2021-07-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant, du minns inte var du läste det? Eller kanske har du rent av en länk?

https://www.theguardian.com/world/2021/jun/29/cambridge-hospitals-mask-upgrade-appears-to-eliminate-covid-19-risk-to-staff

Nyhetsartikel om det. Stötte bara på infon som hastigast.
Citera
2021-07-06, 19:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack För länk. Supper intressant läsning men fruktansvärd.

Nej idén om flockimmunitet är en hägring eller något man sa för att lugna massorna. Vaccinet ser ju ut att kunna skydda oss från för höga dödstal denna delta våg. Men sedan då? Någon avklingande smitta lär vi ju inte se.

Åtminstone två tredjedelar av befolkningen enligt artikeln skulle ju ha insjuknat första vågen. Ändå slog andra vågen hårdare och snabbare. Det var synd att vi inte stoppade viruset , då det skulle varit relativt enkelt, för det här ser ut att kunna bli en riktig långkörare och så jäkla kul är det väl inte.

Det ser ju ut som om man tror att återinfektion blir mer sannolikt desto längre tiden går. Likt att hur vida man kommer se återinfektion beror på vilka mutationer det rör sig om. De kommer säkert studier från UK snart. Det hade ju varit schyst om alfan skyddar mot deltan, även om inte infektioner från första vågen gör det.

Edit.
Bättre vaccin för deltan kommer kanske finnas till hösten. I Israel ser man att fullvaccinerade blir sjuka, men inte så sjuka som de skulle bli utan vaccin.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1740652 (lite mer en 2mininuter in i programmet)

Jag har tagit 2 doser Pfizer för att kunna få vaccinpass o kunna resa enklare. Tar man ivm innan sprutan slipper man biverkningar.

Men kommer fortsätta förlita mig på Ivermectin för att undvika luftvägsinfektioner då det hjälper mot väldigt många virus. Så nån immunitetsrundande variant är jag inte särskilt orolig för. Ivm bryr sig inte om vilken variant det är ju.
Citera
2021-07-06, 19:11
Medlem
Citat:
Tack För länk. Supper intressant läsning men fruktansvärd.

Nej idén om flockimmunitet är en hägring eller något man sa för att lugna massorna. Vaccinet ser ju ut att kunna skydda oss från för höga dödstal denna delta våg. Men sedan då? Någon avklingande smitta lär vi ju inte se.

Åtminstone två tredjedelar av befolkningen enligt artikeln skulle ju ha insjuknat första vågen. Ändå slog andra vågen hårdare och snabbare. Det var synd att vi inte stoppade viruset , då det skulle varit relativt enkelt, för det här ser ut att kunna bli en riktig långkörare och så jäkla kul är det väl inte.

Det ser ju ut som om man tror att återinfektion blir mer sannolikt desto längre tiden går. Likt att hur vida man kommer se återinfektion beror på vilka mutationer det rör sig om. De kommer säkert studier från UK snart. Det hade ju varit schyst om alfan skyddar mot deltan, även om inte infektioner från första vågen gör det.

Snacka om ignorans och tunnelseende. Det finns mängder av vetenskapliga studier som visar att risken för återinfektion är mycket liten. Ursäkta att jag upprepar mitt tidigare inlägg men det verkar behövas.

Enligt den senaste större studien landade siffran på 0,7% på ett år trots att mer än hälften av deltagarna tillhörde en riskgrupp, vilka sedan visade sig vara överepresenterade i statistiken. Dessutom är risken för allvarlig sjukdom lägre om man smittas igen. Läs själv och ta till dig verkligheten.

Risken att återinfekteras och sedan dö blir då 0,7*0,2% alltså 0,014 promille. Den där läsningen ni tycker är så intressant har ju inget mer verklig risk att göra.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab345/6251701
Citera
2021-07-06, 19:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Jag tycker en del siffror från Storbritannien är intressanta. Speciellt andelen seropositiva i de olika åldersgrupperna (baserat på blodgivare) som ligger på typ 85%. Det är alltså den kombinerade exponeringen för antingen en naturlig infektion eller vaccination. Om det är korrekt är det 15% kvar av befolkningen att smitta och ändå löper Delta amok? Det måste väl ändå betyda att personer återsmittas i ganska hög grad, eller? Jag tycker inte att det låter så farligt om majoriteten 92-96% bara får en mild förkylning, men vad gör de liksom om antalet personer som skall in på sjukhus med allvarliga besvär ökar?
Citera
2021-07-06, 19:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Snacka om ignorans och tunnelseende. Det finns mängder av vetenskapliga studier som visar att risken för återinfektion är mycket liten. Ursäkta att jag upprepar mitt tidigare inlägg men det verkar behövas.

Enligt den senaste större studien landade siffran på 0,7% på ett år trots att mer än hälften av deltagarna tillhörde en riskgrupp, vilka sedan visade sig vara överepresenterade i statistiken. Dessutom är risken för allvarlig sjukdom lägre om man smittas igen. Läs själv och ta till dig verkligheten.

Risken att återinfekteras och sedan dö blir då 0,7*0,2% alltså 0,014 promille. Den där läsningen ni tycker är så intressant har ju inget mer verklig risk att göra.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab345/6251701
Jo, men det verkar ju handla om vilka mutationer det rör sig om. Tycker du att det ser ut som om man erhållit flockimmunitet i UK? Betan ska ju inte bita på deltan, frågan är ju hur alfan funkar med deltan. Ser ju inte så hoppingivande ut dok

Men jag tror också att en viss immunitet finns mellan vissa varianter och man är säkert immun jätte länge om det handlar om samma variant. Den studien du länkade. Vilka varianter handlar den om? ögnade igenom den lite hastigt men såg inte. Den är ju publicerad i slutet av april så den handlar väl inte alls om deltan?
Citera
2021-07-06, 19:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tycker en del siffror från Storbritannien är intressanta. Speciellt andelen seropositiva i de olika åldersgrupperna (baserat på blodgivare) som ligger på typ 85%. Det är alltså den kombinerade exponeringen för antingen en naturlig infektion eller vaccination. Om det är korrekt är det 15% kvar av befolkningen att smitta och ändå löper Delta amok? Det måste väl ändå betyda att personer återsmittas i ganska hög grad, eller? Jag tycker inte att det låter så farligt om majoriteten 92-96% bara får en mild förkylning, men vad gör de liksom om antalet personer som skall in på sjukhus med allvarliga besvär ökar?
UK +28,773 nya smittade och +37 nya avlidna i dag. Nu börjar dödstalen att röra på sig också även om de inte går att jämföras med Indonesiens och Ryssland. Så mycket vaccin och så mycket smitta de haft där och så exploderar smittan igen. 85% redan immuna, skrev du, det borde ju ha räckt för att flockimmuniteten skulle kickat i gång och fått smittan att klinga av.

Men utan vaccin skulle de sett ut som i Ryssland, de har ju säkert haft många smittade där och är ju inte kända för att rapportera trovärdigt. Men där har de färre vaccinerade.

Så vad tror du om att UK nu ska lära sig leva med smitan? Det är ju en helt ny taktik. Kanske de kan lyckas producera en riktig super mutation för oss nu? Men man får väl bara hoppas att de går väl.
Citera
2021-07-06, 19:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
https://www.theguardian.com/world/2021/jun/29/cambridge-hospitals-mask-upgrade-appears-to-eliminate-covid-19-risk-to-staff

Nyhetsartikel om det. Stötte bara på infon som hastigast.

Stort tack för den!
Citera
2021-07-06, 19:36
Medlem
Citat:
Jo, men det verkar ju handla om vilka mutationer det rör sig om. Tycker du att det ser ut som om man erhållit flockimmunitet i UK? Betan ska ju inte bita på deltan, frågan är ju hur alfan funkar med deltan. Ser ju inte så hoppingivande ut dok

Men jag tror också att en viss immunitet finns mellan vissa varianter och man är säkert immun jätte länge om det handlar om samma variant. Den studien du länkade. Vilka varianter handlar den om? ögnade igenom den lite hastigt men såg inte. Den är ju publicerad i slutet av april så den handlar väl inte alls om deltan?

Nej den inkluderar inte deltan men ärligt talat är det inget som talar mot några katastrofsiffror gällande återinfektion. Men jag ska hålla ögonen öppna och dela om jag hittar något. Är ganska säker på att risken att återinfekteras förblir låg och att sjukdomsförloppet blir betydligt mildare om det inträffar. Virus av denna typ muterar sig främst för att smitta men inte döda, då döda inte sprider viruset vidare.

En indikator är hur många återinfekterade som vårdas på iva eller har dött sedan deltas intåg. Tror inte jag hört något om det, har du? Alltså riktiga siffror och inte teorier.
Citera
2021-07-06, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte vad jag tycker. Det är fakta. Du klarar inte av att läsa statistik och det är därför du har dina åsikter. Jag presenterar bara verkligheten för dig, men du vägrar att lyssna.

Du är rädd. Det är inte jag. Tråkigt för dig att gå runt att vara orolig i onödan bara och beroende av big pharma för att stilla din oro.

Du stoppar huvudet i sanden och ser inte verkligheten för vad den är. Du tror på fullaste allvar att länder runt hela världen gör kostsamma åtgärder i onödan, när det är precis tvärtom.
Citera
2021-07-06, 19:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ingen som aktivt smittar ner någon. Inse nu att virus finns i vår omvärld och det går inte att trollar bort. Det är du som måste lära dig att acceptera det.

Vill du inte vara i kontakt med virus får du bo i en bunker för dig själv.. Jag tror inte du får med dig så många som vill leva på det sättet.

Viruset finns där för att någon på ett lab i Wuhan har skapat det.
Citera
2021-07-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Eftersom vissa djur kan sprida smittan så är det väl bra om de vaccineras.
Ska man vaccinera alla fladdermöss? Det låter som en sann utmaning.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-07-06 kl. 19:53.
Citera
2021-07-06, 19:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset finns där för att någon på ett lab i Wuhan har skapat det.

Det är fortfarande ett virus oavsett ursprung och ofarligt för de allra flesta utom just feta amerikaner. Låter iof ganska uttänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in