2021-07-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag förstår av klippet i TV4 Nyheterna så är dessa tre punkter ett ultimatum enl. Lööf. Ett villkor för att C ska tryck gult.

Så jag undrar lite vad som är i görningen egentligen.

Vilken fars det här är. Hoppas centerns omöjlighet gör att de hamnar på riksdagsspärren 2022 och inte blir så kaxiga längre haha. jag är ganska säker på att Löfven släpps igenom tillslut, frågan är bara vem som står lottlös när det är gjort.

Tillägg:
Antagligen blir det regeringsgalningarna, maktkåta partiet självt, som står lottlöst i slutändan. Eller just det, de innehar ju fortfarande statsministerposten - och det är allt som betyder något.
Senast redigerad av nudelfan 2021-07-06 kl. 10:09.
Citera
2021-07-06, 10:02
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Diktatorn Annie Lööf i Expressen:

"Nu är MP och C i ett intensivt ordkrig om vems krav som egentligen väger tyngst.

– Vi kan inte acceptera slutbudet, säger Stenevi.

De får nog finna sig i den här överenskommelsen om de också ska sitta i regering, säger Lööf."

https://www.expressen.se/nyheter/loofs-krav-till-mp-de-far-finna-sig-i-det/

Ja intressant att Annie anser sig ha ett löfte från regeringen som varken Löfven eller MP känner till samt att Lööf tror sig kunna diktera att MP måste lämna regeringen om de inte håller med henne. Annie skulle bli en fin diktator om hon hade en militärmakt som backade upp henne.
Citera
2021-07-06, 10:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Diktatorn Annie Lööf i Expressen:

"Nu är MP och C i ett intensivt ordkrig om vems krav som egentligen väger tyngst.

– Vi kan inte acceptera slutbudet, säger Stenevi.

De får nog finna sig i den här överenskommelsen om de också ska sitta i regering, säger Lööf."

Låter som det kan bli en spännande omröstning. Känns mer och mer som att Lövet inte kan vara så säker på att inte få behålla sin plats.
Citera
2021-07-06, 10:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja intressant att Annie anser sig ha ett löfte från regeringen som varken Löfven eller MP känner till samt att Lööf tror sig kunna diktera att MP måste lämna regeringen om de inte håller med henne. Annie skulle bli en fin diktator om hon hade en militärmakt som backade upp henne.

Det är Annie som sätter reglerna för hur Sverige ska styras
Citera
2021-07-06, 10:04
Medlem

Man återanvänder samma strategi som tidigare för att validera denna oheliga uppgörelse.
Två helt skilda ståndpunkter men båda är nöjda då ens parten har en lapp.
Känns som ett avsnitt av Spin City
Citera
2021-07-06, 10:06
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter som det kan bli en spännande omröstning. Känns mer och mer som att Lövet inte kan vara så säker på att inte få behålla sin plats.

Du får mig att tänka på fotbollskommentatorer som desperat försöker framställa matcher där det står 5-0 som spännande.
Citera
2021-07-06, 10:07
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Exakt! Det hade vart katastrof att få 1år på sig sen blir de Löfven igen. Jag tror likt dig vänstersidan tillsammans med MSM hade skyllt allt på moderaterna.
Vi ser rubrikerna nu har ersatts från Corona till polismord, gängmord, skjutningar m.m. Det gynnar de högra blocket. S ligger fortfarande rätt bra till i opinionen kring sitt valresultat. Ett år med skjutningar och annat kaos lär pressa ner dom.

Angående budgeten. Löfven tvingande in alliansen i ledet med DÖ som praxis, att den som har störst budgetunderlag skulle styra och de andra lägga ner sina röster. Verkar bara gälla motståndaren. Som det ser ut nu har han ett väldigt svagt budget underlag. Visst kan de ändras men som de ser ut nu kommer han styra på en M/KD/SD/L budget.

Det är därför Uffe sonderade bara för sakens skull, även om chansen var liten att han skulle bli statsminister så ville han inte riskera det med tanke på hur det hade slått tillbaka vid nästa valrörelse och nästa års val. Jag tror faktiskt att han när han direkt tog över sonderingen redan bestämt sig för att inte dra det till omröstning.

Corona räddade löfven siffror. Som tur var corona förra året och iår. Nästa år kan han inte göra bra siffror på corona. Vi ser redan nu M, KD, SD ha mellan 47-48,5% i olika opinionsundersökningar. När sedan L åker ut nästa år så kommer det garanterat räcka med 48-49% för att få majoritet. Saken är i princip redan klar! Öppet mål 2022!
Citera
2021-07-06, 10:08
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag förstår av klippet i TV4 Nyheterna så är dessa tre punkter ett ultimatum enl. Lööf. Ett villkor för att C ska tryck gult.

Så jag undrar lite vad som är i görningen egentligen.

Centerpartiet säger fortfarande att det släpper fram regeringen Löfven, som i sin tur säger att han ämnar bilda en regering som inkluderar MP.

Summa summarum: Centerpartiets "ultimatum" är avvisat och Centerpartiet accepterar att det fallerade.
Citera
2021-07-06, 10:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du får mig att tänka på fotbollskommentatorer som desperat försöker framställa matcher där det står 5-0 som spännande.

Fast i denna match står det ju faktiskt 1-1 och det är en halvlek kvar där allt kommer avgöras.
Citera
2021-07-06, 10:09
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb

Samtliga punkter som Lööf hänvisar till finns med i 73-punktsprogrammet. MP har redan gått med på att begränsa allemansrätten och stärkt äganderätten för skogsägarna, skrota reglerna om strandskyddet.
Nu när dessa punkter ställs på sin spets låtsas MP som om dom inget vet.
Citera
2021-07-06, 10:10
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Centerpartiet säger fortfarande att det släpper fram regeringen Löfven, som i sin tur säger att han ämnar bilda en regering som inkluderar MP.

Summa summarum: Centerpartiets "ultimatum" är avvisat och Centerpartiet accepterar att det fallerade.

Precis som jag sagt, centern får tugga gräs och har inget att sätta emot hur förödmjukande de än blir. De har helt enkelt inget handlingsalternativ och då är de maktlösa.
Citera
2021-07-06, 10:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Hela regeringsunderlaget bygger ju bara på en enda gemensam fråga. S, Mp, C och V tycker alla illa om SD. I övrigt har de ju ingenting gemensamt.

I mitten står S och lovar "allt åt alla" och skriver mängder av hemliga avtal på servetter som ingen får se. Att de andra partierna köper detta är en gåta. Det står ju klart för alla att ett löfte ifrån S inte är något värt i slutändan. Steffe snyter väl näsan med servetterna så fort de andra lämnat rummet. Ska bli kul att följa denna soppa fram till valet.
Det blir spännande att se OU framöver. Hoppas att instituten gör några extra för att fånga väljarströmmar under det här kaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in