2021-07-06, 22:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Idag har vi haft en fin dag. Umgåtts massor och haft det roligt.
Men han har ändå gett sig på valpen x-fler. Han går och kramar den och är jättesnäll, men plötsligt ska han klämma på dennes tass, dra i käket, pilla och irritera den, vill sparka på.

Jag är noga med att berömma honom när han gör rätt och markerar tydligt när han gör fel, men det är som att det är en ridå som åker fram när han är i "jagskajävlas" humöret. Han är likgiltig. Han lyssnar inte. Omöjlig att nå.

Fick nog ikväll och sa att vi kommer att ge bort hunden då den förtjänar att bli älskad och väl omhändertagen, än att vara hos oss och bli misshandlad. Sonen fick total panik och grät och skrek att han inte vill att hunden ska bort. Då sa jag att han måste lova att vara snäll mot den och att aldrig mer slå den, men ungen utbrast bara att det är visst lov att slå.

För att förtydliga: ungen är nyss fyllda 4 år och innan valpen var det jag som var boxningsdockan. Det var mig han slog och utåtagerade på, nu är det valpen.

Vill bara betona att han är för det mesta världens snällaste pojke, men plötsligt så klickar han och ridån åker fram.

Och nej, jag prioriterar absolut inte hunden framför min son. Om jag berömmer hunden för ngt, så berömmer jag även sonen för ngt han är duktig på etc.

Hoppas vovven biter ungjäveln.
Allvarligt - det är nått fel. Aggressionsproblematik. Gå till barnpsykolog.
https://www.kry.se/barn-och-foraldrastod/
Citera
2021-07-06, 22:39
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Men han har ändå gett sig på valpen x-fler. Han går och kramar den och är jättesnäll, men plötsligt ska han klämma på dennes tass, dra i käket, pilla och irritera den, vill sparka på.

Jag är noga med att berömma honom när han gör rätt och markerar tydligt när han gör fel, men det är som att det är en ridå som åker fram när han är i "jagskajävlas" humöret. Han är likgiltig. Han lyssnar inte. Omöjlig att nå.

Fick nog ikväll och sa att vi kommer att ge bort hunden då den förtjänar att bli älskad och väl omhändertagen, än att vara hos oss och bli misshandlad. Sonen fick total panik och grät och skrek att han inte vill att hunden ska bort. Då sa jag att han måste lova att vara snäll mot den och att aldrig mer slå den, men ungen utbrast bara att det är visst lov att slå.

För att förtydliga: ungen är nyss fyllda 4 år och innan valpen var det jag som var boxningsdockan. Det var mig han slog och utåtagerade på, nu är det valpen.

Vill bara betona att han är för det mesta världens snällaste pojke, men plötsligt så klickar han och ridån åker fram.

Och nej, jag prioriterar absolut inte hunden framför min son. Om jag berömmer hunden för ngt, så berömmer jag även sonen för ngt han är duktig på etc.
Finns en bok som heter Barn som bråkar. Prova läsa den om du inte redan gjort det. Det är inte fel på dig att barnet är utagerande mot sig som är dess trygga hamn, och barnet beter sig helt normalt utifrån sin ålder och hjärnans utveckling där. Men som nån tidigare skrivit, försök umgås mer med barnet. Lek med barnet, var närvarande. Lägg bort telefonen helt på dagarna. Låt barnet vara med dig i dina sysslor, låt det ta tid (vilket det gör när barnet skall hjälpa till).
Sist men inte minst, säg inte till barnet att det "är" dum eller elak. Då skapar du ett barn som får med sig genom livet att de har dessa egenskaper, att vara dum och elak. Fokusera på vad som händer. Hunden gör sig illa, klappa fint (visa). Separera hund och barn om det ej funkar. Bli arg och höja rösten är normalt och visar barnet att det är ok att visa känslor. Men bli aldrig arg på barnet när det själv blir argt (=ledsen) och visar känslor.
Citera
2021-07-06, 22:46
Medlem
Tror der finns något slags ordspråk som heter att en förälder alltid har dåligt samvete. Skulle tippa det tillkom som någon slags galghumor för att belysa det mindre glamorösa sidorna av att uppfostra barn. Ibland finns varken orken eller tålamodet, även om intentionerna alltid är de bästa.

Jag tycker inte att du har något att skämmas över. Var istället glad över att du har förmågan att se delar som du kan förbättra. Jobba successivt för att komma runt skrikandet och de förtäckta hoten och försök istället att bli mer pedagogisk i din uppfostran. Barn har förmågan att lyssna utan man behöver gasta en massa menlösa hot. Det kräver dock väldigt mycket mer tålamod (och tid) att vara pedagogisk.

Försök att se det som att den lata och oförstående föräldern skriker på sina barn och hotar bort dåliga beteenden medan den förnuftiga föräldern istället pratar med sina barn och förklarar vad som är acceptabelt.
Citera
2021-07-06, 23:12
Medlem
Jag känner som du ibland, sällan jag höjer rösten och aldrig att jag säger fula ord även fast man velat. Det är något du själv måste jobba på, kom på egna ”fula ord” och säg dom för dig själv. På insidan så exploderar man ju också ibland när man verkligen försöker behålla lugnet och barn känner av det också. Man måste någonstans bara stanna och fånga upp lugnet. En bra strategi är att sätta sig med barnet, bekräfta barnets känslor (varför känner du som du gör, det är ok att känna så etc) förklara att det inte är ok att skada valpen - visa hur man gör (klappa fint etc), krama, var kärleksfull, ha ögonkontakt, avled med något skoj o välj dina strider. Hjälper inte det så låt barnet avreagera sig på sitt rum medan du tar några minuter för dig själv i ett annat. Det är en period och det blir bättre, du måste nog bara lära dig att sansa dig och behålla lugnet. Det är inte bra för ett barn att höra att hen är en idiot, vara högljudd etc för det smittar av sig till barnet i slutändan.
Citera
2021-07-06, 23:30
Medlem
Påminner lite om min mor.

Hatar henne nu i vuxen ålder och om hon låg döende på gatan hade jag spottat på henne och gått förbi.

Det finns ingen ursäkt för sådana mödrar som du. Du är en vuxen människa och klarar du inte ens av att styra dina egna känslor så borde du skämmas.

Än mera då du valde att skaffa ett barn som är beroende av dig för att utvecklas på ett positivt sätt. Barn som växer upp under dylika förhållanden påvisar ofta mindre utvecklade hjärnor i vuxen ålder och löper därför större risk för diverse psykiska diagnoser och lägre IQ. Det går alltså inte "ta igen" sin taskiga bakgrund i vuxen ålder.

Distansera dig ifrån barnet om du inte lyckas lösa dina egna problem, annars för du bara över dina egna problem på nästa generation.
Citera
2021-07-06, 23:40
Medlem
Juggernawts avatar
Alla är inte skapade för att vara föräldrar. Borde införas psykologiska och kunskapsmässiga test för att få tillstånd att klämma ur sig ungar. Det är rent absurt att vilken idiot som helst får yngla av sig helt utan att lämpligheten utreds. Horder av ungjävlar skulle slippa få skitföräldrar om det krävdes någon sorts kvalifikationer.
Citera
2021-07-07, 00:04
Medlem
Att kalla sina barn för slagord är värre än fysiskt våld till en viss grad.
En örfil går över, men ett ord som "idiot" "du är så korkad" kan dom bära i flera veckor, månader, år.

Att lägga lite vikt och tanke bakom vad man säger är OTROLIGT viktigt som förälder.
Citera
2021-07-07, 00:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Sonen har ju någon sorts aggressivitetsproblem och brist på empati om han skall plåga hunden fast han säger att han vill ha kvar den (För att få slå den?). Gör dig av med hunden den skall inte drabbas av detta, den är oskyldig. Den kommer bli konstig om den växer upp med att bli slagen av sin egen familj.

Att barn är jobbiga och att det inte alltid går att vara en perfekt förälder är nog vanligt men just det där att han skall plåga djur är ju något problematiskt, än bara trots och att t.ex. förstöra döda ting. Hur är han med andras djur? Du får nog tala med någon barnpsykolog.
Citera
2021-07-07, 02:08
Medlem
yellowdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sonen har ju någon sorts aggressivitetsproblem och brist på empati om han skall plåga hunden fast han säger att han vill ha kvar den (För att få slå den?). Gör dig av med hunden den skall inte drabbas av detta, den är oskyldig. Den kommer bli konstig om den växer upp med att bli slagen av sin egen familj.

Att barn är jobbiga och att det inte alltid går att vara en perfekt förälder är nog vanligt men just det där att han skall plåga djur är ju något problematiskt, än bara trots och att t.ex. förstöra döda ting. Hur är han med andras djur? Du får nog tala med någon barnpsykolog.
Fan vad du snackar... är du kvinna?

Att busa eller bråka med hunden gör småpojkar.
Citera
2021-07-07, 02:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowdays
Fan vad du snackar... är du kvinna?
Att busa eller bråka med hunden gör småpojkar.

Ja jag är kvinna, hon skriver ju att den gör illa hunden, det är inte busa. Hunden kan bli aggressiv mot människor och andra barn. Då får han ha djur när han är gammal nog och mogen för det.
Citera
2021-07-07, 02:53
Medlem
Polackfans avatar
Ge bort hunden omedelbart. Du när en psykopat vid din barm. Du kan lika gärna exkludera allt och alla i er närhet som kan råka illa ut. Efter det, kontakta någon professionell.
Citera
2021-07-07, 06:01
Medlem
TS.
Så nu har du startat processen att göra er av med hunden. Du har kommit med hotet och nu MÅSTE du stå för det. Har du ett mottagande hem redo?

Du är den vuxna här, du ska stå för allt du säger. Har du sagt tokiga saker, även i affekt, så ska du stå för det. Barnet ska veta att det du säger är det som gäller. Att komma i efterhand och be om ursäkt för ditt beteende visar bara ditt barn att du inte är värd att lyssna på.

Du får inte tillåta dig att ha dåligt samvete för det du har gjort inför barnet. Antingen så beter du dig på ett sätt som inte ger dig dåligt samvete eller så får du fejka.

Tillsägelser behövs och ska vara direkta och tydliga med den skärpa som behövs för att få stopp på beteendet. Lämna allt omdöme om barnet utanför tillsägelse. Sedan är det bara att släppa situationen, avstyr och det är bra.

När allt har lugnat ner sig och ni sitter hemma i lugn och ro och pratar så kan ni eventuellt ta en diskussion om vad som var fel, detta under förutsättning att barnet kan ta till sig det hela.

Tjata inte, tjat är ett bra sätt att lära barn att inte lyssna. Säg det som ska sägas och var säker på att informationen har nått fram.

Lyft det positiva och uppmuntra bra beteende med uppskattning men inte materiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in