2021-07-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det finns inget som är bättre med att bli infekterad än att ta vaccinet dock... Även unga, även om det är ovanligt, kan bli svårt sjuka och till och med dö.
Unga kan dö av det mesta tom influensa, även om det är ovanligt, men inte rekommenderar man dem att vaccinera sig mot det?
Citera
2021-07-05, 15:57
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast alla kan ju inte stanna hemma hur länge som helst. Alla har inte jobb som går att sköta hemifrån, alla har inte en partner som tjänar tillräckligt för hela familjens behov (och slutar man jobbet kan det bli svårt att få ett nytt sedan), har man barn så behöver man i olika sammanhang träffa andra barn och dessa barns föräldrar, barnens lärare och sådant, gå med dem till tandläkare, läkare eller BVC... Man kan även själv bli tvungen att uppsöka läkare, tandläkare, optiker m.fl., eller hälsa på någon anhörig som behöver hjälp med något (och som själv blivit smittad), alla har inte heller bil och körkort utan är hänvisade till kollektivtrafiken.

Jag har skrivit ungefär det här till dig flera gånger, men du fortsätter att tjata om att alla kan låsa in sig i hemmet ett halvår om de vill..?

Så det är bättre att ingen alls får gå till jobbet? Vem ska betala för ditt och alla andras hemmasittande? Vem ska betala för nedstängningarna? Vem ska betala för alla konkurser som medföljer?

Är du rädd så kan du stanna hemma, punkt slut. Sen om du förlorar pengar på det så att du till slut inte kan betala hyran, det är inte mitt eller någon annans problem.

Tänk att man kan vara så rädd för ett så pass harmlöst virus att man inte ens vågar sätta sig på en buss eller besöka läkaren vid behov.

Som sagt, du behöver åratal av terapi.
Citera
2021-07-05, 15:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det finns inget som är bättre med att bli infekterad än att ta vaccinet dock... Även unga, även om det är ovanligt, kan bli svårt sjuka och till och med dö.

Unga kan dö i bilolyckor också. Bäst att sluta köra bil.
Citera
2021-07-05, 16:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror det ditt resonemang är anledningen till att folk aldrig blir av med sin övervikt för att de missuppfattat att det bara handlar om kalorier.

Det är 100% feltänkt. Folk måste lära sig att äta riktig och naturlig mat. Efter det behöver man inte räkna kalorier.

Kalorier är bara ett fysikaliskt begrepp som har väldigt lite att göra med vad din kropp gör med maten som kommer in. Allt tas nämligen inte upp som energi som din kropp måste göra sig av med.
Det är också sant, till viss del, men som generell regel är det som jag säger.

Du kan omöjligt trycka i dig 3000 kalorier i "nyttig" mat och inte gå upp i vikt om du gör av med 2500.

Det funkar garanterat att gå ned i vikt om äter färre kalorier än man gör av med.
Citera
2021-07-05, 16:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så det är bättre att ingen alls får gå till jobbet? Vem ska betala för ditt och alla andras hemmasittande? Vem ska betala för nedstängningarna? Vem ska betala för alla konkurser som medföljer?

Är du rädd så kan du stanna hemma, punkt slut. Sen om du förlorar pengar på det så att du till slut inte kan betala hyran, det är inte mitt eller någon annans problem.

Tänk att man kan vara så rädd för ett så pass harmlöst virus att man inte ens vågar sätta sig på en buss eller besöka läkaren vid behov.

Som sagt, du behöver åratal av terapi.

Återigen: man kan köra korta (3-4 veckor) men hårda lockdowns, så att smittan sedan får börja om från en mycket låg nivå. Det hade kanske räckt med tre gånger under hela pandemin. Det är ingen som har sagt att alla företag borde ha varit nedstängda i ett och ett halvt år...
Citera
2021-07-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast alla kan ju inte stanna hemma hur länge som helst. Alla har inte jobb som går att sköta hemifrån, alla har inte en partner som tjänar tillräckligt för hela familjens behov (och slutar man jobbet kan det bli svårt att få ett nytt sedan), har man barn så behöver man i olika sammanhang träffa andra barn och dessa barns föräldrar, barnens lärare och sådant, gå med dem till tandläkare, läkare eller BVC... Man kan även själv bli tvungen att uppsöka läkare, tandläkare, optiker m.fl., eller hälsa på någon anhörig som behöver hjälp med något (och som själv blivit smittad), alla har inte heller bil och körkort utan är hänvisade till kollektivtrafiken.

Jag har skrivit ungefär det här till dig flera gånger, men du fortsätter att tjata om att alla kan låsa in sig i hemmet ett halvår om de vill..?

Ja det är ett val man göra varje dag. Är risken att gå utanför dörren större än nyttan? För 99% människor med små barn och anställning gör covid ingen skillnad. För någon procent kan de bli lite jobbigt att smittas och få tuffare symptom, likt en riktigt jobbig influensa, och för några promille kan sjukvård krävas och för nån halv promille kan det vara livsfarligt. Nu pratar jag generellt om människor friska nog att arbeta och unga nog att ha små barn. Varför ska hela samhället lida för att det finns ängsliga hypokondriker som inte kan sätta "skräcksiffrorna" i ett större sammanhang och inse vilken minimal risk det faktiskt är att drabbas allvarligt? Vi har nog haft runt 3 miljoner som utsatts för viruset i Sverige (när man räknar in alla barn, unga mm utan symptom), borde man inte märkt av hur "livsfarligt" covid är utanför nyhetsflödet nu?

Är du över 70 år eller lider av underliggande sjukdomar, exempelvis diabetes eller astma, då kan jag förstå att du vill vara försiktig. Men det borde du varit innan covid bröt ut också, då influensan är nästan lika dödlig för dessa grupper.
Citera
2021-07-05, 16:05
Medlem
Citat:

Du må vara kaxig nu. Men om du drabbas av den svarta svampen lär det bli annat ljud i skällan.

”Jag skulle ha lyssnat på Harry”, ”Hur kunde jag vara så dum?”. Men det är så dags då, när de tvingas amputera både näsa och ögon.

Image-googla rhinocerebral mucormucosis så lär nackhåret resa sig även på dig. 40 000 fall i Indien nu. De önskar nog att de burit åtminstone KN95 eller KF94 mask. Helt klart.
Citera
2021-07-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Israel var det, inte UK. Pfizer är bara 64% effektivt mot delta i Israel. 83 personer smittade av en vaccinerad, som blev smittad av en vaccinerad, som blev smittad av en vaccinerad. Då kanske Pfizer är sämre än AstraZeneca? Skulle inte förvåna mig.

Att det smittar i flera led vaccinerade visar ju på problem.

Visar ju inte det du säger. Pfizer skyddar ju bara mot symptomen, inte mot att smitta vidare.
Citera
2021-07-05, 16:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Unga kan dö av det mesta tom influensa, även om det är ovanligt, men inte rekommenderar man dem att vaccinera sig mot det?
Det är skillnad på en sjukdom som är samhällsfarlig och en vanlig influensa dock... Du blir inte sjuk av vaccinet om du inte är allergisk mot inne hållet i vaccinet, men du blir garanterat sjuk av viruset, även om du som ung sannolikt är frisk inom en vecka igen (om du nu inte har otur) plus att du som vaccinerad inte bidrar till smittspridningen (i samma omfattning) som ovaccinerade sjuka.
Citera
2021-07-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du må vara kaxig nu. Men om du drabbas av den svarta svampen lär det bli annat ljud i skällan.

”Jag skulle ha lyssnat på Harry”, ”Hur kunde jag vara så dum?”. Men det är så dags då, när de tvingas amputera både näsa och ögon.

Image-googla rhinocerebral mucormucosis så lär nackhåret resa sig även på dig. 40 000 fall i Indien nu. De önskar nog att de burit åtminstone KN95 eller KF94 mask. Helt klart.

Oj oj oj svarta svampen... 40 000. Är det sant? Okej låt oss fundera lite på denna svamp som finns naturligt i marken över hela världen. 40 000 i ett land med 1,4 miljarder är ungefär 0,02 promille. Hälften av dessa fall överlever så då är vi nere på 0,01 promille. Risken att träffas av blixten är ca 0,1 promille läste jag

Dessutom så kan jag citera en expert på området "Nästan alla friska personer klarar av den här svampen". De flesta som drabbats av svampen har fått steroider vilket pajat immunförsvaret i kombination med andra sjukdomar. Så i verkligheten ingen risk att drabbas av denna svamp. Den har egentligen inte mycket med covid att göra, utan snarare en biverkning av läkemedel. Så om du redan är allvarligt sjuk, får covid, behandlas med starka indiska steroider, pajar hela immunförsvaret så kanske du inte ska krafsa runt i indiska skogar och äta jord. Annars kan du nog vara lugn
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-05 kl. 16:21.
Citera
2021-07-05, 16:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nu går det inte att vaccinera mot bilolyckor, men det går att vaccinera mot C19. Ovanligt dumt argument.
Citera
2021-07-05, 16:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är också sant, till viss del, men som generell regel är det som jag säger.

Du kan omöjligt trycka i dig 3000 kalorier i "nyttig" mat och inte gå upp i vikt om du gör av med 2500.

Det funkar garanterat att gå ned i vikt om äter färre kalorier än man gör av med.
Dags att inse att han är ett troll.
Sitter framför datorn hela dygnet och kan knappast hinna motionera.
Påstår äta hälsosam mat typ LCHF mm och dricker öl. Helt tokigt men en del går på hans trams om att det är en förkylning och att det räcker med att äta rätt kost när han inte själv gör det.
Gnäller ständigt över att restauranger och barer fått restriktioner som gör att han inte kan ut och äta skräpmat och dricka öl. För vad annars kan var orsaken till gnäll om att restriktionerna i Sverige begränsar hans liv.
Barn och föräldralös då han inte bryr sig om andra.
Senast redigerad av Sunimod 2021-07-05 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in