Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Det är väl inte det värsta som kan hända, men den grundlagsändring ni föreslår är en maktförskjutning från folket till riksdagen. Ni vill i princip ge sittande riksdagsmajoritet makten att ändra datum för ordinarie val. Jag anser att riksdagen ska tjäna folket, och då ska de inte kunna flytta på ordinarie vak som de behagar. Extra val ser jag heller inget problem med. Det är bara positivt att folk får ytta sig oftare. För att inte tala om folkomröstningar. Jag tycker det är skandal hur sällan svenska får folket får folkomrösta.
Att ändra grundlagen så att vi har nyval i stället för extraval är inte någon "maktförskjutning" från folket till riksdagen. Tvärtom så skulle det ge folket mer makt eftersom vi skulle ha nyval oftare, särskilt när folket faktiskt behöver tillfrågas eftersom partierna inte kan komma överens. Det svenska extravalet är meningslöst eftersom reglerna är utformade så att det aldrig används.
Enda anledningen till vår konstiga valordning med fixa valperioder trots extraval var att sossarna ville behålla det "kommunala sambandet" med samtidiga val till kommuner och riksdag. Tanken med detta var att om folk röstar på sossarna i riksdagsvalet så röster de även på sossarna i kommunalvalet av ren tröghet. Tyvärr har det lett till att kommunalpolitiken hamnat helt i skymundan. Att bryta det "kommunala sambandet" skulle i sig ha ett stort demokratiskt värde, eftersom det skulle skapa en levande kommunal demokrati med riktiga valrörelser i kommunala frågor.