2021-07-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har inget emot fler folkomröstningar, men då ska de naturligvis vara bindande, som i Schweiz. Det svenska folkomröstningsinstitutet är lika värdelöst som det svenska extravalsinstitutet.

Det finns ju olika system ute i Europa, men bäst är enligt min mening det brittiska, särskilt nu när premiärministern inte längre kan utlysa ett nyval utan beslutet måste fattas av parlamentet.

Problemet är att kommunerna har fått ta över mer och mer viktiga funktioner från staten. Förut var skolan, all vård och barnomsorgen statlig. Risken är att om vi separerar på valen att vi får sämre valdeltagande i kommunalvalen med riskerna det innebär.

Men därmed inte sagt att det Svenska systemet är perfekt. Det finns mycket att förbättra. Bla när det gäller misstroende förklaring/extra val.

Man skulle kunna inför man den Tyska modellen där de som genomför en misstroende omröstning måste ta över styret eller så ska en misstroende omröstning leda till extra val. Bägge skulle enligt mig vara en förbättring.

Nu blev det en halvmesyr som knappast någon tycker är bra för landet.
Citera
2021-07-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi vill ha samma avtal som Finland, värdlandsavtal. Då blir samarbete enkelt.
Det här handlar dock inte om värdlandsavtalet det skrev man på för många år sedan från svensk sida, det handlar om ett steg mot Natomedlemskap om man känner för det i framtiden.
Citera
2021-07-06, 15:58
Medlem
Prokloss avatar
Den svenska politiska sörjan, får genomslag även utomlands:

https://youtu.be/cS0deTJ0kX0

Videon ovan beskriver den politiska situationen i Sverige

Vi blir allt mer kända
Citera
2021-07-06, 15:58
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Det är alltså i morgon som vi får tillbaka Löfven som statsminister? Kan inte vänta, vilken tid är det?
Citera
2021-07-06, 16:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Man kan inte vara en bredare kyrka än vad man är.
Själv har jag röstat SD sedan 2006..men jag är i grunden konservativ och som sådan så lutar jag oftast åt Moderaternas ekonomiska politik jämfört med andra alternativ till buds.
Så länge som den svenska Vänstern misslyckas med att göra upp angående sin invandringspsykos,så länge kommer SD fortsatt att kunna dra till sig röster i hygglig omfattning.
Man bör dock inte tro att sammaledes kommer att gälla vad som i grunden är gamla konservativa väljare,såsom mig själv till exempel.
Jag har börjat flörta med tanken att återvända till Moderaterna.Jag vill se ett mera permanent och fast engagemang i invandringsfrågan innan jag återvänder..men allting tyder i nuläget på att min röst 2026 kommer att bli på Moderaterna.
Garanter för välfärd och anställningsskydd har inget attraktionsvärde för mig.

Därför så kommer SD på sikt att Danmarkiseras.Partiet kommer att leva gott på vad som i grunden är vänsterväljare fram tills dess..men när väl Socialdemokraterna svänger i invandringsfrågan..och det är bara en fråga om tid nu..väl då så kommer SD att minska betydligt.

Det är som det är.
Se där ja.

Ett alternativ som förordade mer kapitalism men försvenskning av penningpolitiken och sund nationalism kanske skulle kunna locka dig?

Att Wallenbergarna med/och bankmaffian nu vill kroka arm med sverigevänner beror helt enkelt på att vi kortsiktigt har gemensamma intressen.

Edit;
Jag tillägger att S inte kommer att svänga. Deras nya kärnväljare består av folk som har helt andra planer för Sverige än arbetarna.

SD blir nya S på sikt.
Senast redigerad av LadySweden 2021-07-06 kl. 16:02.
Citera
2021-07-06, 16:05
Medlem
Nu måste väl ändå Bondepartiet aka Centern sjunka till bottenivå, t.o.m min fru har nu
tagit avstånd från framförallt Annie Lööf i övrigt vet hon inte vilka dom andra i det partiet är!
GOTT NOG SÅ !!
Citera
2021-07-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, Annie har gått från att kasta papper på Stefan i debatter med syfte att sänka honom till att sitta i havs knä och hoppas att han hjälper henne att stoppa MP så hon kan se till att hans vänsterregering kan tillträda, igen.
Ett markant skifte på rekordtid.
Jag tror att när allt detta lägger sig om några år så kommer Annie bli ihågkommen som ett av dom största skämten till politiker vi någonsin har haft.

Annie har diskvalificerat Centern från resten av den svenska borgerligheten, som kan tänka sig att göra upp med SD i sakfrågor där de har liknande politik.

Sannolikt kommer det höjas röster på ett ledarbyte inom Centern för att likt liberalerna ansluta sig till borgeligheten igen. Men det kommer nog inte ske förrän efter nästa val då Annie avgår efter ett valresultat som är ett fiasko.
Citera
2021-07-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Annie har diskvalificerat Centern från resten av den svenska borgerligheten, som kan tänka sig att göra upp med SD i sakfrågor där de har liknande politik.

Sannolikt kommer det höjas röster på ett ledarbyte inom Centern för att likt liberalerna ansluta sig till borgeligheten igen. Men det kommer nog inte ske förrän efter nästa val då Annie avgår efter ett valresultat som är ett fiasko.

Annies politiska inkompetens har nu även vänt miljöpartistiska aktiviteter mot C.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/miljokritiken-mot-loof-cs--krav-katastrofala-for-miljon/
Citera
2021-07-06, 16:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel

Fast det är ju påfallande många C-väljare som sluter upp bakom Lööfs syn på saker och ting. Lööf är nog inte ensam om den uppfattning som hon proklamerar. Jag är tämligen säker på att den är förankrad. Det finns väl en del som talar för att C permanent avser hitta en plats där de lierar sig med MP och S om vissa grundfrågor.
Citera
2021-07-06, 16:15
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Åkessons stabschef Linus Bylund och två andra sköna snubbar diskuterar regeringskrisen i videopodden nedan för er som är intresserade. Dock inspelat för en vecka sedan.

Lööf är krisens stora förlorare
Citera
2021-07-06, 16:16
Medlem
Madagascars avatar
Stenevi i Studio Ett nyss upprepar att de röstar grönt och att det inte finns något avtal med C som Mp tänker "finna sig i". Hon fortsätter förhålla sig dissonant till frågan...

Nåväl... Det kanske är främst sossarna som ska svara på den här frågan. Sossarna har kanske gjort löften till C utan att Mp gett klartecken.

Någon kommer bli blåst: C eller Mp. Om de vill vara säkra på att inte bli blåsta bör de rösta nej imorgon - men båda partierna tycks helt inställda på att släppa fram Löfven imorgon.
Citera
2021-07-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Se där ja.

Ett alternativ som förordade mer kapitalism men försvenskning av penningpolitiken och sund nationalism kanske skulle kunna locka dig?

Att Wallenbergarna med/och bankmaffian nu vill kroka arm med sverigevänner beror helt enkelt på att vi kortsiktigt har gemensamma intressen.

Edit;
Jag tillägger att S inte kommer att svänga. Deras nya kärnväljare består av folk som har helt andra planer för Sverige än arbetarna.

SD blir nya S på sikt.

Kan eventuellt bli så att SD blir nya S..noll attraktionsvärde för mig likafullt.
Har i grunden inget emot Wallenbergare eller bankerna.
Behövs det en sund reglering angående dessa så kommer det att komma från annat håll än SD.
Jag har samsats i SD tillsammans med vad som i grund är vänsterväljare enbart på grund av migrationsfrågan.Nu svänger Moderaterna till en kurs de alltid borde ha hållt..och därmed försvinner mitt argument för att rösta SD framgent.
Jag tycker dessutom att till exempel fri hyressättning är nödvändigt för en fungerande bomarknad..men noterar ju SDs motstånd härvidlag som inte står gamla kommunistpartiet efter.

Sånt kommer inte att funka på längre sikt för mig.Jag gillar inte heller PA Hansson speciellt mycket och vurmar inte efter det gamla begravda så kallade folkhemmet heller.

Allt detta innebär problem för SD framgent.De kanske måste satsa emot att bli det nya S..vad vet jag?

Dock vet jag att det i så fall kommer att ske utan mitt väljarstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in