2021-07-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jaha då lärde jag mig något idag!
Så SL:s försök är formellt sätt det första då!?
Tack för rättningen.

Yes, det var talmannens första förslag. Det är ärligt talat inte allt för lätt att hålla koll på det där när media typ ändå skriver "Talmannen föreslår Ulf Kristersson till statsminister". När de egentligen borde skrivit "Talmannen ger Ulf Kristersson i uppdrag att sondera möjligheterna att bli statsminister"...
Citera
2021-07-05, 14:49
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Stefan är skicklig på att förhandla även inom parti och regering, förstår du, lille vän!

Nej du lillen. Han saknar bara värdighet och skam. Stor skillnad.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så pass. Det hade jag inte förstått.

Om han kan baxa igenom en budget eller ej beror på hur stursk Dadgostar är. Insisterar hon på en plats vid förhandlingsbordet kan budgeten falla för Lööfs hand (och vice versa).

Sannolikt stänger Löfven ut båda. Lägger en fläskig valbudget som tillfredställer båda damerna på något sätt och sedan röstar de på den i slutomröstningen. Det vore en styrkedemonstration gentemot (i Löfvens ögon) snärtan Dadgostar.

Löfven sa på presskonferensen att han varken kommer att förhandla med V eller C, men vara "lyhörd" innan han lägger sin egen budget.
Citera
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Sura? Säger bara som det är.

Förklarade precis att det inte är han som smider dessa "geniala" planer. Har du helt missat vad jag skrivit?

Tror du en VD på en stor koncern sitter och tar fram alla strategier och affärsplaner själv? Du fattar väl att han har en hel stab till sin hjälp, och de har ytterligare chefer och analytiker som gör jobbet åt dem.

En VD (och en statsminister) har enbart tagit sig upp till toppen genom att vara hänsynslös, empatilös och egoistisk. Narcissism kallas det i folkmun.

Så nej, återigen, han är bara där för att lägga fram planer på vad andra kalkylerat fram. Han vinner på det, likaså de som hjälper honom eftersom de alla får en bit av kakan.

Hoppas du hängde med nu, försökte vara så pragmatisk som möjligt
Nej Stefan gör det mesta.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej. Det behövs inte röstas 4 ggr. Man måste göra 4 försök.
Första försöket (UK) ledde inte till omröstning.

Sonderingarna räknas inte, bara omröstningarna. Det är 4 kvar om inte någon blir vald (Vilket säkert någon blir för det räcker ju att någon missar flyget till Stockholm eller blir plötsligt sjuk för att man inte skall få 175 röda även om man har det på papperet.
Citera
2021-07-05, 14:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och det gynnar den som först kommer till omröstning. Talmannens val om vem han tar till omröstning först avgör mycket. För bara nej-röster räknas.

Jag förstår inte varför inte Uffe chansade och tog en omröstning för att se hur många som faktiskt var emot han som statsminister med hjälp av SD, KD och L. Jag gissar att han förlorat men han hade fått det svart på vitt.
Citera
Bannlyst
Gissar på att Annie Lööf inte kommer ställa upp på några intervjuer närmaste tiden 👮🏽‍♀️🤮😂😂😂😂
Citera
Medlem
--Blackbird--s avatar
Tänk om det blir en rödgrön regering igen och Röven blir återigen statsminster, inte bara nu efter regeringskrisen, utan även efter valet 2022.
Citera
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker han skall ta alla fyra omröstningar på onsdag om ingen blir vald under förloppet.

En formell sondering i veckan tycker jag fortfarande är rimlig takt i ett svårt läge.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Löfven sa på presskonferensen att han varken kommer att förhandla med V eller C, men vara "lyhörd" innan han lägger sin egen budget.
Ett tydligt nej till Dadgostar:
Citat:
De säger att de kräver inflytande över budgeten för att acceptera den?

– jag är väldigt tydlig med att det inte blir några förhandlingar. Centerpartiet var tydliga med att de inte vill de och då blir det så att vi måste vara lyhörda, säger Löfven.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-regeringskrisen/

Så Centerpartiet fortsätter vara Löfvens absoluta favorit.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Han verkar vara väldigt konservativ med svenska mått mätt:

Samtidigt ska det säga att han även har delat ut "Årets HBTQ" på QX-galan. Nu tror jag inte att Andreas är "garderobsfikus", men alla homosexuella är inte progressiva vänsterpersoner som springer i Pride, även om det tyvärr nästan bara dessa som hörs i Sverige.

Nja sanning med modifikation. De flesta bögar är livrädda för att SD ska få makt. Sen att de är konservativa på alla andra punkter spelar mindre roll
Citera
2021-07-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeAMN
Andreas Norlén är en av de mest konservativa moderaterna i riksdagen. Han blev invald i riksdagen på löftet att ”bekämpa radikalfeminismens familjefientlighet”.

Men en del av hans konservatism är en enorm lojalitet med gällande regler och han har tagit väldigt seriöst på att lägga partipolitiken åt sidan i rollen som talman. Men ingen kan anklaga Andreas Norlén, politikern, för att vara rädd för konservatism.
Norlen är frimurare och har sagt att islam är förenligt med västerländsk demokrati. Knappast konservativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in