2021-07-05, 18:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
I så fall är det dags att SD nu sätter krav på att få sitta i förhandlingar och inte bara släppa fram en M/KD budget. Moderaterna ska sluta tro att de kan glida på en räkmacka på sverigedemokratiska mandat.

Jag tror M kommer skriva den så, det gjorde de senast också efter valet. Tog bort hela finansieringen till jämlikhetsmyndigheten t.ex. så de fick stänga ned några månader. Men vem vet kanske de förhandlar fram en gemensam budget M/KD/SD, det bestämmer inte Billström.
Citera
2021-07-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Tack, men vad hjälper det. UK är mer intresserad av att hissa Prideflaggan än att häckla Löfven. ”Oppositionen” förstår inte att man måste just opponera mot regimen i syfte att skapa ett trovärdigt alternativ. T.ex. polismordet. ”Nej, inte ska vi göra politik av det, det vore ju ofint”. Men det är ju precis det oppositionen borde göra. Utnyttja varje tillfälle att skada regimen.
Ja återigen visas vilken tönt Kristersson är, han bör aldrig bli statsminister för han hade ändå aldrig klarat det, att M inte kan hitta någon mer starkare kandidat förstår jag inte.
Om SD ändå ska stödja Kristersson tex i nästa val som statsminister eller regering, får de allt kräva stor makt i budget eller som någon minister.
Citera
2021-07-05, 18:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
I så fall är det dags att SD nu sätter krav på att få sitta i förhandlingar och inte bara släppa fram en M/KD budget.

Moderaterna ska sluta tro att de kan glida på en räkmacka på sverigedemokratiska mandat.
Det gjorde SD för länge sedan. Den saken är redan i hamn, både Ebba och Ulf har klargjort att de förhandlar med sina samarbetspartier och att man måste kunna få igenom sina vallöften.
Citera
2021-07-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror M kommer skriva den så, det gjorde de senast också efter valet. Tog bort hela finansieringen till jämlikhetsmyndigheten t.ex. så de fick stänga ned några månader. Men vem vet kanske de förhandlar fram en gemensam budget M/KD/SD, det bestämmer inte Billström.

Jämlikhetsmyndigheten? Dess existens kände inte jag till!
Citera
2021-07-05, 18:21
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Står det så i våra lagar eller är det ytterligare praxis som S hittar på för att det råkar passa dom?

Calle har besvarat den frågan:
Annika Strandhäll@strandhall
Ja, och vilka väckte och röstade för ett misstroende utan att ha ett regeringsalternativ. En röra vi nu får reda upp. Igen. Vi är i en pandemi. Sverige behöver en regering.

Carl Bildt@CBildt
Sverige har inget system med s k konstruktivt misstroendevotum. Tyskland har det, men våra författningsfäder gick inte den vägen. Men grunden just nu var ju kollapsen för januariformeln för att regera Sverige.

https://twitter.com/CBildt/status/1412031870590672897
Senast redigerad av rskworpb 2021-07-05 kl. 18:23.
Citera
2021-07-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tror inte en presskonferens hit eller dit gör någon stor skillnad eftersom varken C, MP eller V har något bättre alternativ än att låta Löfven återkomma. Vad skulle plan B vara om Löfven inte blir statsminister?

Fyller säkert en psykologisk funktion att låta Annie Lööf drömma om sitt nya Januariavtal några månader innan hon väcks av verkligheten fram mot hösten.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är regeringen som ska säkra förtroende - har de inte riksdagens förtroende ska den avgå. Regeringen Löfven spelade bort förtroendet tillsammans med Lööf och då gick det som det gick.

Kristersson var ju inte helt chanslös. Det fanns en centerpartist som ett bra tag övervägde att rösta ja till Kristersson. Det hade räckt.

Och nu... tja, vad som åstadkommits är bilden av en allt mer splittrat röd-grönt regeringsalternativ och sannolikt ett visst flöde åt höger. Hur en socialdemokrati ska presentera ett trovärdigt regeringsunderlag inför nästa val är efter detta något av ett mysterium.
Alltså jag sörjer inte om Löfven petas.

Men jag hade hoppats att han hade litet mer verkstad igång.

Det du anger ändrar inte min uppfattning om Kristersson som en lam anka. Eller posör, då.
Citera
2021-07-05, 18:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Hoppas MP får igenom det där med strandskyddet och allemansrätten nu, det är vår framtid som står på spel.
Precis!
Det gäller att prioritera det som är viktigast för landet!
Citera
2021-07-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja, och vilka väckte och röstade för ett misstroende utan att ha ett regeringsalternativ. En röra vi nu får reda upp. Igen. Vi är i en pandemi. Sverige behöver en regering.

Carl Bildt@CBildt
Sverige har inget system med s k konstruktivt misstroendevotum. Tyskland har det, men våra författningsfäder gick inte den vägen. Men grunden just nu var ju kollapsen för januariformeln för att regera Sverige.

Tack, mera av S samordnade strategi att måla upp en falsk bild av verkligheten igen då.
Citera
2021-07-05, 18:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Jämlikhetsmyndigheten? Dess existens kände inte jag till!

Alla anställda var kvinnor och så sjukskrev de sig för mobbing och utfrysning på jobbet! https://sverigesradio.se/artikel/7087870

https://www.svt.se/nyheter/efter-rostningen-jamstalldhetsmyndigheten-ska-laggas-ner

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/jamstalldhetsmyndigheten-raddas-fran-nedlaggning
Citera
2021-07-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är regeringens uppgift att förankra sitt förtroende i riksdagen. Det är inte oppositionens uppgift att utse tänkbara regeringsalternativ, det är talmannens uppgift. Om talmannen misslyckas med upogiften måste man åter be väljarna om mandat (extraval). Det är demokrati.
Se mitt svar till Tinuviel.
Citera
2021-07-05, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb

Carl Bildt@CBildt

Maktkåte Strandhäll som vanligt

"men men men VI är I EN PANDEEMIIII" SVERIIGE BEHÖER EN REREGERIIING"!!!
Citera
2021-07-05, 18:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså jag sörjer inte om Löfven petas.

Men jag hade hoppats att han hade litet mer verkstad igång.

Det du anger ändrar inte min uppfattning om Kristersson som en lam anka. Eller posör, då.
Det är mycket verkstad på gång, men personen Ulf har knappast speciellt mycket med saken att göra nej.

Behålla Ulf är dock bra eftersom han har högt förtroende bland svenskarna. Han får stanna över valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in