• 1
  • 2
2021-07-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Tror inte du säger hela historien här. Forex kan ju inte bara strunta att flytta över dig till ICA banken. Och sen om du hade BankID genom forex så slutar inte det bara funka, det som händer är att det är kvar tills det går ut. Sen måste man skaffa nytt.

Det är inte så att dom skickat brev till dig där du ska förklara vissa transaktioner? Och när du inte svarat eller inte lämnat svar som godkänns av dom så stänger dom ditt konto, är det det som hänt?

Jobbig sitts i så fall, Bankerna beter sig som maffian. Dom får egentligen inte neka en ett konto men dom har regler gjorda i egenintresse för att stoppa dig att bli kund. Så vill dom inte ha dig så blir det svårt. Och att det är dom som erbjuder bankID gör det inte lättare för dom i din sitts. Men så länge det inte drabbar politiker eller andra inflytande personer så kommer inget göras för att ändra på det, sorgligt men sant.

Forex avslutade mitt konto för dom skulle flytta över till ica banken, jag ringde forex o pratade med en herre som inte lät så pigg på att jobba, o när jag fråga han varför mitt konto inte blivit flyttat till ica banken så säger han att dom bara hade avtal om att flytta viss många konton så mitt konto var en av dom som inte blev över flyttat. Jag har aldrig varit misstänkt för penningtvätt, o banken har ej skickat brev om nå transaktioner. Jag har inte haft bankid tidigare.
Citera
2021-07-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Testa Freja eID:

https://frejaeid.com/
Jag har det, men de går ej att skaffa varken en bank eller bankid med det.
Citera
2021-07-05, 13:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hohohe445
Problemet är att jag måste ha ett bankid så jag kan söka jobb, bostad osv

Varför i hela friden tror du att du behöver Bank-ID för att söka jobb eller skaffa bostad?
Citera
2021-07-05, 13:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Är de någon som kan tipsa mig hur jag kan gå till väga?
Testa att ringa till kundtjänsten hos Skandiabanken (0771-55 55 00) för de brukar godta kunder som blir nekade hos andra fysiska banker, frågar de om inkomsten kan du säga att ekonomiskt bistånd från socialen kommer in så får du BankID och andra tjänster.
Citera
2021-07-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför i hela friden tror du att du behöver Bank-ID för att söka jobb eller skaffa bostad?
BankID behövs för arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
Citera
2021-07-05, 13:52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
BankID behövs för arbetsförmedlingen och försäkringskassan.

Så kan det givetvis inte vara. Samhället kan ju inte kräva av sina medborgare att de ska ingå långtgående juridiska avtal med stora kommersiella bolag med säten i främmande makt för att kunna va en del i samhället. Det är helt orimligt.
Citera
2021-07-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så kan det givetvis inte vara. Samhället kan ju inte kräva av sina medborgare att de ska ingå långtgående juridiska avtal med stora kommersiella bolag med säten i främmande makt för att kunna va en del i samhället. Det är helt orimligt.
Det är så. Men det är värre än så. Jag är god man och bankID är personligt och min huvudman har inte ens det. Nu kräver många som t ex Försäkringskassan att man ska använda BankID och det går ju inte.
Citera
2021-07-05, 14:57
Medlem
Citat:
Jag har det, men de går ej att skaffa varken en bank eller bankid med det.

Om jag förstår arbetsförmedlingens info så ska det räcka mex Freja eid till allt utom att logga in på deras kundtjänstterminaler som de har på sina kontor:

https://arbetsformedlingen.se/om-web...e-legitimation
Citera
2021-07-05, 15:28
Medlem
1335991s avatar
Gör nytt försök med ICA banken,
hänvisa att du är en F. D Forexkund.

Jag hade också Forex och för mig funkade det utmärkt
med bankbytet, detta fast jag har en sk Posterestante adress.

Bankid var det bara att gå in på ICA Banken och
göra som det stod.

Har inga problem alls med bytet.
Citera
2021-07-06, 17:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Frakt och paketutlämning --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2