Citat:
Ursprungligen postat av
Hras
Varför ska bilden "stämma överens"? Det där visar bara att FHM försökt förbereda för ett värre läge. Verkligheten föll ju ut betydligt närmre med vad FHM kommunicerade än den där hemställan.
Bra gjort av FHM.

Tillägg: Bilden ska stämma överens för att Anders Tegnell råkar företräda den myndighet som hade skrivit brevet och han var även delaktig i brevet. Likväl stod han och drog helt andra slutsatser och gjorde andra riskbedömningarna än sin egen myndighet veckorna därpå.
Ja resten ligger då i betraktarens ögon... Även om de hade spridit en bild precis som i hemställan så hade då jag inte sett 14 500 rapporterade dödsfall, tiotusentals på slutenvården och närmare 10 000 på IVA framför mig.
Det är snarare låångt fler än vad jag föreställde mig tidigt i pandemin. Det är långt värre än mitt värsta worst case scenarie. Jag trodde det skulle bli som Svininfluensan, där det var cirka 30 rapporterade dödsfall. Därmed är tusentals dödsfall enormt många fler än jag trodde... Jag hade helt enkelt fel.
Men den där hemställan hade inte fått mig att tro på fler fall än vi har idag. Eftersom de inte påstår någonting om antalet, så varför ska man tro något baserat på det? Som du tydligen ändå tolkar som en pandemi värre än den som blev...
Det enda de säger är egentligen att det inte var värt att chansa i det läget och ta onödiga risker. De påstår inte att det blir en ny spanska sjukan eller 100 000 dödsfall, och det var inte heller min poäng att de borde göra det...
Men oavsett vad man nu tror om de officiella siffrorna så blir det bara märkligt när en myndighet beskriver det på ett sätt medans företrädare för samma myndighet kan stå och dra helt andra slutsatser veckorna därpå...
Man får väl bestämma sig för en linje som hela myndigheten kör på istället för att sprida dubbla budskap. Inget nämnvärt förändrades under februari som kan ha gjort det rimligt för Tegnell att stå och dra helt andra slutsatser om riskerna... Snarare tvärtom, eftersom det därefter kom in fler larmrapporter från länder i Europa som där och då gjorde det till ett än mer osäkert läge för att kunna bedöma att det var "lugnt". Alltså dubbla budskap jämfört med riskanalysen från sin egen myndighet (som kom när de bara hade rapporter från Kina att gå på).
Även om man nu avgudar Tegnell och hans slutsatser, vill folk inte ha en myndighet som ger så tydliga och lika besked som möjligt? Man ger istället en bild till Socialdepartementet och en annan till folket. Och även Folkhälsomyndighetens rapporter skiljer sig ibland mot Tegnells slutsatser. Hur kan någon tycka att sådan otydlighet är något bra? (alldeles oavsett hur "få" dödsfall 14 500 rapporterade dödsfall nu än anses vara)