2021-07-06, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är nog riktigt att det finns några sådana till vänster.

Men det stora motståndet finns till höger. Det är folk som vill ha tillväxt och ser (på goda grunder) SD's politik som direkt tillväxtdödande. Och SD som Sveriges dödgrävare. SD' politik är direkt inkompatibel med framtida framgång.
Dessa samlas inom C. De lär finnas hos M också. Men UK tänker nog att en statsministerposition för honom är viktigare, så han är beredd att offra Sveriges framtid.

I DI är en artikel om Northvolt. Dom kan inte rekrytera folk till sin fabrik i Skellefteå i Sverige. Kompetens saknas. Det gäller till viss del i Europa också. I praktiken vill SD stoppa Northvolts fabrik. Det blir inte möjligt att driva ganska mycket näringsliv i Sverige. Folk som förstår detta är inte så positiva till SD.

Det är en förklaring till att C vägrar befatta sig med SD. Samma visa med V. V vill skada på ett annat sätt.

även om vi tar emot 1 miljon till med arbetskraftsinvandrare så kommer det ändå saknas arbetskraft i skellefteå?

"Sverige ska vara ett nybyggarland, säger Centerledaren Maud Olofsson och hänvisar till att det framöver kommer att vara möjligt att inte bara arbeta och studera i Sverige utan också att komma hit för att starta nya företag."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-mp-overens-om-migrationspolitiken

finns det någon punkt i detta berömda januariavtal som handlar om att sätta importen i arbete?
Citera
2021-07-06, 22:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är nog riktigt att det finns några sådana till vänster.

Men det stora motståndet finns till höger. Det är folk som vill ha tillväxt och ser (på goda grunder) SD's politik som direkt tillväxtdödande. Och SD som Sveriges dödgrävare. SD' politik är direkt inkompatibel med framtida framgång.
Dessa samlas inom C. De lär finnas hos M också. Men UK tänker nog att en statsministerposition för honom är viktigare, så han är beredd att offra Sveriges framtid.

I DI är en artikel om Northvolt. Dom kan inte rekrytera folk till sin fabrik i Skellefteå i Sverige. Kompetens saknas. Det gäller till viss del i Europa också. I praktiken vill SD stoppa Northvolts fabrik. Det blir inte möjligt att driva ganska mycket näringsliv i Sverige. Folk som förstår detta är inte så positiva till SD.

Det är en förklaring till att C vägrar befatta sig med SD. Samma visa med V. V vill skada på ett annat sätt.

Den grupp som resonerar som du är nog extremt liten. T.ex. finns det ingen annan här på FB som gör det. De enda som har sådana skräckscenarier om SD som du är vänstersossar och längre vänsterut vilket ju bekräftar vad jag skrev att Cs nuvarande väljare till största delen är vänster.

DI har accepterat SD och förordar samarbete. Kristersson har ju självklart klartecken från näringslivet i allt han gör; M är deras förlängda arm, deras politiska gren. Jag tror faktiskt de inte bara godkänner Ms närmande till SD utan de driver på den. Jag tror det var efter JÖK som näringslivet började tänka om och acceptera SD. Jag tror t.o.m. Bonniers ser det som oundvikligt med ett SD-samarbete. Du är en kvarleva från Carl Bildts dagar som missade t.o.m. Nya M med nya arbetarpartiet och sossifiering. D.v.s. du är kvar i epoken innan 2005.
Citera
2021-07-06, 22:22
Medlem
Sabuni bekräftar: L röstar nej till Löfven

L-ledaren Nyamko Sabuni bekräftar för SVT att Liberalernas riksdagsgrupp kommer att rösta nej till Löfven vid onsdagens statsministeromröstning.

"Liberalerna är ett oberoende oppositionsparti som arbetar för ett maktskifte och en ny start för Sverige", skriver Sabuni till SVT.
Citera
2021-07-06, 22:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Sabuni bekräftar: L röstar nej till Löfven

L-ledaren Nyamko Sabuni bekräftar för SVT att Liberalernas riksdagsgrupp kommer att rösta nej till Löfven vid onsdagens statsministeromröstning.

"Liberalerna är ett oberoende oppositionsparti som arbetar för ett maktskifte och en ny start för Sverige", skriver Sabuni till SVT.

Det satt hårt inne och kom först efter att 175 mandat för JA hade säkrats, inte imponerande eller trovärdigt.
Citera
2021-07-06, 22:27
Medlem
Trevligt.kontos avatar
En fars värdig östtyskland. Fattas fan bara att M trycker gult imorgon.
Citera
2021-07-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo det har jag sagt förut också. Det är väldigt bra för S att t.ex. kunna ge sig på LAS med hänvisning till att de är tvingade trots att de själva vill det. Då slipper de ta på sig skulden för det.

Jag kikade igenom samtliga punkter och det är ju bara ett ytterst fåtal som skulle kunna ses som kontroversiella..

Exempel på saker ett ultraliberalt parti kanske inte har högst upp på agendan:

Citat:
6. Förstärkningen av de allmänna bidragen till kommuner och landsting fortsätter i jämn takt över mandatperioden.

Citat:
8. Införandet av en familjevecka påbörjas.

Citat:
27. Säkra resurser för skydd av värdefull natur. Anslagen för skydd av värdefull natur
förstärks.

Eller min favorit

Citat:
46. Genomför omfattande regelförenklingar för att förenkla och förkorta planprocessen och
därmed göra byggandet snabbare och billigare.

Med det underbara exemplet

Citat:
Inför en
bygglovsbefrielse för altaner

Det där med altaner måste vara en väldigt omfattande förändring.

Hur som helst är avtalet väldigt anpassat för Miljöpartiet och är oerhört okontroversiellt till skillnad mot vad trådens centerpartist gör gällande.
Citera
2021-07-06, 22:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Sossarna med sin partiledare och partistyrelse är så rökta efter att vallokalerna stänger den 11 september 2022, klockan 20.00!

Jag betalar din fylla den dagen om S blir pasokifierade i Sverige.
Citera
2021-07-06, 22:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag kikade igenom samtliga punkter och det är ju bara ett ytterst fåtal som skulle kunna ses som kontroversiella..

Exempel på saker ett ultraliberalt parti kanske inte har högst upp på agendan:

Eller min favorit

Med det underbara exemplet

Det där med altaner måste vara en väldigt omfattande förändring.

Hur som helst är avtalet väldigt anpassat för Miljöpartiet och är oerhört okontroversiellt till skillnad mot vad trådens centerpartist gör gällande.

Bygglov för altaner?
Senast jag byggde en altan krävdes inget bygglov alls bara den inte gick mer än 4 meter ut från huset.
Detta kan kanske dock variera på olika platser.
Citera
2021-07-06, 22:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror C är desperata att hålla kvar Löfven för att vinna tid. De måste få tid att positionera sig och välja en strategi och ett regeringsunderlag fram till valet 2022. Situationen har ändrats så mycket för dem när L har lämnat sosse-samarbetet så att de är ensamt borgerligt stödparti till de rödgröna. V har börjat ställa mer krav och t.o.m. MP har börjar trilskas. Vilket budskap skall de egentligen ha till väljarna? Hur skall de ställa sig till V om de skall kunna vara kvar i det rödgröna blocket? Eller skall de ställa sig helt utanför båda block?
Citera
2021-07-06, 22:39
Bannlyst
Citat:
Har du en källa?

Är det lagstadgat?
Självklart eftersom en proposition kommer från en regering. Och regeringen består av 2 partier. Skriver inte MP under är det ingen proposition. Missat när S var tvungna att söka hoppande majoritet i migrationskommittén eftersom MP vägrade gå fram med sossarnas förslag? Sedan tvingades S införa en miljöpartistisk ventil för att Mp skulle godkänna en proposition.

Januaravtalet är död. Löfven har ingen skyldighet att ens initiera utredningar. Det är bara de tre kraven annie lööf har om du följt debatten senaste veckan.
Citera
2021-07-06, 22:40
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hur kommer V rösta? Det vore kul om de kunde rösta nej till både Löfven och Kristersson.
Citera
2021-07-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo det har jag sagt förut också. Det är väldigt bra för S att t.ex. kunna ge sig på LAS med hänvisning till att de är tvingade trots att de själva vill det. Då slipper de ta på sig skulden för det.

Du säger att S måste leverera annars får de inget nytt avtal
S levererar inte och avtalet spricker
S får ett nytt avtal av Annie

Vad är det du inte förstår herr kravställare?

Den verkar vara en rabiat CP. Annie är 100 procent dörrmatta och trots att V ges inflytande och hennes krav och ”avtal” inte går igenom så stödjer hon S. Jaha misstroende dvs V tar sitt inflytande? Sen väljs Löfven om och Annies punkter är strukna. I verkligheten omintetgörs hennes krav. Att S röstas ner, regeringen kvarstår, s röstas fram igen - inget har hänt mer än på pappret.

Förutom då att hennes krav har fallit eftersom V har dikterat villkoren med S tillåtelse. Hade S uppfyllt avtalet hade alla punkter hedrats och Löfven inte låtit sig väljas om utan att alla punkter var på bordet. Det eller nyval, hade han agerat så hade S inte kunnat sägas ha skitit i avtalet. Nu kör de över dörrmattan C eftersom de visat att de går med på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in