19:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau3352
Inget jag kan se på någon av hennes sidor..

Har du kollat alla 200? Kollat svenska väninnorna i Hässle?
Citera
2021-07-08, 19:57
Medlem
Att välja dö framför ett tåg känns ju rätt brutalt, finns ju "lättare" sätt att dö på. Mamman måste ha varit ordentligt psykotisk. Väldigt tragiskt.
Citera
2021-07-08, 19:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Hos mig är de vita, men det kanske beror på att du har mörk och jag ljus inställning?

Nej det ser svart ut.
Både på min PC och mobil
Senast redigerad av T34Panzer 2021-07-08 kl. 20:08.
Citera
2021-07-08, 20:00
Medlem
Citat:
Nej det ser svart ut.

Typ: https://www.bildtagg.se/bild/4rz5qkp1s4hf0vx5swth8i11

Både på min PC och mobil

Det är ditt nät som funkat upp. Det är en kritvit bakgrundsbild på ex denna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Jag har varit deprimerad och suicidal och mitt hjärta brister för de två barnen - och mamman.

Det är klart. Vi vet inte vem hon är. Och vi vet inte om hon var deprimerad men jag skulle lätt sätta en bra slant på det.

Innan jag blev sjuk kunde jag inte förstå hur någon kunde välja att ta sitt liv. När jag var sjuk så kunde jag - på riktigt - inte se annat än att jag var en belastning för mina nära och kära, mina vänner och framför allt mina barn. Mitt beslut att ta livet av mig kom en vacker sommardag då jag inte kunde dölja hur dåligt jag mådde och jag såg rädslan och oron hos dem. De var inte rädda FÖR mig. De var rädda OM mig. Och i min sjukdom var det enda jag kunde göra för att rädda dem att dö för att de skulle slippa bli utsatta för oro o rädsla. Barn ska vara glada och föräldrar ska vara deras trygghet. Jag sökte inte hjälp. För att om man gör det blir socialen inkopplad och mina barn har en förälder till och jag - mitt sjuka jag - ville inte fucka upp ungarna med soctanter och ev placeringar. Vi är ju en "fin" familj. Min tanke var istället att livförsäkring trillar ut och de lever lyckliga i alla sina dagar.
Nu blev det inte så, jag hamnade på sjukhus istället och flera år senare är jag äntligen FRISK men minns det absoluta mörkret och min absoluta uppfattning att min existens var skadlig för alla. Jag kan bara beskriva det som en verklig vanföreställning. En sinnessjukdom.
Vad jag vill säga är att på samma sätt som kärleken till mina barn i mitt sjuka huvud ledde mig till slutsatsen att dö kan jag NU förstå att i ett ANNAT sjukt huvud kan det vara just kärleken till barnen som gör att man väljer att "ta med" dem. Det är FRUKTANSVÄRT. Men just sjukt.
Av den anledningen tänker jag att vi alla nog bör gå in i det här med lite empati och ödmjukhet inför vad psyket kan ställa till med hos en människa och vilka hemska följder psykisk ohälsa kan få. Istället för att döma kanske vi borde låta bli just det.

Jag har haft i flera läkarintyg att jag är suicidal, men har enbart upplevt det som positivt att prata om det. Ingen har ens nämnt att socialen skulle kunna kopplas in pga det. Är det olika i olika kommuner?
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMontana85
Att välja dö framför ett tåg känns ju rätt brutalt, finns ju "lättare" sätt att dö på. Mamman måste ha varit ordentligt psykotisk. Väldigt tragiskt.

Ja, detta känns som en psykos håller med.

Hämnd och planerande är okvinnligt och kommer inte någonsin att förstås. Tre offer men en av dem en mördare?
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-08 kl. 20:04.
Citera
2021-07-08, 20:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrikPanik
Blir lätt mörkrädd av att läsa tråden.
Saken är den att det är svårt att förstå hur en förälder kan mörda sina barn, det är för att friska personer sällan lätt kan tänka sig in i tankebanorna i sådana fall. Nej, hon var inte en "hora" eller vad fan mer folk kallat henne här. Hon var en psykiskt sjuk kvinna som seriöst trott att hon tagit med sina barn till något bättre än detta livet. "Hämnd-mord" är ytterst sällan självmord. Problemet med flera av er är att ni möjliggör ett återupprepande av sådana händelser genom att vara oförstående. Genom att skambelägga & därmed försvåra sökandet av vård & hjälp.

Det här förstår jag inte.

Bara för att man är förstående till självmordssituationer, så förändrar det inte ett skit. Den som vill ta livet av sig gör det ändå. Inte tänker den personen att "fnirp förstår mig och min situation, så nu låter jag bli att ta livet av mig".

Det som behövs, är att folk i ett modernt samhälle behöver mer nära folk att ventilera med. Det existerar knappt idag, i det ytliga instagram-samhälle vi lever i. Där allt handlar om yta. Folk frågar hur man mår, men förväntar sig bara ett kort "bra" och inte en lång utläggning om hur dåligt man faktiskt mår. I brist på nära folk, måste psykvården ta över och finnas tillgänglig. Långt innan det gått så långt att man funderar på att ta livet av sig.
Citera
2021-07-08, 20:04
Medlem
Citat:
Nej det ser svart ut.

Typ: https://www.bildtagg.se/bild/4rz5qkp1s4hf0vx5swth8i11

Både på min PC och mobil

Vit för mig
Citera
2021-07-08, 20:08
Medlem
Är polisen, lokföraren verkligen bergsäkra på att det inte fanns någon annan runt spåret?

Detta var inget självmord....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in