2021-07-05, 16:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Som du vet är "nära" ett relativt begrepp, och du ska inte hålla på och läsa in vad "nära" är för dig i texten.
2. Var i texten står det att Josef bodde i faraos palats?
3. Du kanske inte skulle vara så kaxig angående var faraos huvudstad låg och var hans palats låg, med tanke på hur mycket som är ouppklarat i egyptologi och på hur svag du är i ämnet?

Vad som är nära är relativt, ja. Visa gärna en referens som du har som anger att 200 km ansågs vara nära för 3700 år sedan. Det är mer än en 2 dagar lång resa. Knappast "nära". Du bara hittar på.

När det gäller att Josef bodde i faraons palats så står det inte uttryckligen med de orden, men det står att faraon gjorde Josef till sin närmaste man och ansvarig för faraons egendomar och vidare så står det i texten när det skrivs om när Josefs bröder kom till Egypten att Josef då befann sig i faraons palats:

Då kunde Josef inte behärska sig längre inför alla som stod omkring honom. Han ropade: ”Gå ut härifrån allihop!” Ingen fick stanna inne hos Josef när han gav sig till känna för sina bröder. Han började gråta så högt att egyptierna hörde det, och faraos husfolk hörde det också.

Visst, mycket är ouppklarat inom egyptologi, men hittills finns det inget som tyder på att faraons palats låg inom området Gosen varken under Josefs tid eller under Moses tid.

Men, som sagt, du får gärna hänvisa till andra egyptologiska källor som motbevisar detta påstående. Det har du hittills varit oförmögen att göra, trots att jag bett dig att redogöra för varför du anser dig ha rätt (eller kanske snarare att jag har fel).

Upp till bevis, alltså. Om du kan, vill säga.
Citera
2021-07-05, 16:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad som är nära är relativt, ja. Visa gärna en referens som du har som anger att 200 km ansågs vara nära för 3700 år sedan. Det är mer än en 2 dagar lång resa. Knappast "nära". Du bara hittar på.
Men så fattig du är till förståndet, en (frisk) åsna är inte så dysfunktionell i sitt liv som du i ditt. "Nära" ska givetvis ses i kontexten, i samband till avståndet som var mellan dem dessförinnan.
Fast du har mer fantasi än (jag tänker mig att) en åsna har.
Senast redigerad av Calovius 2021-07-05 kl. 16:59.
Citera
2021-07-05, 16:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
När det gäller att Josef bodde i faraons palats så står det inte uttryckligen med de orden, men det står att faraon gjorde Josef till sin närmaste man och ansvarig för faraons egendomar och vidare så står det i texten när det skrivs om när Josefs bröder kom till Egypten att Josef då befann sig i faraons palats:

Då kunde Josef inte behärska sig längre inför alla som stod omkring honom. Han ropade: ”Gå ut härifrån allihop!” Ingen fick stanna inne hos Josef när han gav sig till känna för sina bröder. Han började gråta så högt att egyptierna hörde det, och faraos husfolk hörde det också. ...
Du ser, det stod alltså inte att Josef var i faraos palats i Övre Egypten, vilket du helt sonika förutsätter i din bibelkritiska mörka själ.
Eftersom det inte står att Josef var i Övre Egypten när Jakob och de andra kom ner till Nedre Egypten men att du, O store obildade Par-o-o, har lagt till det, läst in det, efter dina mörka fantasier, är det klarlagt att jag hade på fötterna när jag skrev

LOOK WHO'S TALKING.
Citera
2021-07-05, 19:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Håller jag inte med om. Oavsett person har du inbördes en kamp mellan det goda och det onda. Detta oavsett om personen är din släkting eller någon på andra sidan jordklotet. Vi är idag så sammanlänkade att alla på jorden kan vara en del av vår sociala grupp.

Inbördes kamp mellan det goda och det onda? Nej, det känner jag inte alls igen. Jag kan ibland ha motstridiga viljor om det är så du menar. Men det är inte så att en är god och den andra ond.

Begreppen "gott" och "ont" är för övrigt väldigt flytande och förändras med tid och plats.
Väldigt få saker har konsensus genom tiderna och i olika delar av världen.
Citera
2021-07-05, 19:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men så fattig du är till förståndet, en (frisk) åsna är inte så dysfunktionell i sitt liv som du i ditt. "Nära" ska givetvis ses i kontexten, i samband till avståndet som var mellan dem dessförinnan.
Fast du har mer fantasi än (jag tänker mig att) en åsna har.

Nej, du fattar inte. Då säger man "närmare".
Citera
2021-07-05, 19:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du ser, det stod alltså inte att Josef var i faraos palats i Övre Egypten, vilket du helt sonika förutsätter i din bibelkritiska mörka själ.
Eftersom det inte står att Josef var i Övre Egypten när Jakob och de andra kom ner till Nedre Egypten men att du, O store obildade Par-o-o, har lagt till det, läst in det, efter dina mörka fantasier, är det klarlagt att jag hade på fötterna när jag skrev

LOOK WHO'S TALKING.

Som sagt, det står inte var palatset fanns, det får man utläsa ur vad vi vet om var det faktiskt fanns.
Du har som sagt inte kunnat visa att det fanns i Gosen eller ens "nära" Gosen.

Om du vill att det ska vara annorlunda än vad egyptologer hittills har kommit fram till så är det upp till dig att ge belägg för varför du anser att det som egyptologerna har kommit fram till hittills är fel.

Kan du det?
Nej, tänkte väl inte det.
Det har du ju inte gjort någon gång av det nu tiotalet gånger som jag har bett dig om att ge belägg för dina avvikande hypoteser.
Citera
2021-07-05, 20:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, du fattar inte. Då säger man "närmare".
Du ska inte sitta och bestämma över detta. Hebreiskan har inte komparativ, så det är inte så enkelt, O Par-o-o.
Citera
2021-07-05, 20:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som sagt, det står inte var palatset fanns, det får man utläsa ur vad vi vet om var det faktiskt fanns.
Du har som sagt inte kunnat visa att det fanns i Gosen eller ens "nära" Gosen.

Om du vill att det ska vara annorlunda än vad egyptologer hittills har kommit fram till så är det upp till dig att ge belägg för varför du anser att det som egyptologerna har kommit fram till hittills är fel.

Kan du det?
Nej, tänkte väl inte det.
Det har du ju inte gjort någon gång av det nu tiotalet gånger som jag har bett dig om att ge belägg för dina avvikande hypoteser.
Du är svag i egyptologi + har ett förvrängt, apostatiskt sinne som söker bekräftelse för att din apostasi var befogad, så man ska inte fråga dig om vad den egyptologiska forskningen säger om saken.
Senast redigerad av Calovius 2021-07-05 kl. 21:03.
Citera
2021-07-05, 21:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är svag i egyptologi + har ett förvrängt, apostatiskt sinne som söker bekräftelse för att din apostasi var befogad, så man ska inte fråga dig om vad den egyptologiska forskningen säger om saken.

Du är tydligen svagare i egyptologi om du inte ens kan visa att jag har fel om var egyptologer hittills påstår att faraons palats fanns under Josefs och Moses tid.

Citera
2021-07-06, 08:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du ska inte sitta och bestämma över detta. Hebreiskan har inte komparativ, så det är inte så enkelt, O Par-o-o.

Jo, precis så enkelt är det.

Naturligtvis finns det sätt att uttrycka komparativ i hebreiskan. Visserligen inte som böjningsformer eller separata ord för komparationerna, utan med hjälp av vad som på svenska motsvarar "mer" (יותר) och "mest" (ביותר).

Man skulle alltså ha kunnat skriva "mer nära mig" om det faktiskt var det man menade och inte bara "nära mig".
Citera
2021-07-06, 10:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo, precis så enkelt är det.

Naturligtvis finns det sätt att uttrycka komparativ i hebreiskan. Visserligen inte som böjningsformer eller separata ord för komparationerna, utan med hjälp av vad som på svenska motsvarar "mer" (יותר) och "mest" (ביותר).

Man skulle alltså ha kunnat skriva "mer nära mig" om det faktiskt var det man menade och inte bara "nära mig".
1. Å, Par-o-o, Du kan inte sitta i ensamt majestät och styra och ställa som om du vore en riktig Farao. Israels folk befriades från tyranner som du, och de har Guds osvikliga ord att ty sig till, så de slipper ifrån posörer. Texten säger "nära" och relativt till det tidigare avståndet är det - nära. Detta oavsett om Josef var i Nedre eller Övre Egypten.
2. Å, Par-o-o, i GT anges komparation INTE med "'mer' (יותר) och 'mest' (ביותר)", vilket Du hävdar. Detta är belagt först i efterbiblisk hebreiska. En simpel åsna hade inte farit med osanning så som Du, Åh Store Anakronist!
Senast redigerad av Calovius 2021-07-06 kl. 11:08.
Citera
2021-07-06, 11:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du är tydligen svagare i egyptologi om du inte ens kan visa att jag har fel om var egyptologer hittills påstår att faraons palats fanns under Josefs och Moses tid.
Om jag så vore svagare i egyptologi än du, farao Smeso, så är det likväl du som har hävdat att Josef var i Övre Egypten, och då är det vad som ska beläggas, och det är du, farao, som ska göra det...
Och NEJ, det räcker inte med "Jag, farao Smeso, säger att det är så, och då är det så", utan du får hänvisa till gedigen, vedertagen forskning som landat i standardlitteratur eller någon avhandling om saken.
Och NEJ, du kan inte vända på bevisbördan, för jag på min kant håller frågan öppen: oavsett var Josef var i Egypten så är texten inte vederlagd.
Det är bara att du gör inläsningar.
Varför jag också skrev:

look who's talkin'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in