Citat:
Ursprungligen postat av
Necris
Angånde din sista fråga om inte en annan vit svensk är lika mycket främling för mig som någon från en annan nationalitet så är det en viktig poäng, och svaret är är ett dånande "NEJ!". Det är ju det som är effekten av en homogen kultur och en kulturel gemenskap. Två främmande svenskar som aldrig har träffats är som gammla barndommsvänner jämfört med hur främmande en afghansk man eller indisk kvinna skulle vara.
Fast nu blandar du väl ändå kultur och etnicitet där va?
Alltså det där är ju väldigt svårt. För det handlar inte bara om etnicitet utan även kultur.
Anta att du är på resa i Japan. Du känner dig inte särskilt hemma där. Men du träffar på en annan vit svensk som pratar svenska. Oj, vad roligt, tycker du. Ni pratar en stund. Trevligt och allt. Du känner samhörighet med personen.
Men, gör nu vidare tankeexperiment.
Du träffar en annan "svensk" där, som är en person adopterad från Afrika som barn. Dvs. personen är svart, men är uppväxt i en fin skötsam vit svensk familj. Han pratar lika bra svenska som dig och har exakt samma värderingar. Han är uppvuxen 100% svensk. Det enda som skiljer är hans hudfärg.
Du träffar ytterligare en person där, en vit person som är etniskt svensk. Han adopterades bort till Afghanistan eller något arabland som bebis och är dessutom uppvuxen i en riktigt stökig familj. Personen är kriminell, våldtar kvinnor och är ett riktigt as.
Vilken av dessa kommer du känna mest samhörighet med? Den adopterade afrikanen som bortsett från hudfärg är 100% svensk? Eller den etnisk svenske som är där på besök från ett krigshärjat land och som dessutom beter sig som den värsta tuffa gängmedlemmen här i Sverige, som inte drar sig för att hota poliser eller vem som helst till livet
"jag skall knulla din mamma MANNEN, jag skall döda hela din familj din jävla HORUNGE".
Jag är väldigt nyfiken på ditt svar

Jag personligen, skulle känna mycket mer samhörighet med den adopterade afrikanen som kulturellt är 100% svensk