2021-07-05, 10:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Man kan spola ner precis allt i toaletten om man förutsätter att varje vittne minns och återger allt helt korrekt. Självklart borde NF minnas ytterplagget korrekt, men han kan minnas fel precis som alla andra och då kan vi inte utesluta att SE bär eoch och samtidigt är den man NF ser.
Ja man får ju komma ihåg att minnesbilder lätt påverkas och förändras av information som tillkommer senare. Ungefär som med Lisbeth P, som till slut mindes helt säkert att det var CP hon hade sett. Vet inte riktigt historien bakom just NF:s vittnesmål, men tydligen kontaktade han alltså polisen först några dagar efter mordet. Möjligen hade han väl tagit del av medias uppgifter om en mördare i blå täckjacka, och kanske hade han också dragit den fullt rimliga slutsatsen att det kunde vara mördaren han själv hade sett gå några meter bakom makarna Palme strax innan mordet. Den mer säkra uppgiften NF kunde bidra med var kanske främst det här om att en man (som ännu inte har gett sig tillkänna) verkar ha förföljt makarna Palme strax innan mordet. Just den detaljen bör inte ha kunnat vara påverkad av media i det läget.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-05 kl. 11:05.
Citera
2021-07-05, 10:11
Medlem
Citat:
Man kan spola ner precis allt i toaletten om man förutsätter att varje vittne minns och återger allt helt korrekt. Självklart borde NF minnas ytterplagget korrekt, men han kan minnas fel precis som alla andra och då kan vi inte utesluta att SE bär eoch och samtidigt är den man NF ser.
Du pratar i termer av att det är ”fullt möjligt, och rimligt” att NF förväxlat en blå jacka med Engströms knälånga och svart rock.
Du hävdar dessutom att han kan ha varit vid Grand strax innan, men kan då inte vara mannen som MP sett pga tidsfaktorn.
Finns f.ö inga Grand-observationer som med ens ett uns av trovärdighet placerar honom där.
Rent blaj rakt igenom.
Det enda som bär upp teorin om Engström är en serie sjuka fantasier.
Citera
2021-07-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du pratar i termer av att det är ”fullt möjligt, och rimligt” att NF förväxlat en blå jacka med Engströms knälånga och svart rock.
Du hävdar dessutom att han kan ha varit vid Grand strax innan, men kan då inte vara mannen som MP sett pga tidsfaktorn.
Finns f.ö inga Grand-observationer som med ens ett uns av trovärdighet placerar honom där.
Rent blaj rakt igenom.

Jag tycker att det finns vittnesuppgifter från grand som stämmer relativt väl med SE. Jag förstår inte alls varför SE omöjligt kan ha varit där och hinna tillbaka till Skandia innan stämpelklockan slår över till 23:20 (verklig tid). Det finns ingenting i materialet som utesluter detta. Men ni är ju några som bestämt ska göra SE omöjlig på mängder av vis utan något som helst konkret stöd I materialet. Enskilda detaljer i enskilda vittnesmål räcker inte för att dra så tvärsäkra slutsatser i endera riktning som vissa av er vill göra. Raljera gärna vidare över mitt förhållningssätt till osäkra uppgifter, det kommer inte förändra något I sak ändå. Uppgifterna är osäkra och drar man då tvärsäkra slutsatser från dem är man dömd att famla i mörker.
Citera
2021-07-05, 11:06
Medlem
Citat:
Jag tycker att det finns vittnesuppgifter från grand som stämmer relativt väl med SE. Jag förstår inte alls varför SE omöjligt kan ha varit där och hinna tillbaka till Skandia innan stämpelklockan slår över till 23:20 (verklig tid). Det finns ingenting i materialet som utesluter detta. Men ni är ju några som bestämt ska göra SE omöjlig på mängder av vis utan något som helst konkret stöd I materialet. Enskilda detaljer i enskilda vittnesmål räcker inte för att dra så tvärsäkra slutsatser i endera riktning som vissa av er vill göra. Raljera gärna vidare över mitt förhållningssätt till osäkra uppgifter, det kommer inte förändra något I sak ändå. Uppgifterna är osäkra och drar man då tvärsäkra slutsatser från dem är man dömd att famla i mörker.
Självklart skulle han väl ha hunnit om han gick fem minuter före Palme, jag säger inget om det.
Däremot skulle han inte ha hunnit om han var samma person som stod och tittade i fönstret till möbelaffären i samband med att Mårten gick förbi.
Är det omöjligt så är det, och det är inget jag bestämmer.
Ni fixar och trixar för att få det att stämma, men
Nu får du säga vilka trovärdig vittnesuppgifter från Grand som stämmer relativt väl med Engström.
Ditt förhållningssätt i frågan bryr jag mig inte om, även om jag tycker att den är märklig.
Citera
2021-07-05, 12:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Eftersom SE inte kände Palme personligen så var det extrema hatet fullständigt orimligt och därmed var motivet inte vettigt

Så du kan alltså inte bedöma hur mycket SE hatade Palme från objektiva grunder. Du kan enbart komma med cirkelresonemanget att SE hatade Palme för att han mördade Palme?
Citera
2021-07-05, 12:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Enbart sinnessjuka vittnen överdriver sin egen roll, det är fakta, att SE var rädd märktes extremt tydligt i intervjun ute på Sveavägen i rapportinslaget. På kontoret hade han dock tuffat till sig

Nej, att bara sinnessjuka vittnen överdriver sin roll är inte fakta. Det är din åsikt helt utan stöd i statistik.

På vilket sätt märker du att han är rädd? För att han är nervös som de flesta vanliga människor som intervjuas i tv?
Citera
2021-07-05, 12:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såvida det inte var fler som gick den sträckan just då, med en Tenson-liknande blå jacka, så måste "Tenson-mannen" vara AB. Men går det att på 150 meters håll, i de ljusförhållanden som rådde, se en sådan detalj. Har någon undersökt saken? Från förhöret den 3:e mars 1986:

"Till en början när *NF* tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gående efter *LOP*. Efter ca 10 sekunder lägger *NF* märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entré. en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av *NF* då han lutar sig ut, Det är bara jackan *NF* ser. Det är på jackans färg *NF* igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget."

Det är i och för sig inte otänkbart att NF förväxlat mannen som följde efter LOP med någon annan som hade en jacka av samma färg, d.v.s. AB som gömmer sig i porten, eftersom det enligt förhören hinner gå cirka 110-120 sekunder mellan observationerna.

Att jackan räckte till "lårets mitt" och att mannen var "för gammal för att vara säkerhetsvakt" / "lite äldre, äldre än fhl (44)" är som bekant också saker som talar mot AB. Men detta har ni säkert ältat i åratal ...

Konstigt att inte NF förhördes mer ingående. Hur lång var den som gick efter LOP, till exempel?

Såg i ett förhör att AB är 1.73 medan SE lär ha varit 1.82 m.

Varför kan inte en 39-årig plufsig se äldre ut än en 44-årig polis vi inte har en aning om hur han såg ut?
Citera
2021-07-05, 12:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har redan förklarat vad jag tror att märkligheterna med "SE:s iakttagelse av Lars J" handlar om, och jag tycker alltså att den här teorin har riktigt bra förklaringsvärde. Sedan krävs det naturligtvis lite jobb för att sätta sig in i och förstå den, eftersom den ställer en del gamla invanda föreställningar på ända:
(FB) Skandiamannen

Du frågar mig varför den här teorin skulle vara "mer sannolik". Och då undrar jag ju, "mer sannolik" än vad då? Jag vet inte om det ens finns någon annan sammanhängande teori om "SE:s iakttagelse av Lars J" att jämföra med. Har du hittat någon får du gärna länka.

Nej, det är inte svårt sätta sig in i. Vi förstår vad du menar observationen handlar om. Men du har inte förklarat varför den är mer sannolik än att SE beskriver LJ.

Du tycker din version har bra förklaringsvärde. Varför har den bättre förklstingsvärde än att SE beskriver LJ?

Men svara bara på frågan. Sluta bete dig som att du är oförstående. Varför är det mer sannolikt att SE beskriver mördaren än att han beskriver SE. Det är en enkel frågeställning.

Den bedömning MÅSTE du ha gjort.

Det är ok att säga det är en känsla, men det är fan inte ok att låtsas som det regna. Svars nu
Citera
2021-07-05, 13:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som jag försökte förklara i korta ordalag så kan det förklaras med ett planbyte. Den ursprungliga planen kan ha varit att skjuta direkt efter bion och sen ta sig tillbaks till Skandia för att stämpla ut (och därigenom skapa ett alibi). Vid grand ändras planen till att följa efter mot gamla stan för att slå till någonstans längs vägen där det är mindre folk, men då måste han stämpla ut först eftersom han då inte kommer kunna återvända till Skandia i rimlig tid.

Det är en möjlig teori, enligt mig inte den troligaste, men möjlig. När man betraktar SE är just utstämplingen problematisk. Om SE redan har ideen om att utföra mordet när han är på väg ut så är det relativt osmart att stämpla ut först. Detta pekar mot att han inte har några mordplaner när han stämplar ut. Och då har han inte varit vid grand heller. Men möjligt är det vi kan ju inte kräva optimalt handlande av SE som GM I alla lägen.

Han måste stämpla ut pga planbytet för att han inte kommer kunna återvända till Skandia i rimlig tid? Tiden till skandia blir den samma om han skjuter 400m norr om Skandia eller 400 m söder om Skandia.

Och att han tänker som du påstår är möjligt går inte ihop med att han knäpper Palme precis utanför. Du menar han tar sig genom Skandia för att inte ställa till det för sig med stämplingen, och ställer till det för sig med stämplingen bara sekunder senare.

Vi vet inte ens om han tar sig in på Skandia bakvägen. Han måste ju ta sig in först innan han når den öppna dörren. Den öppna dörren som vi vet la carterie använde under mordkvällen.

Nej. GM SE var inte på Grand. Jag tycker det är uteslutet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-05 kl. 13:03.
Citera
2021-07-05, 13:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Fast sannolikheter är väl intressant? NF är extremt specifik med jackan. Saker han inte kan se efter skotten. Det måste vara mannen han ser bakom LOP som har en blå tensonliknande jacka. Eller så minns han helt fel utan ihopblandning.

Och om SE har blå jacka. Då blir det jobbigt med sektens alla bästa vittne - YN. Väskan är plötsligt borta från mördaren....
Citera
2021-07-05, 15:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja man får ju komma ihåg att minnesbilder lätt påverkas och förändras av information som tillkommer senare. Ungefär som med Lisbeth P, som till slut mindes helt säkert att det var CP hon hade sett. Vet inte riktigt historien bakom just NF:s vittnesmål, men tydligen kontaktade han alltså polisen först några dagar efter mordet. Möjligen hade han väl tagit del av medias uppgifter om en mördare i blå täckjacka, och kanske hade han också dragit den fullt rimliga slutsatsen att det kunde vara mördaren han själv hade sett gå några meter bakom makarna Palme strax innan mordet. Den mer säkra uppgiften NF kunde bidra med var kanske främst det här om att en man (som ännu inte har gett sig tillkänna) verkar ha förföljt makarna Palme strax innan mordet. Just den detaljen bör inte ha kunnat vara påverkad av media i det läget.

Man kan ju ändå tycka det är ett fullt rimligt antagande att en känd person som blir mördad när han promenar har blivit förföljd. Så ett vittne kan ju hitta på det.

Det är lite troligt med NF dock
Citera
2021-07-05, 15:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Rent blaj rakt igenom.

Var inte SEs kollega på Grand förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in