2021-07-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
När man kollar på Google Maps så ser man att tåget inte har hunnit färdats så långt utanför Hässleholm, samt att det är kurvigt precis innan. Så jag tror inte att tåget hunnit upp i så jättehög fart, som folk skriver. Men tillräckligt tyvärr.
Tåget körde från Malmö mot Stockholm, var alltså på väg mot Hässleholm. Kurvorna där påverkar inte hastigheten nämnvärt, speciellt inte för x2000 med högre tillåten hastighet i just kurvor..
Citera
2021-07-07, 19:01
Medlem
Southworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Nej, en x2 slungar inte iväg föremål utan att dessa träffar först. Sluta med såna dumma spekulationer. Det enda som följer med de aerodynamiska strömmarna är typ snö.

/förare X2
Tack för att du förklarar! Så sjuka spekulationer här!
Citera
2021-07-07, 19:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Utvidgat självmord är ett idiotiskt begrepp. Att folk använder det tyder på att det finns en hel del som anser att ens barn, fru eller man är ens ögodel eller förlängning av jaget.

Om mord följt av självmord är ”utvidgat” ska ses ur GM:s perspektiv. ”Förlängning av jaget” eller kanske för att skona sina barn från den onda världen.

Däremot är det inte heller så att alla mord som följs av självmord är utvidgade självmord. Det kan ju också vara så att man vill skada sin partner, och att döda sina barn är då ett medel. Det är inte ett utvidgat självmord.
Citera
2021-07-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Instämmer dumt begrepp. Det är oftast mord först sedan självmord. Lika dumt ord som brukar användas är familjetragedi.

Oftast mord först? Rent tekniskt är det alltid mord först väl? Kanske beror på tillvägagångssätt iofs. Om man gasar ihjäl familjen i en bil och dör först

Avskyr också ordet familjetragedi och begreppet utökat självmord
Citera
2021-07-07, 19:03
Medlem
Det finns inget i vår lagstiftning som heter ”utökat självmord”! Barn är egna individer och dödar man ett barn så är det mord.
Gällande gissningar kring härkomst av eventuell mördare som dödar sina egna barn, påminner jag om de svenske travtränaren utanför Sala för något år sedan. Svensk och man och supernarcissist. Och mördare.
Citera
2021-07-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Skulle inte alls förvåna mig om det är en svensk mamma (eller möjligtvis pappa) och två barn.

Jag gissar att det är en mamma och hennes två döttrar.

Jag gissar att det är en kvinnohatande fader, som vill förstöra sin partners liv - eftersom hon vill lämna. Då tar han barnen :-) Hänt många gånger inklusive mig själv som barn.
Citera
2021-07-07, 19:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Vart har du läst att det är två misstänka mord och tre döda?

Citat:
17:40: En vuxen och två barn är avlidna. En förundersökning om mord i två fall har inletts. Målsägandena är barnen. Anhöriga är underrättade.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/juli/7/07-juli-1050-trafikolycka-hassleholm/

Uppgiften har också framgått i medier.
Citera
2021-07-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1nvest
Utvidgat självmord, hoppas barnen klarar sig från sin sinnessjuka morsa.
De säger på nyheter i media att man rubricerar som mord. Så det var inte en dålig gissning. Men svårt att veta nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, är väl inte helt otänkbart att någon tingsrätt gjort en sådan bedömning men rent juridiskt saknas det grund för att avvika från straffskalan i ett sådant fall.

Sk. ”Utvidgat självmord” GM per definition avliden = målet läggs ner = ingen dömd = ingen FUP
Mord = Dödande med uppsåt. GM kan vara i livet vilket innebär att det kan finnas en dom.

Men det är orimligt (och lite tragikomiskt) att argumentera kring att sk. utvidgat självmordsförsök skulle ge en strafflindring eftersom en död inte straffas.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Utvidgat självmord är ett idiotiskt begrepp. Att folk använder det tyder på att det finns en hel del som anser att ens barn, fru eller man är ens ögodel eller förlängning av jaget.

Utvidgat självmord är alltid minst ett olyckligt mord och ett självmord som absolut inte går att sörja. Själviska jävla as, oavsett om man själv mår dåligt eller man vill rädda sitt barn undan ett sjukdomsdrabbat liv.

Självmord är sorgliga saker i vanliga fall, men barnmördares självmord är osörjbart
Yes, det bekräftar vanföreställningen att barnen är förälderns ägodel. Jag förstår att psykiskt sjuka föräldrar ofta antingen blir besatta eller stöter bort sina barn och att en besatt förälder inte vill skiljas från barnen ens när de dör. Däremot föraktar jag handlingen när de tar med barnen till bilen/järnvägen/klippan/whatever.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om mord följt av självmord är ”utvidgat” ska ses ur GM:s perspektiv. ”Förlängning av jaget” eller kanske för att skona sina barn från den onda världen.

Däremot är det inte heller så att alla mord som följs av självmord är utvidgade självmord. Det kan ju också vara så att man vill skada sin partner, och att döda sina barn är då ett medel. Det är inte ett utvidgat självmord.

Helt onödigt begrepp att använda utanför psykologi och interna polisutredningar.

Det ord som ska användas i media om detta fall, om det nu är vad vi misstänker, är dubbelmord.
Citera
2021-07-07, 19:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
jävla förbannade svin som tog dig rätten o mörda 2 oskyldiga barn, må du brinna långsamt i helvetet

Så otroligt tragiskt o ledsamt. En tanke till de fina små barnen som nu förhoppningsvis är änglar 😟
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in