2021-07-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Den kriminella fröken Busch är en välkänd och offentlig person – därutöver förtroendevald - som dessutom diskuterar sitt eget brott i media, som skrivit spaltkilometer om hennes brottsliga gärning. Grunden för att stämma mig för förtal är mot den bakgrunden ganska skral, även om jag skulle välkomna en stämning!
Nu handlar det inte så mycket om dina egna åsikter utan rimligheten i att du får referera till en tidigare dom men inte Ebba Busch. Likhet inför lagen och allas lika värde brukar väl vara en paroll? Men den gäller inte om det handlar om en politiker i ett högerparti.
2021-07-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Har du svårt att tänka i ett större perspektiv?

Flertalet här påstår ju att det är okänt att det är förtal säga sanningen.
Inte ett pip om misshandel eller våldtäkt av barn.

Hävdar jag det du påstår?
Jag tex definitivt förstår att om Binninge skulle börja på en skola att det skulle vara försvarbart att tipsa om hans tidigare dom. NU var han jurist i en fastighetsaffär - alltså förtal att föra det på tal.
Då är du inte så konsekvent som du låtsas vara, även i din värld finns uppenbarligen utrymme för befogat förtal. Men bara om det passar din världsbild. Tycker du att det är lämpligt att Binninge marknadsför sina tjänster som ombud till barn som drabbats av misshandel och sexuella övergrepp?

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=980917775687167&id=425635 421215408
Visste du att;
De som är skyldiga att utföra en orosanmälan är polis, personal på skola och inom vård - på barn som far illa.
Begreppet ”barn som far illa” innefattar alla former av övergrepp,försummelse och utnyttjande som leder till faktisk eller potentiell skada för barnets hälsa eller utveckling
Frågan lyder vad som är till barnens bästa i dessa olika situationer - Juridik konsulterna kan hjälpa till även i dessa frågor.
Har barnet i så fall rätt att känna till hans bakgrund och tidigare domar?
2021-07-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då är du inte så konsekvent som du låtsas vara, även i din värld finns uppenbarligen utrymme för befogat förtal. Men bara om det passar din världsbild. Tycker du att det är lämpligt att Binninge marknadsför sina tjänster som ombud till barn som drabbats av misshandel och sexuella övergrepp?

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=980917775687167&id=425635 421215408
Visste du att;
De som är skyldiga att utföra en orosanmälan är polis, personal på skola och inom vård - på barn som far illa.
Begreppet ”barn som far illa” innefattar alla former av övergrepp,försummelse och utnyttjande som leder till faktisk eller potentiell skada för barnets hälsa eller utveckling
Frågan lyder vad som är till barnens bästa i dessa olika situationer - Juridik konsulterna kan hjälpa till även i dessa frågor.

Du kanske ska börja med läsa lagen. Återkom senare.
Jag är precis lika konsekvent som lagen.

Där finns det exakt det utrymmet jag pratar om, om det är försvarligt att lämna uppgifter eller inte.
Men det gäller INTE Ebba i detta fall. Esbjörn är inte direkt ett barn.
2021-07-05, 21:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Visste du att;
Vad betyder "befogat förtal"? Det låter som en oxymoron.
2021-07-05, 21:54
Medlem
Citat:
Du kanske ska börja med läsa lagen. Återkom senare.
Jag är precis lika konsekvent som lagen.

Där finns det exakt det utrymmet jag pratar om, om det är försvarligt att lämna uppgifter eller inte.
Du missade frågan om du tycker att ett våldtaget barn bör få veta att Binninge är straffad för våldtäktsförsök av barn om hon söker hjälp på hans juristbyrå?
2021-07-05, 22:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Jag blir helt förvirrad. Ebba har ju erkänt förtal. Kan vi inte lita på Ebba menar ni?

Man kan anse , tycka och inte förstå, vad man vill om lagarna. Det förändrar ju inte att Ebba utifrån nuvarande lagstiftning erkänt brott.

Även om lagen skulle förändras. Något som Ebba faktiskt inte sagt ett knyst om att hon vill. Så har Ebba fortfarande begått ett brott. Man benådar inte personer om lagen ändras. Det vill säga, den lagstiftning som råder när du begår brottet är det som gäller.
2021-07-05, 22:02
Medlem
Citat:
DEt finns inget exakt i det utrymmet.Det blir en bedömningsfråga där det står parrtimedlemmar och väljare fritt att tycka annorlunda.
2021-07-05, 22:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du missade frågan om du tycker att ett våldtaget barn bör få veta att Binninge är straffad för våldtäktsförsök av barn om hon söker hjälp på hans juristbyrå?
Ja i vilket fall kan det ju inte vara Ebbas sak att berätta. Dessutom skulle ju inte Johann i sitt jobb med fallet Esbjörn på något sätt utsätta något barn för någon risk. Så då är finns det ju inget som gör det till hennes ansvar att meddela omvärlden om.

Jag har dessutom svårt att se att ett våldtaget barn skulle söka rättshjälp hos Johann. Han är ju inte advokat utan jurist. Han verkar ju dessutom jobba mest med de som anser sig oskyldigt dömda. Och vi får hoppas att det inte finns så många våldtagna barn som känner sig oskyldigt dömda.
2021-07-05, 22:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja i vilket fall kan det ju inte vara Ebbas sak att berätta. Dessutom skulle ju inte Johann i sitt jobb med fallet Esbjörn på något sätt utsätta något barn för någon risk. Så då är finns det ju inget som gör det till hennes ansvar att meddela omvärlden om.

Jag har dessutom svårt att se att ett våldtaget barn skulle söka rättshjälp hos Johann. Han är ju inte advokat utan jurist. Han verkar ju dessutom jobba mest med de som anser sig oskyldigt dömda. Och vi får hoppas att det inte finns så många våldtagna barn som känner sig oskyldigt dömda.
Som sagt, klienten var i det här fallet en 80-årig man. Eller insinuerar N. Armstark att Ebba våldtagit Esbjörn och att Esbjörn är som ett barn? I annat fall har jag svårt att se kopplingen till exemplet som fördes fram.

Så vitt jag vet har ombudet ingen juridisk utbildning, men det hindrar naturligtvis inte att han kan kalla sig jurist.
2021-07-05, 22:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som sagt, klienten var i det här fallet en 80-årig man. Eller insinuerar N. Armstark att Ebba våldtagit Esbjörn och att Esbjörn är som ett barn? I annat fall har jag svårt att se kopplingen till exemplet som fördes fram.

Så vitt jag vet har ombudet ingen juridisk utbildning, men det hindrar naturligtvis inte att han kan kalla sig jurist.
Det var Leif GW som kallade honom jurist. Men jag har ingen aning om vad han har för utbildning.

Personligen tycker jag han verkar lite halvskum. Men att jag tycker det har ju inget med saken att göra. Att snacka skit om en halvskum person är ju oxå olagligt. Dessutom har ju hans person eller bakgrund precis som du säger inget med saken att göra.

Läser man den här artikeln från dagens expressen tycker jag att Ebba kom billigt undan. Och det tyckte nog hennes advokat oxå. Jag är säker på att det var på hans inrådan hon skrev på straffföreläggandet. En så narsisistisk person som Ebba skulle aldrig backa om hon trodde hon hade en chans.

Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle ta en punk i belastningsregistret, på grund av att hon vill prioritera sin tid?

https://www.expressen.se/dinapengar/polisens-taktik-sa-avslojade-de-busch/
2021-07-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
.

Nej det är ju ingen skyddad titel. Men samtidigt kan man undra om det då inte ska få belysas vad det är för figur.För ett tag sedan blev två advokater uteslutna för rena gangsterfasoner. Om någon blir stämd av dem om ett år är det då tillåtet att påpeka att yrkesetiken kanske inte är den bästa. Hur är det om två år fem tio femton eller tjugo. Var går då gränsen. Jag vet var min går. När och om de lagt av med juridiken och gör något helt annat typ kör budbil. Så länge de sysslar med något relaterat till sin gamla verksamhet bör de kallas för vad de är uteslutna gangsteradvokater.Jag anser nog att detsamma måste gälla den som sysslar med sådant här utan att ha eller haft en advokattitel.
Senast redigerad av TomP. 2021-07-05 kl. 23:34.
2021-07-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Som vanligt läser du extremt selektivt, Binninge marknadsför sina tjänster till utsatta barn. Vems sak är det att berätta att han är dömd för tre brott mot minderårig? Ska åklagaren som skrev strafföreläggandet göra det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in