2021-07-05, 10:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det logiska borde vara att ge SD chansen att sondera då de faktiskt är tredje största parti. Kanske kan Jimmie lyckas bättre än Uffe.
Att nu L helt plötsligt har börjat vackla och prata om att rösta för Lövet känns inte alls bra men kanske väntat med tanke på att partiet är väldigt splittrat i frågan om höger eller vänstergir. Samtidigt förstår jag deras dilemma då de kommer flyga all världens väg om det blir extraval.
Att L skulle vacka har jag trott sedan inledningen av regeringskrisen, och jag ser det som mycket positivt. Jag hoppas att Löfven på sin presskonferens säger att de struntar i gerillakrigaren, och att L sedan hjälper honom att bli vald. Lita aldrig på en folkpartist!
Citera
2021-07-05, 10:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det hade varit bra med omröstning om UK för att tvinga liberalerna att bekänna färg, då hade vi sett hur splittrade de är.

Däremot är det inget problem att den omröstningen uteblev för att komma framåt. Talmannen kommer forcera omröstningar i snabb takt när alla fått chans att sondera men inte lyckats. Nu låter det dock som Annie kommer lägga sig och släppa fram Löfven på första försöket och då är detta snabbt över.
Jag hoppas du har rätt i att talmannen kan forcera fram omröstningar i snabb takt.

Specifikt avseende att C släpper fram honom som statsminister så räcker inte det. C måste rösta för en budget med S, Mp och V också. Annars kommer en högerbudget bli större och då hoppar Löfven av - och då har vi samma skit igen.
Citera
2021-07-05, 10:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas du har rätt i att talmannen kan forcera fram omröstningar i snabb takt.

Specifikt avseende att C släpper fram honom som statsminister så räcker inte det. C måste rösta för en budget med S, Mp och V också. Annars kommer en högerbudget bli större och då hoppar Löfven av - och då har vi samma skit igen.

Om Löfven inte kan få löfte om att få igenom budgeten nu så vill han ändå inte släppa ifrån sig regeringsmakten.
Citera
2021-07-05, 10:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det logiska borde vara att ge SD chansen att sondera då de faktiskt är tredje största parti. Kanske kan Jimmie lyckas bättre än Uffe.
Att nu L helt plötsligt har börjat vackla och prata om att rösta för Lövet känns inte alls bra men kanske väntat med tanke på att partiet är väldigt splittrat i frågan om höger eller vänstergir. Samtidigt förstår jag deras dilemma då de kommer flyga all världens väg om det blir extraval.

Det måste det bli om Löfven inte lyckas. Men tror väl SD inte ens kommer försöka. Utan bara säga nej på direkten. Finns ju inget underlag för dom. Den sista chansen får väl C sedan. Det kommer ju heller inte lyckas.

Nu tyder väl allt på att Löfven lyckas. C tillsammans med V släpper fram honom. Sedan har han till december på sig att ordna budgeten.
Citera
2021-07-05, 11:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet för (S) är att de nog inte bryr sig om annat än makten. Tänker du på Mikeal Damberg så förknippas ju han knappast med engegemang för någon enskild politisk sakfråga utan det enda han är känd för är internt fulspel inom partiets stockholmsavdelning. Det finns nog fler politiker av Damberg typ inom (S)

Ja Socialdemokraterna har många munnar att mätta och många familjer att försörja. Därför vill man inte ha extraval, om man kan dra ut på det ett år till. Om det blir omfördelning av riksdagsmandaten kommer Sverigedemokraterna att äta många Socialdemokratiska tjänstemannaluncher.

Och får många socialdemokrater flytta till hyresrätt efter att ha förlorat sina arvoderade uppdrag så kommer Nooshi att få fler väljare hon också.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, Mp kommer åka ur och S och C kommer att tappa väljare så att KD, M och SD inte kan få en majoritet utan L är nonsens.

Att MP skulle åka ut är tyvärr önsketänkande. De ligger tillräckligt högt för att stödröster från sossarna ska hålla dem kvar utan problem. Faller L ut är det därför rökt för en blågul majoritet.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Om Löfven inte kan få löfte om att få igenom budgeten nu så vill han ändå inte släppa ifrån sig regeringsmakten.
Så du tror Löfven kan acceptera att regera med en högerbudget?
Citera
2021-07-05, 11:02
Medlem
Reguluss avatar
Nu talar Sabuni. Vi får se om hon kommenterar regeringsbildningen.

Sabuni: Man kan lita på att L står vid sitt ord. L har fattat ett tydligt beslut. Det bästa för Sverige är en liberal och borgerlig regering. L har valt väg för framtiden.

L kommer INTE att medverka till att Löfven regerar vidare med januariavtalet.

Liberalernas naturliga hemvist finns hos en borgerlig regering både nu och efter valet 2022.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-05 kl. 11:08.
Citera
2021-07-05, 11:03
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så du tror Löfven kan acceptera att regera med en högerbudget?

Om han inte har något annat val så gör han det men han har lång tid på sig att få ja till sin budget och tills dess vill han inte lämna ifrån sig makten.
Citera
2021-07-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
De vill inte bli arbetslösa..
Citat:
Ja då får de lön i ett år till och en del hinner förstås passera gränser som ger dem livslång pension.
Lita aldrig på Liberalerna.
Så är det. Minns Emma Carlsson Löfdahl, numera partilös. Men inkomstreglerna gäller även henne. Money, money...

https://sverigesradio.se/artikel/7169990
https://riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ledamot/emma-carlsson-lofdahl_8340e89d-250a-4300-bab5-6937399ee277
Citera
2021-07-05, 11:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Nej han älskar det här med makten för mycket. Sedan kommer han hota och ha sig till hösten får att just få genom budgeten. Men det blir en fråga då nu kommer han säkert bara acceptera att bli framröstad.
Citera
2021-07-05, 11:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Låt mig gissa: SvD:s "källor" finns inom S och C.

Dimridåerna ligger lika täta som över Lützen idag.
Jag tror nog källorna kan återfinnas bland Stockholmsliberalerna också.

Men du kanske räknar dem till C/S-sfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in