Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Att sköta sig, bidra och inte begå brott borde ju en grundförutsättning för att ens få komma till ett annat land.
När du nu satt dig på en hög häst, får jag fråga dig om du tycker det vore OK om det kommer och 100 miljoner kineser till Sverige, 100 miljoner indier till Norge, 100 miljoner japaner till Danmark och 50 miljoner thailändare till Finland så länge de arbetar och gör rätt för sig och inte begår brott?
Så länge alla dessa skulle anpassa sig till respektive lands seder och kultur, lagar och regler, samt arbeta, så blir de enda kvarvarande faktorerna att de dels inte pratar 100% ren svenska och inte ser svenska ut, utan snarare asiatiska.
Så då får man ta ställning till om man klarar av att bo i Asien, helt enkelt, för ungefär så skulle det ju kännas. 100 miljoner, som du beskriver, i respektive land skulle innebära 300 miljoner för Danmark, Norge, Sverige och 50 miljoner för Finland som du satte antalet på, dvs. 350 miljoner asiater. Vi hade därmed varit minoritet och det hade känts som att bo i Asien.
Då får man alltså ta ställning till den biten. Jag har absolut inget emot asiater men det skulle nog kännas märkligt att själv bli en minoritet bara sådär över en natt.
Fast å andra sidan, så länge de inte fryser ut oss ursprungliga invånare, de är goda och trevliga människor och vi kan leva på som vanligt, så tror jag nog faktiskt inte jag hade haft så mycket emot det.
Naturligtvis är det orealistiskt det du beskriver, men det är ändå ett roligt tankeexperiment.