2021-07-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vem är det som vill avskaffa LAS och arbetsrätten? - jo Steffe Löfven

Vem är det som ville gå med på marknadshyror? - jo Steffe Löven

Vem är det som har varit fackpamp under större delen av sin karriär? - jo Steffe Löfven.

Så apropå hyckleri. Vem är det bildligt som drar ned gylfen och pissar på LO-kollektivet och säljer sin själ, bara för att rädda positioner, tjänster och förmåner åt sitt partis nomenklatura? - Jo Steffe Löfven

Så hyckleri finns hos flera partiledare. I Ebbas fall om en arg kommentar på Facebook, i Stefan Löfvens fall, sälja ut hela grundidén med socialdemokrati i utbyte mot regeringsmakt. Och ändå fortsätter sig att kalla partiledare för ett arbetarparti. Man bara vill storkna.

Visste man inte bättre så skulle man lätt kunna tro att du riktigt går in för att bekräfta exakt vad jag skrev ang. högeranhängare.

Jämföra kriminell aktiviteter, grovt förtal med påföljd av villkorlig dom och böter med politik du ogillar.
Om Carlsberg gjorde jämförelser typ....

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ungefär som alla vänsterblivna alltså!

Lägg ner ditt efterblivna sossetrams!
Hon är inte mer kriminell än regeringen!

Jo, det är hon ju bevisligen.
Det har hon själv erkänt och fått villkorlig dom och dagsböter för.

Men vilka jättefina och väl underbyggda argument du har och extra plus för att du inte använder urvattnade, förlegade och patetiska uttryck som "vänsterbliven" om allt du inte förstår.
Eller vänta lite nu.....
2021-07-05, 15:37
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Alltså, jag ville inte ha någon diskussion om detta eftersom sakfrågan ligger i periferin till trådämnet. Jag bara upplyste i förbigående om hur brottsoffermyndigheten ställer sig i frågan eftersom jag talat med dem och även först mailat. Det var t.o.m. de som bad mig ringa dem. De upplyste mig även om att jag kunde kontakta kronofogdemyndigheterna för å få reda på mer om JB:s skulder, vilket jag dock inte gjorde.

Du påstår helt fräckt att jag ljuger när du inte kan leverera bevis för dina påståenden som DoraF begärde av dig. Nåväl jag klistrar väl in min mailkonversation så kan du ju ringa upp själv å fråga om det jag säger stämmer och glöm inte å föra fram dina anklagelser mot tjänstemannen för det brott du menar att hon begått när hon talade med mig.

Här min mailfråga:
Hej,
jag har en allmän fråga. Om en person i hovrätten blir dömd att betala ett skadestånd till någon och sen den personen undandrar sig att betala detta för att han anser sig oskyldig och felaktigt dömd. Då är det väl relativt vanligt förekommande att ni går in och utbetalar det beloppet så den som tilldömts skadestånd får sina pengar utan vidare besvär?

Om så sker att er myndighet gör så och den dömde har avtjänat sitt fängelsestraff till fullo, är domen då att betrakta som sonad trots att den dömde har skadeståndet liggandes som skuld till er hos kronofogden?

Är det då, så att säga, ett nytt ärende mellan brottsoffermyndigheten och den till skadestånd dömde
?
Å så svaret jag fick:

Tjänstemannen tyckte uppenbart att dina fråga var så pass förvirrad så att hon inte ville svara på den vilket knappast förvånar någon som vet hur myndigheter fungerar.

Misstänker att hon avfärdade din fråga då du inte presenterar något bevis på denna.

Du påstod att du frågade specifikt om Binninge, vilket du har ljugit om.

Ringde faktiskt för en tid sedan till brottsoffermyndigheten om just det här om JB har sonat sitt brott han dömdes för 2005 eller ej. Jag fick ett entydigt ja på den frågan. Tjänstemannen jag talade med sa att när han avtjänat sitt fängelsestraff med prövotid hade han sonat sitt brott och det oavsett om han själv eller brottsoffermyndigheten betalat skadeståndet till målsäganden.
2021-07-05, 15:38
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
På vilket sätt skulle Rokossovsky uttalande vara försvarligt? Syftet är ju uppenbart att han vill smutskasta Ebba, skada hennes anseende.

Nej då, jag smutskastar ingen inte ens den kriminella Fröken Busch. Jag påtalar bara att en brottsling som hon får svårt att komma undan en skadeståndsprocess med mindre än att det kommer att kosta stora summor i en uppgörelse för att den inte skall behandlas i domstol - och som flera redan påtalat i tråden, den kriminella önskar ju inte att det blir domstolsprocesser då hon inte anser sig ha tid för sådant svammel som att bli ställd inför rätta.

Det är dessutom inte förtal att påtala det som skrivs om i media i dagsläget och är allmänt känt, nämligen att Fröken Busch är en brottsling.
2021-07-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man är dömd för misshandel och försök till våldtäkt av barn så bör man vara chanslös i många fall. Att du hävdar motsatsen är lite märkligt.
Att du hävdar att Ebbas grova förtal inte är att betrakta som lika grovt eftersom det finns dom som är värre är inte bara märkligt, det är enfaldigt. Ett råd är att läsa vad skriver innan du trycker på skicka svar.

Ser framför sig hur partistyrelsen fegar ur när Ebba kör sina härskartekniker. Den underdåniga sekten runt Ebba har ingen annan utväg än att hoppas på att KD inte sjunker under 4 % spärren iom avslöjandet av vem Ebba egentligen är. Lögnerna om att värna dom äldre och att skärpa straffskalan om förtal visade sig vara teater för att lura väljarna.
2021-07-05, 15:58
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tjänstemannen tyckte uppenbart att dina fråga var så pass förvirrad så att hon inte ville svara på den vilket knappast förvånar någon som vet hur myndigheter fungerar.

Misstänker att hon avfärdade din fråga då du inte presenterar något bevis på denna.

Du påstod att du frågade specifikt om Binninge, vilket du har ljugit om.

Ringde faktiskt för en tid sedan till brottsoffermyndigheten om just det här om JB har sonat sitt brott han dömdes för 2005 eller ej. Jag fick ett entydigt ja på den frågan. Tjänstemannen jag talade med sa att när han avtjänat sitt fängelsestraff med prövotid hade han sonat sitt brott och det oavsett om han själv eller brottsoffermyndigheten betalat skadeståndet till målsäganden.

Ja du, man ser det man vill se - heter det, och det passar förbannat bra in på dig här. Om du läser in att jag har bett om upplysningar specifikt om Binninge så ligger det hos dig. DoraF gjorde det inte! Du ville det skulle vara så för att du skulle kunna fortsätta hävda tesen om att JB inte sonat sitt straff genom att visa på att jag bara hittat på. Det var ju bara mina ord du hade att ifrågasätta Har du ringt än? När du gör det, fråga då om jag också berättade om varför jag hade denna fråga till myndigheten!
Senast redigerad av kubun 2021-07-05 kl. 16:00.
2021-07-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Att du hävdar att Ebbas grova förtal inte är att betrakta som lika grovt eftersom det finns dom som är värre är inte bara märkligt, det är enfaldigt. Ett råd är att läsa vad skriver innan du trycker på skicka svar.

Ser framför sig hur partistyrelsen fegar ur när Ebba kör sina härskartekniker. Den underdåniga sekten runt Ebba har ingen annan utväg än att hoppas på att KD inte sjunker under 4 % spärren iom avslöjandet av vem Ebba egentligen är. Lögnerna om att värna dom äldre och att skärpa straffskalan om förtal visade sig vara teater för att lura väljarna.
Jag antar att ditt begåvningshandikapp gjorde det svårt för dig att förstå vad inlägget handlade om. Det var en diskussion huruvida det påverkar någon negativt som arbetssökande att tidigare domar kan offentliggöras utan risk för att fällas för förtal. Ebba Busch namn nämns inte ens i inlägget.

Binninge är till exempel en person som inte ska jobba med barn på grund av sin tidigare brottslighet riktad mot barn.

Mitt råd till dig är att läsa inlägg du citerar, din enfaldiga åsna.
2021-07-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Nej då, jag smutskastar ingen inte ens den kriminella Fröken Busch. Jag påtalar bara att en brottsling som hon får svårt att komma undan en skadeståndsprocess med mindre än att det kommer att kosta stora summor i en uppgörelse för att den inte skall behandlas i domstol - och som flera redan påtalat i tråden, den kriminella önskar ju inte att det blir domstolsprocesser då hon inte anser sig ha tid för sådant svammel som att bli ställd inför rätta.

Det är dessutom inte förtal att påtala det som skrivs om i media i dagsläget och är allmänt känt, nämligen att Fröken Busch är en brottsling.
Det har även varit känt i media att Johann Binninge är en tidigare dömd brottsling så det är inte avgörande för om omnämnandet är förtal.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman
SSU:s förre ordförande Anna Sjödin och nöjesprofilen Billy Butt har gått samman för att stärka rättssäkerheten. Båda ingår i styrelsen för den nybildade Rättssäkerhetsorganisationen, uppger Dagens Nyheter.
Syftet med föreningen är att väcka debatt om rättssäkerhetsfrågor och att ge råd till brottsoffer och åtalade. Grundare och ordförande är Johan Binninge, som precis som Sjödin och Butt, anser sig oskyldigt dömd.

Fjärde ledamot i styrelsen är läraren Monica Pernroth, som arbetar för per- soner hon anser vara oskyldigt dömda.
2021-07-05, 16:18
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Det har även varit känt i media att Johann Binninge är en tidigare dömd brottsling så det är inte avgörande för om omnämnandet är förtal.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman
SSU:s förre ordförande Anna Sjödin och nöjesprofilen Billy Butt har gått samman för att stärka rättssäkerheten. Båda ingår i styrelsen för den nybildade Rättssäkerhetsorganisationen, uppger Dagens Nyheter.
Syftet med föreningen är att väcka debatt om rättssäkerhetsfrågor och att ge råd till brottsoffer och åtalade. Grundare och ordförande är Johan Binninge, som precis som Sjödin och Butt, anser sig oskyldigt dömd.

Fjärde ledamot i styrelsen är läraren Monica Pernroth, som arbetar för per- soner hon anser vara oskyldigt dömda.

Den kriminella fröken Busch är en välkänd och offentlig person – därutöver förtroendevald - som dessutom diskuterar sitt eget brott i media, som skrivit spaltkilometer om hennes brottsliga gärning. Grunden för att stämma mig för förtal är mot den bakgrunden ganska skral, även om jag skulle välkomna en stämning!
2021-07-05, 16:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Exakt vad är det för skillnad att skriva ett inlägg som kan vara förtal på Flashback och Facebook i juridisk mening? Kan ni förklara?

Självklart kan det vara svårare att åtala någon som är anonym, men det har inte med själva sakfrågan att göra.
Den tydligaste skillnaden är väl att Flashback är ett diskussionsforum där användaren är/ och måste faktiskt vara anonym och facebook är en plattform där du förväntas vara dig själv och så för vad du skriver. Dock måste sägas att att många av Flashbacks egna regler har med hur, vad och om vem man skriver. Och Flashback är konsekventa om moderatorerna anser att du förtalat någon kan du lätt bli avstängd.

Om Ebba skrivet det hon skrev på ett forum som handlade om säg sexualbrottslingar. Tror jag inte hon blivet fälld för förtal. För då kunde det varit ämnesrelevant att tala om.

Men att skriva en sådan sak, som inte har något med själva sakfrågan att göra. Utan i syfte att misstänkliggöra personer runt motparten i ett domstolsförhandling är förtal.

Det har oxå med em tidsaspekt att göra. Ebba har varit dömd mindre än en vecka. Det ligger väldigt aktuellt i tiden. Då är det inte förtal att tala om. En av de punkter åklagaren väger in är ju hur pass common nolige, det anmälda är. Och i dagsläget skulle det vara svårt att påstå att det inte är känt att Ebba erkände förtal.
2021-07-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ja, hon måste tåla granskning som en person som aspirerar efter politiskt makt. Däremot är det väl inte fritt fram att smutskasta henne hur som helst. Det juridiska ombudet var ordförande för en riksorganisation och således sjäv befann sig i en offentlig maktposition.

Ebba skrev att ombudet var kriminell - vilket stämde. Syftet ställa honom i dålig dager.

Rokossovsky skrev här att Ebba är kriminell - vilket numera formellt stämmer, i syfte att ställa henne i dålig dager.

" Det juridiska ombudet var ordförande för en riksorganisation och således sjäv befann sig i en offentlig maktposition."
LOL - ja verkligen maktposition....
2021-07-05, 16:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Är man dömd för olaga intrång så platsar man i alla fall i regeringen.
https://www.expressen.se/nyheter/anders-ygeman-om-sitt-vilda-90-tal/
1) Detta hände på 90-talet.
2) Det handlar om ett hyreskontrakt, där en twist uppstod.
3) Han tar på sig den skulden som är hans och han kastar inte skit, vare sig på hus ägaren eller på tredje part.
2021-07-05, 17:01
Medlem
Citat:
Om man är dömd för misshandel och försök till våldtäkt av barn så bör man vara chanslös i många fall. Att du hävdar motsatsen är lite märkligt.

Har du svårt att tänka i ett större perspektiv?

Flertalet här påstår ju att det är okänt att det är förtal säga sanningen.
Inte ett pip om misshandel eller våldtäkt av barn.

Hävdar jag det du påstår?
Jag tex definitivt förstår att om Binninge skulle börja på en skola att det skulle vara försvarbart att tipsa om hans tidigare dom. NU var han jurist i en fastighetsaffär - alltså förtal att föra det på tal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in