2021-07-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
En neutral Talman skall då säga till Löfven, att denna omröstning släpper jag inte fram när budgetfrågan inte på länga vägar är löst. Jag kan inte riskera att regeringen spricker i höst. Du får komma igen när/om du löst budgetfrågan med stödpartierna. Går inte det utlyser jag extra val.

Det är det Talman är till för. Han är inte symbolik som Kungen.
Är okunnig om regeringsformen, men är det hugget i sten att 4 omröstningar måste göras? När partierna står så långt ifrån varandra. Man kan inte trixa fram en regering som bildar kartell och sviker sina partiprogram och sina väljare bara för svetsarens maktdespoti.

Är det inte omvänt så, att mer än 4 omröstningar kan inte göras?
Det finns väl övht något budgetalternativ som kan ha någon framgång i kammaren? Åtminstone inte utan att några riksdagsledamöter röstar mot partilinjen.
Citera
2021-07-05, 15:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så här kommer det bli:

Löfven får bli statsminister igen men kommer inte kunna få igenom en budget.

M+L+KD lägger en egen som de får igenom med stöd av SD och C. Ingen annan budget har en chans för man kan inte komma överens.

För att slippa extraval och bli petad kommer Löfven sitta kvar och ännu en gång att föra borgerlig politik fast han ska föreställa sosse.

Gissar det kommer fler misstroendevotum hit och dit, men då är vi närmare den ordinarie valdagen och då är extraval inte längre aktuellt.
Citera
2021-07-05, 15:04
Medlem
Lööf: Släpper fram Löfven med tre krav
Citat:
Centerpartiet kan tänka sig släppa fram Stefan Löfven som statsminister i utbyte mot att partiet får igenom tre punkter från Januariavtalet, enligt Annie Lööf.
Det handlar om att genomföra partsuppgörelsen kring lagen om anställningsskydd, reformerat strandskydd och stärkt äganderätt av skog.
https://sverigesradio.se/artikel/c-vill-slappa-fram-lofven-loof-haller-presstraff

Det här är ju klassiska högerfrågor som Lööf hade kunnat få igenom i ett högerblock!
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns väl övht något budgetalternativ som kan ha någon framgång i kammaren? Åtminstone inte utan att några riksdagsledamöter röstar mot partilinjen.
Det finns alltid en budget. Den som får flest "ja" (grönt) vinner. Oavsett hur få det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Ulf kristerssons sa att det var omöjligt att få igenom en budget,därför gav han upp.

Lövén utses av talmannen
Lövén kan omöjligt få igenom en budget.

Jag ser många fel i detta
Svensk demokrati när den är som bäst.

Han sade att högerblocket har större förutsättningar för att få igenom sin budget än vänsterblocket. Men att han inte hade förutsättningarna för att tolereras som statsminister.
Citera
2021-07-05, 15:06
Medlem
Madagascars avatar
Jag skulle vilja höra någon snacksalig miljöpartist om idén att rösta ja till Löfven när Lööf säger att det finns ett avtal med regeringen avseende ändringar av skog och strandskydd. Eller om att Lööf ev ljuger om avtalet. Eller om att Löfven ev ljuger för Mp. Finns sådan miljöpartist som kan lägga ut lite!?

De enda som jag känner till är föredettingarna Schlaug och Gahrton som brukar dyka upp med pekpinnar. Men de har ju ingen insyn.
Senast redigerad av Madagascar 2021-07-05 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz

https://sverigesradio.se/artikel/c-vill-slappa-fram-lofven-loof-haller-presstraff

Det här är ju klassiska högerfrågor som Lööf hade kunnat få igenom i ett högerblock!

Ja, om det var Kristensson hon skulle släppa fram skulle det vara helt andra krav. Tex att SD inte får vara med i budgetförhandlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Såg ni hur glada SVT var i studion med marmorstein och programledaren efter det att Löfven kommer bli statsminister igen?
Är inte det en litet förhastad slutsats att dra? Ja, att Löfven kommer att bli statsminister igen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det är ju väldigt svårt att tro att V och C ska rösta på samma budget utan att ha varit med och påverka innehållet aktivt...
De lär behöva extremt tåliga (lättlurade?) medlemmar/väljare för att acceptera det

Dom kommer påverka budgeten, dom sitter med i utskotten och lägger fram önskemål som sen S infriar utan att ”förhandla” om budgeten.
Allt är bara en politisk teater för att lura folket och media spelar med 👮🏽‍♀️😡👎
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Dessutom fick hon inte igenom kraven. MP sa NEJ.
Citera
2021-07-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Men de kan han inte!
Det är det jag menar, han följer de demokratiska spelreglerna.

Han utnyttjar dom på ett sätt som det aldrig var tänkt för att sitta kvar.
En blind höna kan se att det inte finns underlag för en budget.
Frågor om det besvaras aggressivt med "vi befinner oss i en pandemi"
Men han kan få köra på ett tag till och blottlägge denna regeringens inkompetens ytterligare.
Vi får hoppas han blir avsatt nästa ordinarie val och att det inte behövs tanks för att han ska kliva ned.
Citera
2021-07-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det finns alltid en budget. Den som får flest "ja" (grönt) vinner. Oavsett hur få det är.
Ja. Jag tänkte fel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in