• 1
  • 2
2021-07-05, 11:16
Medlem
Hej,
forex stängde ner alla privat konton, dom lovade att jag skulle bli överflyttad till ica banken automatiskt, men de blev ej så. Och nu när jag ska försöka öppna ett nytt konto på andra banker så nekar bankerna mig för jag måste bevisa att jag kommer få in en inkomst i ett antal månader frammåt, Problemet är att jag måste ha ett bankid så jag kan söka jobb, bostad osv
Är de någon som har varit i samma sitts? Hur gjorde du/ni? Är de någon som kan tipsa mig hur jag kan gå till väga? Det är bankid som jag är mest i behov just nu.
Citera
2021-07-05, 11:18
Medlem
ViaGettys avatar
  1. Varför har du inget arbete?
  2. Varför har du ingen bostad?
  3. Varför hade du inget bankkonto tidigare?
  4. Vad skall du ha BankID till?
Citera
2021-07-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
  1. Varför har du inget arbete?
  2. Varför har du ingen bostad?
  3. Varför hade du inget bankkonto tidigare?
  4. Vad skall du ha BankID till?

Jag har varit utanför samhället, har varit på institution ett längre tag. Jag har haft bank konto. Läs texten igen. Mvh
Citera
2021-07-05, 11:25
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hohohe445
Jag har varit utanför samhället, har varit på institution ett längre tag.
Vad för typ av institution? Vad fick dig att avbryta din tidigare situation.
Citat:
Jag har haft bank konto. Läs texten igen. Mvh
Varken Forex eller ICA är en av de fyra storbankerna och att ha ett konto där är ungefär lika mycket värt som ditt flashbackkonto.

Du undviker frågan om vad du skall ha BankID till.
Citera
2021-07-05, 11:27
Medlem
Jag råkade göra tråden på fel ställe, den ska ligga i privat ekonomi, så om någon admin kan ändra det skulle de vara tacksamt.
Citera
2021-07-05, 11:31
Medlem
RingInteSnutens avatar
Kan vara jävligt svårt faktiskt, dom stängde nyligen ner mitt Swedbank konto för att jag inte har använt det på jävligt länge kan kanske vara liknande.

Ifall du vill fixa det måste du börja om ifrån början tyvärr.

Har du någon du kan flytta in hos tillfälligt tills du kan fixa ett kneg?

Bank ID kan du nog skippa tills du verkligen behöver det.
Citera
2021-07-05, 11:32
Medlem
Jag har ju skrivit att jag behöver bankid till att söka jobb, lägenhet o sånt är du helt delli eller läsa texten jag har skrivit o sluta ställ sånna dumma frågor, vad har de med saken o göra. Jag har aldrig haft problem med någon bank. Problemet är att jag har haft forex o dom har stängt ner alla sina konton där. O jag behöver konto och bankid så man kan göra alla vardagliga saker o kunna komma in i samhället igen.
Citera
2021-07-05, 11:34
Medlem
Varför blev dina Forexkonton inte flyttade till ICA-banken?
Citera
2021-07-05, 11:37
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Jag har ju skrivit att jag behöver bankid till att söka jobb, lägenhet o sånt är du helt delli eller läsa texten jag har skrivit o sluta ställ sånna dumma frågor, vad har de med saken o göra.
Det är intressant att veta för att kunna ge rätt råd. Du behöver inget BankID för att söka jobb eller bostad. Jobb söks genom att skicka en ansökan till en arbetsgivare. Bostad söks hos fastighetsägare eller bostadskö. Det har inget med BankID att göra.

Citat:
Jag har aldrig haft problem med någon bank. Problemet är att jag har haft forex o dom har stängt ner alla sina konton där.
Du har ju problem just nu.
Citera
2021-07-05, 11:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej,
forex stängde ner alla privat konton, dom lovade att jag skulle bli överflyttad till ica banken automatiskt, men de blev ej så. Och nu när jag ska försöka öppna ett nytt konto på andra banker så nekar bankerna mig för jag måste bevisa att jag kommer få in en inkomst i ett antal månader frammåt, Problemet är att jag måste ha ett bankid så jag kan söka jobb, bostad osv
Är de någon som har varit i samma sitts? Hur gjorde du/ni? Är de någon som kan tipsa mig hur jag kan gå till väga? Det är bankid som jag är mest i behov just nu.
Jag antar att det är penningtvättregler som gör att bankerna är försiktiga. De har fått så mycket böter för penningtvätt. Det är tyvärr ett dilemma att man privatiserat en legitimationsmetod.

Du behöver dock inte bank-id för att söka arbete eller bostad.
Citera
2021-07-05, 12:10
Medlem
sneervs avatar
Tror inte du säger hela historien här. Forex kan ju inte bara strunta att flytta över dig till ICA banken. Och sen om du hade BankID genom forex så slutar inte det bara funka, det som händer är att det är kvar tills det går ut. Sen måste man skaffa nytt.

Det är inte så att dom skickat brev till dig där du ska förklara vissa transaktioner? Och när du inte svarat eller inte lämnat svar som godkänns av dom så stänger dom ditt konto, är det det som hänt?

Jobbig sitts i så fall, Bankerna beter sig som maffian. Dom får egentligen inte neka en ett konto men dom har regler gjorda i egenintresse för att stoppa dig att bli kund. Så vill dom inte ha dig så blir det svårt. Och att det är dom som erbjuder bankID gör det inte lättare för dom i din sitts. Men så länge det inte drabbar politiker eller andra inflytande personer så kommer inget göras för att ändra på det, sorgligt men sant.
Citera
2021-07-05, 12:38
Medlem
Testa Freja eID:

https://frejaeid.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto