2021-07-06, 17:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har exemplet Manaus, Brasilien där COVID19 slog till ordentligt i första vågen med så många sjuka att man trodde man hade nått flockimmunitet. Andra vågen var dock än mer förödande:
Den andra vågen exploderade utan förvarning. Spridningen var ännu snabbare, symptomen akutare.

Långt fler behövde tas till sjukhuset för att få syrgas. Den 5 januari utlyste myndigheterna i Manaus undantagstillstånd. Nio dagar senare tog syrgasen slut på stadens sjukhus.
/.../
Den andra vågen kom som en chock för såväl stadens myndigheter som invånarna.

Förklaringen kom först i efterhand. Vågen hade drivits av en ny variant av coronaviruset, kallad P1 eller den brasilianska mutationen.

Varianten föddes i Manaus och spreds snabbt i Brasilien och utomlands. Delar av forskarvärlden betraktar nu det som hände som en varning till världen.

”Efter tragedin i Manaus hoppas jag vi kan sätta punkt för diskussionen om att kontrollera pandemin genom naturlig flockimmunitet”, säger Harvard-epidemiologen William Hanage i tidskriften Scientific American.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BlApOg/covidstaden

Kan ju ge lite fingervisning om hur naturlig immunitet står sig mot mutationer. Kontentan är väl att man bör vaccinera sig även efter genomgången COVID19-infektion. Man har ju konstaterat olika nivåer på antikroppar hos de som varit sjuka så en del kan dessutom ha för låga nivåer.

Något sådant jag misstänkte.
Antikroppar via covid ger smalare skydd än vad antikroppar iva rMNA vaccin ger som fokuserar sig mer på spike-proteinet.

Ser givetvis positivt på fakta om att även antikroppar av covid ger samma eller bättre skydd.
Citera
2021-07-06, 17:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Varför ska man ens ödsla tid och energi på att boosta när risken att återinfekteras är nån % på ett år och då med mildare symptom? Det vore rimligare att oroa sig för att blixten ska slå ner i skallen på en. Det är en sinnessjuk fixering vid covid. Hade inte vi människor drabbats av hysteri skulle viruset knappt gjort ett märkbart avtryck i historieböckerna.

”2020 drabbades Sverige av 1,7% åldersstandardiserad överdödlighet samtidigt som en ny förkylning cirkulerade. Medelåldern på de avlidna var 83 år. Två års panik och hysteri pågick där folk köpte upp allt toapapper, all handsprit och låste in sig under lockdowns. Folk började till och med gå runt med munskydd utomhus. Vetenskapen bevisade sedan att dödligheten egentligen är i paritet med influensa och att viruset i praktiken är ofarligt för unga friska människor, men då var det för sent. Big pharma hade redan investerat några miljarder dollar i lobbyverksamhet för att pusha deras agenda att ALLA måste vaccineras på en gång. Massmedia målade in politikerna i ett hörn där den enda vägen ut var att lägga alla skattepengar på viruset. Än idag kan ingen förstå vad som hände med mänskligheten. Förmodligen den pinsammaste epoken vi skådat.”

Hear yea, hear yea! The king has spoken! Suverän "slap-stick"! Love it! Mera sådant, särskilt när du troligtvis har helt rätt - på ett eller annat sätt kommer denna "pandemi" gå till historien, troligtvis som ett av de värsta klavertrampen inom medicinen och detta sker inte på 1820-talet, utan 2020. Vad månde bliva...?
Citera
2021-07-06, 18:02
Medlem
Danmark 6/7
——————-
Smittede - 542 (højeste antal i en måned)
Testede - 83.875 , positivprocent 0,65%
Døde - 1
Indlagt på hospital ialt - 43 ,heraf 8 i respirator.

Vaccinerede 1. dose - 70,5% af voksen befolkning (18+). Af hele befolkning 59%.
Færdigvaccineret - 43,3% af voksen befolkning (18+). Af hele befolkning 36,8%

https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab

https://experience.arcgis.com/experience/1c7ff08f6cef4e2784df7532d16312f1
Senast redigerad av Esrum 2021-07-06 kl. 18:13.
Citera
2021-07-06, 18:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Varför ska man ens ödsla tid och energi på att boosta när risken att återinfekteras är nån % på ett år och då med mildare symptom? Det vore rimligare att oroa sig för att blixten ska slå ner i skallen på en. Det är en sinnessjuk fixering vid covid. Hade inte vi människor drabbats av hysteri skulle viruset knappt gjort ett märkbart avtryck i historieböckerna.

”2020 drabbades Sverige av 1,7% åldersstandardiserad överdödlighet samtidigt som en ny förkylning cirkulerade. Medelåldern på de avlidna var 83 år. Två års panik och hysteri pågick där folk köpte upp allt toapapper, all handsprit och låste in sig under lockdowns. Folk började till och med gå runt med munskydd utomhus. Vetenskapen bevisade sedan att dödligheten egentligen är i paritet med influensa och att viruset i praktiken är ofarligt för unga friska människor, men då var det för sent. Big pharma hade redan investerat några miljarder dollar i lobbyverksamhet för att pusha deras agenda att ALLA måste vaccineras på en gång. Massmedia målade in politikerna i ett hörn där den enda vägen ut var att lägga alla skattepengar på viruset. Än idag kan ingen förstå vad som hände med mänskligheten. Förmodligen den pinsammaste epoken vi skådat.”

Mycket bra sammanfattning.
Citera
2021-07-06, 18:05
Medlem
Citat:
Vi har exemplet Manaus, Brasilien där COVID19 slog till ordentligt i första vågen med så många sjuka att man trodde man hade nått flockimmunitet. Andra vågen var dock än mer förödande:
Den andra vågen exploderade utan förvarning. Spridningen var ännu snabbare, symptomen akutare.

Långt fler behövde tas till sjukhuset för att få syrgas. Den 5 januari utlyste myndigheterna i Manaus undantagstillstånd. Nio dagar senare tog syrgasen slut på stadens sjukhus.
/.../

Förklaringen kom först i efterhand. Vågen hade drivits av en ny variant av coronaviruset, kallad P1 eller den brasilianska mutationen.

Varianten föddes i Manaus och spreds snabbt i Brasilien och utomlands. Delar av forskarvärlden betraktar nu det som hände som en varning till världen.

”Efter tragedin i Manaus hoppas jag vi kan sätta punkt för diskussionen om att kontrollera pandemin genom naturlig flockimmunitet”, säger Harvard-epidemiologen William Hanage i tidskriften Scientific American.

Kan ju ge lite fingervisning om hur naturlig immunitet står sig mot mutationer. Kontentan är väl att man bör vaccinera sig även efter genomgången COVID19-infektion. Man har ju konstaterat olika nivåer på antikroppar hos de som varit sjuka så en del kan dessutom ha för låga nivåer.

Återigen hamnar sanningen i skymundan bakom all propaganda. Här är en av de största vetenskapliga studierna som visar att risken att infekteras igen är ca 0,7% på ett år. Dessutom var risken för allvarlig sjukdom betydligt lägre, samt att det främst var de inom vissa riskgrupper som infekterades igen. Ha då i åtanke att 65% av deltagarna i studien hade högt blodtryck och 43% hade diabetes. Hade studien gjorts på unga friska människor hade resultatet varit ännu lägre.

Så om risken att dö är ca 0,2% (0,05% under 70 år) och risken att infekteras igen 0,7% så blir den sammanslagna risken nästintill obefintlig (0,014 promille). Lägre än att träffas av blixten faktiskt som sägs vara runt 0,1 promille. Dessutom blir symptomen mildare vid andra tillfället. Jaja klart man måste vaccinera sig ändå.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab345/6251701
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-06 kl. 18:13.
Citera
2021-07-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Är det bra eller dåligt? Eller nu såg jag att du skrev antivaxx-clowner. Det har väl lite negativ klang va? Är det vanligt ens här med dessa ”antivaxxers”? Ser en och annan som är lite avvaktande just till denna vaccinerings-kampanj bara....

Du gillar konformitet och vill vara med gänget? Viiktigt att ses som normal, vara accepterad. Kanske lite låg självkänsla? Man kan ana lite mobbing-mentalitet. Denna mentalitet tror jag vi kommer se ganska mycket av de närmaste månaderna, på många fronter. Håll i hatten.

Har hört rykten om folk som ljuger om att de har eller ska ta vaccinet. Fräscht att det är dit vi har kommit.

Jag är den ende på jobbet som inte tagit sprutan(orna) och jag kan erkänna att jag sagt detta till dem, men med en liten twist om att jag förr överreagerat mot både antibiotika och när jag opererades som liten telning och då fick hjärtstopp av sövningsmedlet och egentligen var död, flera gånger om. Men, det är inte därför jag vägrar ta vaxxinen, även om detta är sant - jag har tagit in enormt mycket information under snart två år, från vilt skilda källor, för och emot - jag har lagt till och dragit ifrån och därefter landat i mitt ställningstagande. Känns riktigt stabilt och skönt, även om jag aldrig kan vara säker på att valet jag gjort är det rätta...

Men, håller med om att det är sjukt att man skall behöva smyga med om man tagit vaxxinen eller ej - och varför... Stigmatiserandet och grupptrycket har verkligen fungerat på många i detta fall, det kan jag lova!
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2021-07-06 kl. 18:32.
Citera
2021-07-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag är den ende på jobbet som inte tagit sprutan(orna) och jag kan erkänna att jag sagt detta till dem, men med en liten twist om att jag förr överreagerat mot både antibiotika och när jag opererades som liten telning och då fick hjärtstopp och egentligen var död. Men, det är inte därför jag vägrar ta vaxxinen - jag har tagit in enormt mycket information under snart två år, från vilt skilda källor, för och emot - jag har lagt till och dragit ifrån och därefter landat i mitt ställningstagande. Känns riktigt stabilt och skönt, även om jag aldrig kan vara säker på att valet jag gjort är det rätta...

Men, håller med om att det är sjukt att man skall behöva smyga med om man tagit vaxxinen eller ej - och varför... Stigmatiserandet och grupptrycket har verkligen fungerat på många i detta fall, det kan jag lova!

Detta är något jag.är stark emot... sådär ska det inte fungera idag! Jag har hört att det jättemånga som ljuger om att tagit injektionen då man är rädd för eventuella konsekvenser i sociala livet.. Helt sinnessjukt!

Jag har läst men vet ej sanningshalten att endel skilsmässor ägtrum pga ena parten inte vill vaccinera sig,

"Vi gillar olika" osv osv..knappast!
Senast redigerad av Porky123 2021-07-06 kl. 18:32.
Citera
2021-07-06, 18:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Återigen hamnar sanningen i skymundan bakom all propaganda. Här är en av de största vetenskapliga studierna som visar att risken att infekteras igen är ca 0,7% på ett år. Dessutom var risken för allvarlig sjukdom betydligt lägre, samt att det främst var de inom vissa riskgrupper som infekterades igen. Ha då i åtanke att 65% av deltagarna i studien hade högt blodtryck och 43% hade diabetes. Hade studien gjorts på unga friska människor hade resultatet varit ännu lägre.

Så om risken att dö är ca 0,2% (0,05% under 70 år) och risken att infekteras igen 0,7% så blir den sammanslagna risken nästintill obefintlig (0,014 promille). Lägre än att träffas av blixten faktiskt som sägs vara runt 0,1 promille. Dessutom blir symptomen mildare vid andra tillfället. Jaja klart man måste vaccinera sig ändå.

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab345/6251701

Problemet med covidianerna hjärtverksamhet är att de inte förstår att risk/nytta-balansen för vaccination varierar med ålder och grundhälsa.

Och de blir mer och mer aggressiva och blir sura för att alla inte vill vara med i deras sekt.
Citera
2021-07-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Detta är något jag.är stark emot... sådär ska det inte fungera idag! Jag har hört att det jättemånga som ljuger om att tagit injektionen då man är rädd för eventuella konsekvenser i sociala livet.. Helt sinnessjukt!

Jag har läst men vet ej sanningshalten att endel skilsmässor ägtrum pga ena parten inte vill vaccinera sig,

"Vi gillar olika" osv osv..knappast!

Håller helt med - men i detta informationssamhälle som vi alla kan ta del utav idag, gör att alla blir allt för saliga i sin egna tro, både de som är för och de som är emot, då det finns så mycket information där ute, som talar för båda sidorna... Oj, är det så illa som med skilsmässor, till och med - helt sinnesvridet!

Ja, "vi gillar olika" får en ytterst falsk klang i detta nu!
Citera
2021-07-06, 18:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja tur att vi båda var intelligenta och köpte effektiva masker. Jag läste nyss en studie där man jämförde FFP2 masker med kirurgmunskydd på vårdavdelningar i England. De som bar FFP2 fick 0 infektioner.

Intressant, du minns inte var du läste det? Eller kanske har du rent av en länk?
Citera
2021-07-06, 18:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

/.../

Tack För länk. Supper intressant läsning men fruktansvärd.

Nej idén om flockimmunitet är en hägring eller något man sa för att lugna massorna. Vaccinet ser ju ut att kunna skydda oss från för höga dödstal denna delta våg. Men sedan då? Någon avklingande smitta lär vi ju inte se.

Åtminstone två tredjedelar av befolkningen enligt artikeln skulle ju ha insjuknat första vågen. Ändå slog andra vågen hårdare och snabbare. Det var synd att vi inte stoppade viruset , då det skulle varit relativt enkelt, för det här ser ut att kunna bli en riktig långkörare och så jäkla kul är det väl inte.

Det ser ju ut som om man tror att återinfektion blir mer sannolikt desto längre tiden går. Likt att hur vida man kommer se återinfektion beror på vilka mutationer det rör sig om. De kommer säkert studier från UK snart. Det hade ju varit schyst om alfan skyddar mot deltan, även om inte infektioner från första vågen gör det.

Edit.
Bättre vaccin för deltan kommer kanske finnas till hösten. I Israel ser man att fullvaccinerade blir sjuka, men inte så sjuka som de skulle bli utan vaccin.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1740652 (lite mer en 2mininuter in i programmet)
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-06 kl. 19:00.
Citera
2021-07-06, 18:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Sanningen är fortfarande att du kom med påhittade siffror som du sedan började räkna och göra argument på. Varför det skulle svida för mig har jag ingen aning om men ser att du verkligen gör allt för att försöka minimera felet du gjorde, fortsätt så duktig pojke.

hahaha så gullig "du vill att folk ska dö för att jag inte får dra siffror ur röven och använda som argument" tänk på åldersgränsen här..

Kom med en egen uträkning istället för att fjanta dig, mina siffror var korrekta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in