2021-07-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vaccinet skyddar ju mot de gamla varianterna, och lite i alla fall mot de nya. Så jag tror att det är bättre att ta det än att inte ta det - jag gör det i alla fall. Ska man vänta och se vilka mutationer som breder ut sig och vilka vaccin som läkemedelsbolagen tar fram mot dem, så måste man kunna isolera sig från smitta helt och hållet. Och i synnerhet i Sverige där man inte får någon hjälp av staten alls, utan de i stället har öppnat upp nu från de begränsade restriktioner vi någonsin hade i det här landet, så går ju inte det.

Om man inte litar på sitt immunförsvar tycker jag absolut att man ska ta vaccin nu när det finns. Men det bästa hade varit att vänta med vaccinkampanjen tills smittan har lugnat sig i världen, då hade läkemedelsbolagen fått lite mer tid att slipa på vaccinen också. Är man ung och frisk, ta smittan istället, den är väldigt mild.
Citera
2021-07-05, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vaccinet skyddar ju mot de gamla varianterna, och lite i alla fall mot de nya. Så jag tror att det är bättre att ta det än att inte ta det - jag gör det i alla fall. Ska man vänta och se vilka mutationer som breder ut sig och vilka vaccin som läkemedelsbolagen tar fram mot dem, så måste man kunna isolera sig från smitta helt och hållet. Och i synnerhet i Sverige där man inte får någon hjälp av staten alls, utan de i stället har öppnat upp nu från de begränsade restriktioner vi någonsin hade i det här landet, så går ju inte det.

Vad jag kan se ock läst om dessa ”hemska” mutationer så har de alla varit mildare än ursprungsviruset. Att vaccinerna skyddar mot varianter är inte så konstigt då mutationerna består till 98% av samma virus. Detsamma gäller om man redan haft infektionen på naturlig väg.

Om du är rädd för viruset så finns det inget som hindrar dig från att stanna hemma exakt hur länge du vill. Själv är jag klar med skiten sedan länge och det tror jag nog de flesta normala människor är vid det här laget.
Citera
2021-07-05, 15:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror mer på 90/10. Du behöver inte träna hårt för att bli av med övervikt. Det är en konstig myt som spridits allt för länge.
Man behöver för all del inte alls träna för att bli av med övervikt. Det är enbart en fråga om att peta i sig färre kalorier än kroppen gör av med. Dock är träning alltid nyttigt...
Citera
2021-07-05, 15:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Om man inte litar på sitt immunförsvar tycker jag absolut att man ska ta vaccin nu när det finns. Men det bästa hade varit att vänta med vaccinkampanjen tills smittan har lugnat sig i världen, då hade läkemedelsbolagen fått lite mer tid att slipa på vaccinen också. Är man ung och frisk, ta smittan istället, den är väldigt mild.
Det finns inget som är bättre med att bli infekterad än att ta vaccinet dock... Även unga, även om det är ovanligt, kan bli svårt sjuka och till och med dö.
Citera
2021-07-05, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Man behöver för all del inte alls träna för att bli av med övervikt. Det är enbart en fråga om att peta i sig färre kalorier än kroppen gör av med. Dock är träning alltid nyttigt...

Kalorier har en viss påverkan, men äter man rätt mat behöver man inte räkna kalorier. Vi bör bara äta naturlig mat i måttlig mängd och dricka vanligt vatten så är det mesta löst.
Citera
2021-07-05, 15:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Kalorier har en viss påverkan, men äter man rätt mat behöver man inte räkna kalorier. Vi bör bara äta naturlig mat i måttlig mängd och dricka vanligt vatten så är det mesta löst.
Kalorier är det enda som har inverkan på vikt. Du kan äta dålig mat och gå ned i vikt och du kan äta bra mat och gå upp i vikt. Kalorierna är det enda som påverkar. Du måste äta färre kalorier än du gör av med för att gå ned i vikt.
Citera
2021-07-05, 15:26
Medlem
Citat:

50% är gener också.
Citera
2021-07-05, 15:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kalorier är det enda som har inverkan på vikt. Du kan äta dålig mat och gå ned i vikt och du kan äta bra mat och gå upp i vikt. Kalorierna är det enda som påverkar. Du måste äta färre kalorier än du gör av med för att gå ned i vikt.

Nej det tror jag inte alls på. Olika bränsle tar olika vägar i din kropp. Det sämsta du kan få energi ifrån är socker och dåliga vegetabiliska processade fetter. Tar du energi från exempelvis nötter och olivolja istället får du en helt annan effekt.

Riktig och nyttig mat är mkt svår att överäta så därför spelar kaloriräkningen ut sin roll om du håller dig till det.
Citera
2021-07-05, 15:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nej det tror jag inte alls på. Olika bränsle tar olika vägar i din kropp. Det sämsta du kan få energi ifrån är socker och dåliga vegetabiliska processade fetter. Tar du energi från exempelvis nötter och olivolja istället får du en helt annan effekt.

Riktig och nyttig mat är mkt svår att överäta så därför spelar kaloriräkningen ut sin roll om du håller dig till det.
Om du äter 3000 kalorier i socker och gör av med 2500 så går du upp. Äter du 3000 kalorier i nötter och olivolja kommer du också att gå upp om du bara gör av med 2500. Det som däremot är helt säkert är att valet av mat påverkar måendet och hälsan på andra sätt än just vikten.
Citera
2021-07-05, 15:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om du äter 3000 kalorier i socker och gör av med 2500 så går du upp. Äter du 3000 kalorier i nötter och olivolja kommer du också att gå upp om du bara gör av med 2500. Det som däremot är helt säkert är att valet av mat påverkar måendet och hälsan på andra sätt än just vikten.
Tror det ditt resonemang är anledningen till att folk aldrig blir av med sin övervikt för att de missuppfattat att det bara handlar om kalorier.

Det är 100% feltänkt. Folk måste lära sig att äta riktig och naturlig mat. Efter det behöver man inte räkna kalorier.

Kalorier är bara ett fysikaliskt begrepp som har väldigt lite att göra med vad din kropp gör med maten som kommer in. Allt tas nämligen inte upp som energi som din kropp måste göra sig av med.
Citera
2021-07-05, 15:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Eller så låter man bli att isolera sig. Viruset är ju inte farligare än en förkylning (oftast t om betydligt mildare än så) så det gör ju liksom inget om man smittas.

Och "hjälp av staten". tvingar staten dig att gå ut och träffa folk? Seriöst, vad är det för fel på dig människa?

Newsflash: är du rädd kan du stanna hemma hur mycket du vill, oavsett vad staten säger. Att t ex restauranger har öppnat innebär inte att alla tvingas besöka dem. Det är fullt frivilligt.

För helvete.

Du lär behöva många år av KBT för att ta dig ur ditt nuvarande tillstånd. Dessa vanföreställningar du bär på om att andra människor är farliga, du får ångest av att samhället inte är nedstängt osv, det kommer krävas mycket jobb för att du ska kunna bli en frisk och normalfungerande människa igen.

Sorgligt.
Citera
2021-07-05, 15:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Om du är rädd för viruset så finns det inget som hindrar dig från att stanna hemma exakt hur länge du vill. Själv är jag klar med skiten sedan länge och det tror jag nog de flesta normala människor är vid det här laget.

Fast alla kan ju inte stanna hemma hur länge som helst. Alla har inte jobb som går att sköta hemifrån, alla har inte en partner som tjänar tillräckligt för hela familjens behov (och slutar man jobbet kan det bli svårt att få ett nytt sedan), har man barn så behöver man i olika sammanhang träffa andra barn och dessa barns föräldrar, barnens lärare och sådant, gå med dem till tandläkare, läkare eller BVC... Man kan även själv bli tvungen att uppsöka läkare, tandläkare, optiker m.fl., eller hälsa på någon anhörig som behöver hjälp med något (och som själv blivit smittad), alla har inte heller bil och körkort utan är hänvisade till kollektivtrafiken.

Jag har skrivit ungefär det här till dig flera gånger, men du fortsätter att tjata om att alla kan låsa in sig i hemmet ett halvår om de vill..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in