2021-07-05, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du kan alltså inte bedöma hur mycket SE hatade Palme från objektiva grunder. Du kan enbart komma med cirkelresonemanget att SE hatade Palme för att han mördade Palme?

Jo det har TP grävt fram genom att intervjua människor som känner SE. Dags att du lär dig basfakta
Citera
2021-07-05, 15:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Var inte SEs kollega på Grand förresten?

Ja, i närheten vid kl.21.00
Maskinisten Hubert Falk
Tog bussen där mellan ABF-huset och Grand. (Där vittnet Pia Engström från Robert Gustafssons sällskap senare tar bussen)
https://drive.google.com/file/d/1bN6a69kDPYICBwff3_wF2pHGGik2yt-g/view
Citera
2021-07-05, 15:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tycker att det finns vittnesuppgifter från grand som stämmer relativt väl med SE. Jag förstår inte alls varför SE omöjligt kan ha varit där och hinna tillbaka till Skandia innan stämpelklockan slår över till 23:20 (verklig tid). Det finns ingenting i materialet som utesluter detta. Men ni är ju några som bestämt ska göra SE omöjlig på mängder av vis utan något som helst konkret stöd I materialet. Enskilda detaljer i enskilda vittnesmål räcker inte för att dra så tvärsäkra slutsatser i endera riktning som vissa av er vill göra. Raljera gärna vidare över mitt förhållningssätt till osäkra uppgifter, det kommer inte förändra något I sak ändå. Uppgifterna är osäkra och drar man då tvärsäkra slutsatser från dem är man dömd att famla i mörker.

Men om man hittar på ett scenario rakt ur luften utan tecken i materialet så behöver vi inte sätta tilltro till det bara för att det inte finns något i materialet som avskriver det. Varje påhittat scenario innebär inte rimligt tvivel.

Säg att det hade funnits säkra bevis på att mördaren hade varit på Grand och vi hade genomlevt en rättegång mot CP med allt det innebär. Och försvaret försökt med rimligt tvivel mot CP som GM för att SE osynlig kunnat jogga från Grand genom bakdörren på Skandia (där vi inte ens vet om han hade nyckel att ta sig in till dörren), stämpla ut, ut på gatan igen och omedelbart döda Palme. Hade SE känts som en rimlig alternativ GM då? Nej. För det är fri fantasi.

Det handlar inte bara om vad som är möjligt. Om jag slänger upp ett dussin ägg 2 m i luften finns en möjlighet att jag fångar allihop säkert. Men är det rimligt och troligt?

Till och med TP tycker detta är en löjlig teori. Tyvärr så kunde han ju inte frångå den pga att Mårten tyckte att SE kan ha varit likmördaren. TP kunde inte släppa det trots att Mårten sagt det samma om CP. Hur många olika har MP pekat ut som lik hans observation?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-05 kl. 16:07.
Citera
2021-07-05, 16:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Jo det har TP grävt fram genom att intervjua människor som känner SE. Dags att du lär dig basfakta

Då är det lätt för dig att citera. Låt oss få se.

Innan du gjort det så kommer jag och andra andra tolka ditt svar som att "SE hatade Palme, det vet vi för att SE mördade Palme" . Kungen av cirkelresonemang.

Du satte en 10a på palmehatet från SE. Vad är då palmehatet från Alf E? En 47a?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-05 kl. 16:09.
Citera
2021-07-05, 16:49
Medlem
Citat:
Var inte SEs kollega på Grand förresten?
Stämmer bra.
Hubert Falk runt kl 21. Beskrev mannen som en asketisk hurtbulle med indiannäsa om jag kommer ihåg rätt…🤔
Citera
2021-07-05, 17:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Stämmer bra.
Hubert Falk runt kl 21. Beskrev mannen som en asketisk hurtbulle med indiannäsa om jag kommer ihåg rätt…🤔

Det skulle vara ett fascinerande sätt att beskriva en kollega
Citera
2021-07-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, i närheten vid kl.21.00
Maskinisten Hubert Falk
Tog bussen där mellan ABF-huset och Grand. (Där vittnet Pia Engström från Robert Gustafssons sällskap senare tar bussen)
https://drive.google.com/file/d/1bN6a69kDPYICBwff3_wF2pHGGik2yt-g/view
Ja just, maskinisten…
Nycklar till bakdörrarna!
Kanske kände han också någon gammal avdankad marinofficer från Täby? 🤔
Något för våra kära SEktmedlemmar att spinna vidare på?
Citera
2021-07-05, 18:48
Medlem
Citat:
Självklart skulle han väl ha hunnit om han gick fem minuter före Palme, jag säger inget om det.
Däremot skulle han inte ha hunnit om han var samma person som stod och tittade i fönstret till möbelaffären i samband med att Mårten gick förbi.
Är det omöjligt så är det, och det är inget jag bestämmer.
Ni fixar och trixar för att få det att stämma, men
Nu får du säga vilka trovärdig vittnesuppgifter från Grand som stämmer relativt väl med Engström.
Ditt förhållningssätt i frågan bryr jag mig inte om, även om jag tycker att den är märklig.

Mårten Palmes första förhör där han beskriver en man vid ett skyltfönster. Beskrivelsen innehåller bl.a. blå trekvartslång jacka, keps och stålbågade glasögon. 40 år kraftigt bygd, något framåtlutad gångstil. Såg bufflig ut, utan att se sjaskig ut. Utan att veta exakt hur SE var klädd på mordkvällen, finns tydliga överensstämmelser med hur SE troligen ser ut. Allt är inte 100% rätt jämfört med den gängse bilden av hur SE ser ut, men det är mycket som matchar här.
Citera
2021-07-05, 18:54
Medlem
Citat:
Han måste stämpla ut pga planbytet för att han inte kommer kunna återvända till Skandia i rimlig tid? Tiden till skandia blir den samma om han skjuter 400m norr om Skandia eller 400 m söder om Skandia.

Och att han tänker som du påstår är möjligt går inte ihop med att han knäpper Palme precis utanför. Du menar han tar sig genom Skandia för att inte ställa till det för sig med stämplingen, och ställer till det för sig med stämplingen bara sekunder senare.

Vi vet inte ens om han tar sig in på Skandia bakvägen. Han måste ju ta sig in först innan han når den öppna dörren. Den öppna dörren som vi vet la carterie använde under mordkvällen.

Nej. GM SE var inte på Grand. Jag tycker det är uteslutet.

Jag håller med att SE ställer till det för sig med stämpelklockan i ett scenario där han har varit vid grand. Men det är inte uteslutet att han har gjort så ändå. Han kan mycket väl ha varit så klantig. Det finns ju ångerscenariot också. Att SE har bangat vid grand och skyndar sig tillbaks till Skandia för att stämpla ut och ta sig hem. Men väl ute på gatan ser han LOP och kör ändå.
Citera
2021-07-05, 19:00
Medlem
Citat:
Fast sannolikheter är väl intressant? NF är extremt specifik med jackan. Saker han inte kan se efter skotten. Det måste vara mannen han ser bakom LOP som har en blå tensonliknande jacka. Eller så minns han helt fel utan ihopblandning.

Och om SE har blå jacka. Då blir det jobbigt med sektens alla bästa vittne - YN. Väskan är plötsligt borta från mördaren....

Utgångspunkten här var ju att SE i mörk rock är oförenligt med att NF ser SE. Jag håller med om att det troligtvis inte är så att SE har mörk rock och blir sedd av NF. Men möjligheten finns att NF har fel om plagget.

Sen finns scenariot där SE har en mörkblå trekvartslång täckjacka av äldre modell. Det hävdar sektmotståndarnas favoritvittne HO att SE har. Då blir han mer förenlig med NFs observation och mindre förenlig med YNs observation. Vill dock hävda att YN mycket väl kan ha uppfattat en mörkblå trekvartslång jacka som en mörk rock.
Citera
2021-07-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Mårten Palmes första förhör där han beskriver en man vid ett skyltfönster. Beskrivelsen innehåller bl.a. blå trekvartslång jacka, keps och stålbågade glasögon. 40 år kraftigt bygd, något framåtlutad gångstil. Såg bufflig ut, utan att se sjaskig ut. Utan att veta exakt hur SE var klädd på mordkvällen, finns tydliga överensstämmelser med hur SE troligen ser ut. Allt är inte 100% rätt jämfört med den gängse bilden av hur SE ser ut, men det är mycket som matchar här.

"Överensstämmande" (till någon del) är väl en sak. Tycker även det går att ifrågasätta.
Keps med knäppen vs. att ingen på den direkta mordplatsen ens sett en keps.

Men tidsmässigt? Vilket fegisen csvens här inte vågade redogöra för utan slingrade sig oseriöst undan.
(FB) Skandiamannen

Mårten ser alltså denne man följa efter föräldrarna.
Vid något läge, om detta är Stig, bör ju denne avvika för att stämpla ut. Sprang han?
Baksidan genom dörrar och korridorer (Hade hans ens nyckel till garaget..)
Stämplar ut
Talar med väktare (utan att avslöja några intentioner, inte andfådd). Frågan är hur länge de pratade?
Ska vi få in Stig som Fauzzi's man så ska han alltså även hinna ut höger, fånga upp Palmes och vända upp bakom?
Citera
2021-07-05, 20:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja just, maskinisten…
Nycklar till bakdörrarna!
Kanske kände han också någon gammal avdankad marinofficer från Täby? 🤔
Något för våra kära SEktmedlemmar att spinna vidare på?

Det hade räckt att Hubert hade känt igen SE, så hade det varit kört.
(Likväl som någon av de andra biobesökarna, med tanke på att SE gick ut i media. EN person hade i princip räckt)
Men turen är med SE överallt denna kväll och även 30 år fram...

Jag köper inte dessa sagor och har lite större beviskrav än så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in