2021-07-06, 14:45
Medlem
Finns det övh något vetenskapligt belägg för katolicismen eller kristendomen skulle vara sann?
Börjar man gräva mer i påstådda "apparitions/uppenbarelser" av exempelvis maria så ser man hur orimliga de är, de är mer eller mindre alltid efterhandskonstruktioner.
Citera
2021-07-06, 16:00
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Finns det övh något vetenskapligt belägg för katolicismen eller kristendomen skulle vara sann?
Börjar man gräva mer i påstådda "apparitions/uppenbarelser" av exempelvis maria så ser man hur orimliga de är, de är mer eller mindre alltid efterhandskonstruktioner.
Jag skrev nyss i en annan tråd att bevisbördan då ligger även på den andra sidan, och nu säger jag samma sak till dig.
Vad har du för bevis för att någon religion inte skulle vara sann?
Citera
2021-07-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag skrev nyss i en annan tråd att bevisbördan då ligger även på den andra sidan, och nu säger jag samma sak till dig.
Vad har du för bevis för att någon religion inte skulle vara sann?

Inga specifika bevis, tycker iaf evolutionsteorin är mer rimligt än genesis beskriver i bibeln.

Helt ok att tro på vad man, min uppfattning är att de flesta religioner är copy/paste + modifikationer av föregående, och om en religion lär ut en viss moral och det resonerar med en betyder inte att religionen är sann.

Min tagning på de 10 budorden exempelvis är dessa är mänskligt skapade som normer i syfte att skapa ordning i den egna gruppen, i detta fall dåtidens judar.
Citera
2021-07-06, 17:46
Medlem
Citat:
Jag har inte försvarat dem!
Varför säger du så?
Okej, det var ett allvarligt problem om det var 90+ personer bara i Boston.
Samtidigt tycker jag fortfarande inte att hela kyrkan ska dömas ut på grund av det.
Man råkade ju bara få in så många ruttna äpplen som präster just i den staden.
Så om en organisation gör bra saker men mestadels dåliga saker är den organisationen värd att ha kvar då
Citera
2021-07-06, 17:50
Citat:
Inga specifika bevis, tycker iaf evolutionsteorin är mer rimligt än genesis beskriver i bibeln.

Helt ok att tro på vad man, min uppfattning är att de flesta religioner är copy/paste + modifikationer av föregående, och om en religion lär ut en viss moral och det resonerar med en betyder inte att religionen är sann.

Min tagning på de 10 budorden exempelvis är dessa är mänskligt skapade som normer i syfte att skapa ordning i den egna gruppen, i detta fall dåtidens judar.
Men det är en felaktig bild du har av kristendomen. De kristna som förnekar evolution är inte representativa för flertalet kristna. Den katolska kyrkan har inget att invända mot Big Bang eller evolutionsläran. Det ska vara förnuftigt att tro. Fides et ratio,
Citera
2021-07-06, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Så om en organisation gör bra saker men mestadels dåliga saker är den organisationen värd att ha kvar då
Men kyrkan gör inte mest dåliga saker. Det är ju ditt högst privata värdeomdöme.
Citera
2021-07-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Men kyrkan gör inte mest dåliga saker. Det är ju ditt högst privata värdeomdöme.
Verkligen, organiserad pedofili, antikondomretorik. avlatsbrev, likätaren, blasfemilagar
Citera
2021-07-06, 17:58
Citat:
Verkligen, organiserad pedofili, antikondomretorik. avlatsbrev, likätaren, blasfemilagar
Att du kallar Moder Teresa för likätare visar ju bara hur djupt du förirrat dig i sinnessjukdom. Ett tips, med tanke på dina vanor att rota runt i röven på män, är att testa dig för syfilis. Långt gången ger den inte sällan upphov till vanföreställningar.
Citera
2021-07-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Att du kallar Moder Teresa för likätare visar ju bara hur djupt du förirrat dig i sinnessjukdom. Ett tips, med tanke på dina vanor att rota runt i röven på män, är att testa dig för syfilis. Långt gången ger den inte sällan upphov till vanföreställningar.
Det är inte jag som myntade det uttrycket det var Christopher Hitchens, the ghoul of Calcutta. Sen rotar jag inte runt i röven på män min tös är opererad.
Citera
2021-07-06, 20:18
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Idag tycker många kristna att man inte behöver ta alla detaljer i Bibelns skapelseberättelse på bokstavligt allvar.
De kan ju tro på Gud ändå.
Senast redigerad av Chrisma 2021-07-06 kl. 20:25.
Citera
2021-07-06, 20:24
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Men enligt vem gör katolska kyrkan mest dåliga saker?
Den kommer att finnas kvar så länge som dess medlemmar vill ha den kvar.
Citera
2021-07-06, 20:36
Citat:
Men enligt vem gör katolska kyrkan mest dåliga saker?
Den kommer att finnas kvar så länge som dess medlemmar vill ha den kvar.
Just nu ser det mörkare ut för Kyrkan än någonsin förr då den utsätts för allt mer dräpande slag från helvetes krafter, och från deras femtekolonnare på kyrkans insida.

Kyrkan kommer dock att bestå till den dag Kristi återkommer för ”inte ens helvetets makter ska kunna besegra den”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in