2021-07-06, 08:24
Medlem
Branogbitters avatar
Okej, tips: vänd dig till kommunen för att få stöd, inte soc då alltså utan många kommuner erbjuder föräldrastöd/samtal.
Funderar också på om du har ngn diagnos? Jag har adhd vilket gör att jag har svårt med impulskontroll och går från noll till hundra när jag blir arg. Har tre barn, och mitt bästa sätt är att jobba med mitt bemötande, att vara lugn istället för att skälla (svårt). Om inte annat tar det mindre energi samt att man inte behöver känna sig som en värdelös person at the end of the day.
Alla kan göra fel, men det är aldrig okej att kalla barn saker eller vara hårdhänt ect. Om du känner att detta är något du inte klarar av att hantera bör du söka stöd. Börja med att samtala med din partner.
Citera
2021-07-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Tipsen att behålla ditt lugn måste verkligen kännas givande...

Barnet är så klart stressad av ditt inkonsekventa beteende och nyckfulla humör.

Tyvärr är det som sagt att barn inte gör vad vi säger åt dem utan vad vi själva gör. Du tar nu ofrivilligt efter dina föräldrars uppfostran. Ditt beteenden är skadligt för ditt barn vilket du uppenbarligen vet och vill göra något åt.

Hade jag varit du hade jag sökt hjälp. En adhd utredning kan vara en bra start om du själv känner att ditt beteende är okontrollerat. Då tar de reda på om du lider av någon depression eller om det finns andra anledningar till ditt beteende ex adhd (Det är ju egentligen bara,en samling symptom som räknas som adhd först när de ger problem i vardagen). Var noga med att poängtera att din vardag inte fungerar och att det går ut över ditt barn.

Hur som haver SMÅ doser ex attentin/elvanse och liknande gör under för tålamodet och ens egen pedagogiska förmåga när bägaren annars skulle runnit över helt i onödan. Orsaken till barnets avvikande eller icke önskvärda beteende ligger nästan alltid hos föräldern.

Men herregud, allting är inte ADHD. Snacka om att ta den lätta vägen ut genom att börja ta medicin för ADHD bara för att man blir upprörd på sitt barn.
Citera
2021-07-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är inte konstigt om du tappar humöret, barn kan vara fruktansvärda ibland.
Och då menar jag inte nödvändigtvis fruktansvärda som i onda eller elaka, men outhärdliga. Ungefär som sand i ögonen när man kör 110 i vinterväglag.

Sen behöver du förstås inte kalla barnet för idiot rakt upp och ner.
Det finns mycket mer intrikata saker man kan säga som barnet inte förstår att det är precis lika elakt, men som ger dig utlopp för dina aggressioner. Typ "Ja det är ju lätt att säga så när man inte förstår bättre".

Jag börjar fundera på om min styvmor som jag tyckte var så strikt egentligen hade en fantastisk uppfostringsmetod.
Hon hotade stup i kvarten med att ge bort leksaker till andra barn om de inte var uppstädade och att ge bort min syster till soc om hon inte skötte sig, men kallade henne aldrig för elaka saker.

I dagsläget är hon en toppresterande gymnasieungdom med A i allt (fast B i idrott) och är både klok, välskött och ödmjuk med mycket anständig klädsel.
Alltså verkligen en exempeldotter på alla sätt enligt min vetskap.

Ångest/prestationsångest är en stark drivkraft. De där extremt välartade personerna mår inte alltid så bra psykiskt. Just saying. Tycker inte att din styvmor låter som en bra förälder.
Citera
2021-07-06, 08:36
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Jag tycker också du är en bra mamma som reflekterar över ditt beteende. Vi väljer inte hela tiden hur vi är, hur vi reagerar, det är inte lätt att vara förälder. Ingen är perfekt, men den som inser det har i alla fall tagit första steget mot att bli bättre! Du skriver inte hur gammalt ditt barn är, och av det lilla som framgår här kan man inte riktigt avgöra om problemet är din utmattning eller om du verkligen har ett extra svårhanterligt barn. Om du redan har svårt att klara situationen med ditt barn just nu, kanske en valp att ta hand om inte är optimalt i hemmet, det kanske går att ge bort den? Ett barn är trots allt viktigare än en hund, och så ska inte hunden fara illa heller så klart.
Jag skulle också rekommendera att du söker hjälp hos socialen. Ditt fall är inte unikt och socialen har erfarna experter som kan ge råd i frågor om barnuppfostran, hur man hanterar konflikter, sätter gränser osv. Det är massor med föräldrar som har såna svårigheter och socialen finns också där för att hjälpa, inte alls bara för att straffa eller ta barn ifrån familjer, som många tror. De kan också ge dig råd ifall det kan bli aktuellt med något slags utredning av ditt barn om det är så att han eventuellt behöver extra stöd med sitt beteende. Om ditt barn är litet, kan du även vända dig till bvc. Det finns absolut hjälp att få, du behöver inte kämpa ensam och du kommer att få stöd och till och med uppskattning att du inser ditt problem och vågar söka hjälp. Du är en bra mamma.
Senast redigerad av NoFreeLunch 2021-07-06 kl. 08:48.
Citera
2021-07-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Detta är väldigt vanligt, särskilt bland pojkar. Det låter som om han har ADHD och eventuellt någon lightvariant av Aspergers. Kan vara värt att utreda.

Citat:
Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Ger han sig på en valp upprepade gånger bör du skälla ut honom efter noter, sen kan man ju diskutera vad som är lämpligt ordval. Troligtvis är han avundsjuk på den uppmärksamhet valpen får men om han ofta plågar djur är han möjligen psykopat. I så fall kan ni behöva professionell hjälp.

Citat:
Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Varför då? Om han gör något väldigt fel (t.ex. djurplågeri) är det din plikt att skälla ut honom och bestraffa honom. Ta ifrån honom alla ipads etc varje gång han är dum. Om du inte bestraffar sånt beteende kommer du föda upp en gangster.
Citera
2021-07-06, 08:57
Medlem
Inte enkelt, Men börja med att bryta mönstret som du växte upp med. Visst kan du bli arg. Alla blir de på små barn. Men kalla inte barnet för dåliga namn som du nämnde. Sånt sitter i o sänker självkänslan. Tillslut kommer han tro han är dum och en idiot. Jag flippar också på mitt barn ibland men använder inga ord mer än jävla och helvete.. alltid en början... sen att du inte klarar av 6 dagar ledighet med ett barn e illa. men det e ju så konsellationen ser ut i svenskt samhälle. Båda föräldrar a e ute i jobb 10 timmar om dagen och barnen i skola/dagis. Sen när man e helt ledig allihopa e det svårt att faktist umgås... Men nu har du reflekterat vilket e bra. nästa steg e handling, att bryta beteende, hålla dig lugn.. jag flippar nu kanske en gång i månaden på min minsta. Innan var de oftare. Men jag har också jobbat med att ändra små saker.. Ja e ledsen och säga det, MEN VÄND DIG ALDRIG TILL FUCKING SOC!! ELLER NÅGON JÄVLA KOMMUN. När du minst anar det så har någon orosanmält dig för du blivit missförstådd... Tala med familj. eller hitta anonyma grupper på nätet där ni kan bolla tankar. Eller grupper med barn etc
Citera
2021-07-06, 09:09
Medlem
Pungpuckels avatar
Angående din barndom.

Tänk dig in i hur du själv hade önskat att din mor behandlade sig, och gör likadant.
Det är ju inte dig själv du ska uppfostra nu, utan en helt ny individ som ska bli en fungerande vuxen som en dag ska hantera vuxna känslor.

Barn kan inte skilja på fantasi och verklighet, det är därför dom kan verka frånvarande.
Citera
2021-07-06, 09:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Det är mänskligt att bli arg, även på sina barn.
Jag har nog dock aldrig kallat några av mina ungar för idioter och försöker att inte gorma såvida dom inte verkligen går för långt.
Att små barn inte lyssnar emellanåt är normalt men lösningen är inte att du skriker halsen av dig. Varför tar du inte tag i honom, tvingar honom att sluta med det han gör, spänner ögonen i honom och förklarar vad han gör fel? Det är lätt det bästa sättet att få iallafall mina småbarn att lugna ner sig och lyssna.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2021-07-06 kl. 09:17.
Citera
2021-07-06, 09:16
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Jag sitter aldrig med mobilen när ungen är vaken. Bara för att ta bilder. Vi umgås hela tiden, leker, hittar på saker etc. Idag var vi på 4 olika aktiviteter och hade det roligt, men plötsligt så klickar han och ska hitta på fanskap.

Som vid kvällsmat: vi satt och åt, plötsligt rusar han ut och ska slå valpen? Alltså, varför? Vid ett senare tillfälle, när vi var ute med valpen och hade det roligt, så skulle han plötsligt sparka den.
Lite svårt att skriva råd när du inte skriver hur gammal han är?
Stor skillnad på att sparka en valp om man är 2 eller 12 år.
Citera
2021-07-06, 09:22
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
notera att ingen som svarat i tråden själva har barn eller är mor.
ändå vet dom allt och vet bäst.
tänka sig!
Flashback är inte bara bestående av runkande ungdomar i mammas källare.
Själv har jag 3 ungar.
Citera
2021-07-06, 09:28
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.

Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.

Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.

Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.

Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭

Tror det är mer vanligt än du tror att bli irriterad på ungarna. Det är givetvis extremt frustrerande att barnen inte lyssnar men man får helt enkelt lära sig att kontrollera ilskan och tålamodet, det är även något jag fått jobba stenhårt med.

Men klanka inte ner på dig själv för mycket, tänkt bara att du kan ta lärdom av denna händelse du beskrev och göra annorlunda till nästa gång!
Citera
2021-07-06, 09:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Detta är väldigt vanligt, särskilt bland pojkar. Det låter som om han har ADHD och eventuellt någon lightvariant av Aspergers. Kan vara värt att utreda.

Ger han sig på en valp upprepade gånger bör du skälla ut honom efter noter, sen kan man ju diskutera vad som är lämpligt ordval. Troligtvis är han avundsjuk på den uppmärksamhet valpen får men om han ofta plågar djur är han möjligen psykopat. I så fall kan ni behöva professionell hjälp.

Varför då? Om han gör något väldigt fel (t.ex. djurplågeri) är det din plikt att skälla ut honom och bestraffa honom. Ta ifrån honom alla ipads etc varje gång han är dum. Om du inte bestraffar sånt beteende kommer du föda upp en gangster.

Ungen är troligtvis utåtagerande mot hunden för att han har en inre ilska, det är egentligen mamman han vill ge sig på.
På samma sätt som ett barn kan vara utåtagerande hemma när den är mobbad i skolan.
Ska man bestraffa det? Eller gå till roten med grundproblemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in