2021-07-05, 10:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kan delvis hålla med dig men faktum är ju fortfarande att politikens maktspel bygger på existerande valresultat.

Härliga tider

Jag kan se ditt perspektiv. Men det här maktspelet som du nämner, vad är den makten värd om den leder till en handlingsförlamad regering? Ända sen 2014 har regeringarna varit för svaga för att kunna agera kraftfullt. Det blir som att balansera på slak lina. Jag håller med dig om att centern lever farligt, för nyliberalismen dog med Alliansen. Folk vill inte ha nyliberal politik längre.

Att då sossarna är så kåta på makten så att dom låter sig handlingsförlamas av antingen Annies ultimatum eller en borgerlig budget och politik som ingen vill genomföra, hur ser det ut? Det är farligt för alla inbalandade att låta saker bara gå på autopilot för att maktspelet om den betydelselösa makten sätts före folkviljan.
Citera
2021-07-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är ganska faschinerande att se argumentationen i den här tråden. Du försöker motivera Annies beteende med samma argument som man körde 2018. SD-spöket. Yeah right. Med nöd och näppe har man haft JÖK sen 2018 som bygger på fantasin "den bjeda mitten".

Politikens förutsättningar har ändrat sig i verkligheten och nu försöker man bygga ett regeringsunderlag med ett utdaterat riksdagsunderlag. Det är som om man navigerar efter en gammal obsolet karta. Man kan inte som politiker ta ett "sample" på verkligheten vart fjärde år och köra på 2021 som om det vore 2018. Då blir det såhär tondövt och verklighetsfrämmande.

Låt det gå till extraval.

Jag försöker inte motivera Annies beteende jag försöker förstå det.
Hon säger idag i sanna mening att hon både ger stöd till Löfven och inte ger stöd.
Är det taktik för att hon hoppas på att få chansen?

Jag håller med om att extraval är det mest demokratiska, extra så I detta läge när C som blockar allt svängde helt efter valet.
Pröva deras demokratiska stöd i vänsterblocket
Citera
2021-07-05, 10:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror inte att Annie får chansen. Hon har bränt sin bro till Bilderberggruppen. Hon fick åka dit nåt år (kanske 2014 eller 2018) och kom hem därifrån som en alldeles för arrogant och bångstyring nippertippa. Det gjorde att Bilderbergarna insåg sitt misstag. Tanken att släppa fram Annie var en felberäkning från de som egentligen bestämmer. Dom på Arsenalsgatan.
Ungefär så ja
Citera
2021-07-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Även om Löfvén hoppar av, samt det är säkert att han inte har stöd, tycker jag att man bör votera om honom.

Vi måste hålla voteringar annars kommer vi ej framåt.

Det var ett misstag av talmannen att inte lägga fram Kristersson till votering.
Ja, jag håller med, jag hoppas Löfven får en omröstning i veckan vare sig han vill eller ej.
Citera
2021-07-05, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kan delvis hålla med dig men faktum är ju fortfarande att politikens maktspel bygger på existerande valresultat. Varje parti försöker givetvis positionera sig rätt gentemot sina egna väljare. Det främsta exemplet på det är nog just Annie Lööf och (C). De egna partiaktiva är de mest extremistiska nyliberalerna som finns i Sveriges riksdag men på grund av det obstinata (SD)-hatet så har partiet främst lockat väljare bland WOKE-vänstern så nu håller de partiaktiva på att omskola sig till goda kommunister så att de kan inordna sig i ett vänster alternativ efter valet 2022 för att behålla de väljare de nu råkat samla på sig.

Det är dock ett farligt spel för (C). Inser vänsterväljarna vad (C)-politikerna faktiskt har för åsikter i sakfrågor lär de sticka till (V) eller (MP) illa kvickt. Finns god potential för en (C)-kollaps parallelt med (S)-kollapsen faktiskt.

Härliga tider

Det är ju egentligen mycket intressant att skåda hur den traditionella politiska höger-vänsterskalan och progressiv-konservativskalan kastas om framför våra ögon.

Det har pågått en tid och de idag konservativa är ju egentligen främst socialdemokraterna som vill bevara rådande politiska maktstrukturer och ekonomiska diton med cementerade grupper av "fattiga" och "rika". När det saknades fler fattiga så importerade man dem och storföretag samt banker gynnas än mer liksom den totalitära staten eftersträvas.

Progressiviteten finns istället på högerkanten idag om än att den tar sig lite olika uttryck. De som vill förändra och förbättra, dvs inte är nöjda som det är hittar man här.

Den politiska "mitten" är vilsen och letar något att klänga fast i när klimatet kallnat som fråga och valde ökad invandring istället. Det kommer inte att fungera vilket i princip alla nu förstår men de är kvar där till sista kvinna och sannolikt kommer C att behöva börja oroa sig för 4%-spärren så smått. MP har redan fallit ur i praktiken och måste räddas av stödröster, samma sak för L om inte Sabuni lyckas med en rejäl omdaning internt. Man skulle kunna kall den politiska mitten för "nykonservativ" då de försöker klamra sig fast vid/bevara det som gällt de senaste decenniet - öppna gränser - multikultur - klimathysteri - WOKE - hata Trump och Brexit mm. Frontfigur är något så anmärkningsvärt som en person som sagt sig ha Margaret Thatcher som förebild - en antites kan tyckas.
Citera
2021-07-05, 10:50
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
I hård konkurrens med SD då.
Det blir väl vänstersossar i V och vanliga sossar i SD.
Japp och de ända som tappar är M och S.

Begriper inte varför Uffe inte kör in i kaklet? Han bara säger att han inte kan bilda en borgerlig regering etc.. Skjuter inte han sig rejält i foten?

Rösta på Moderaterna - Vi har absolut ingen möjlighet att leda landet.

Citera
2021-07-05, 10:51
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Även om Löfvén hoppar av, samt det är säkert att han inte har stöd, tycker jag att man bör votera om honom.

Vi måste hålla voteringar annars kommer vi ej framåt.

Det var ett misstag av talmannen att inte lägga fram Kristersson till votering.

Det hade varit bra med omröstning om UK för att tvinga liberalerna att bekänna färg, då hade vi sett hur splittrade de är.

Däremot är det inget problem att den omröstningen uteblev för att komma framåt. Talmannen kommer forcera omröstningar i snabb takt när alla fått chans att sondera men inte lyckats. Nu låter det dock som Annie kommer lägga sig och släppa fram Löfven på första försöket och då är detta snabbt över.
Citera
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Jag kan se ditt perspektiv. Men det här maktspelet som du nämner, vad är den makten värd om den leder till en handlingsförlamad regering? Ända sen 2014 har regeringarna varit för svaga för att kunna agera kraftfullt. Det blir som att balansera på slak lina. Jag håller med dig om att centern lever farligt, för nyliberalismen dog med Alliansen. Folk vill inte ha nyliberal politik längre.

Att då sossarna är så kåta på makten så att dom låter sig handlingsförlamas av antingen Annies ultimatum eller en borgerlig budget och politik som ingen vill genomföra, hur ser det ut? Det är farligt för alla inbalandade att låta saker bara gå på autopilot för att maktspelet om den betydelselösa makten sätts före folkviljan.

Skulle säga sen 2010, Reinfeld II hade inte majoritet i riksdagen vad jag kommer ihåg och fick förlita sig på att diskutera förslag med S, V och MP. Om jag minns rätt lade regeringen inte fram några större förslag under hela mandatperioden av rädsla för att bli nedröstade, man ville hellre slippa förnedringen.
Citera
Medlem
Citat:

Precis. För vänstern-sörjan gäller det att illa kviskt enas om ett regeringsalternativ eller så är de körda i nästa val. Det enklaste för (S) och (V) vore att försöka mobba ut Annie Lööf så att hon blir högerns problem men det är långt ifrån säkert att det lyckas.

Dels därför att högerväljare nog är rejält misstänksamma mot både (C) och (L) men främst därför att Annie Lööf ägnat större delen av sin politiska gärning åt att smutskasta sådant som högerväljare numera accepterar eller till och med gillar. Hon är inte välkommen bland borgerligheten även om (M) kanske gärna skulle välkomna (C) tillbaka.

Problemet för (S) är att de nog inte bryr sig om annat än makten. Tänker du på Mikeal Damberg så förknippas ju han knappast med engegemang för någon enskild politisk sakfråga utan det enda han är känd för är internt fulspel inom partiets stockholmsavdelning. Det finns nog fler politiker av Damberg typ inom (S)
Citera
2021-07-05, 10:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Vad gör Sabuni då ? hopar av om partiet splittras?

Vad gör det om ett parti som har 2% i opinionsundersökningarna splittras? Då får vi två liberala partier, på runt 1% som kan bråka om vilken typ av liberalism som är mest ren. Liberalerna saknar betydelse utom i maktspelet om den betydelselösa makten.
Citera
2021-07-05, 10:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Källor: Flera liberaler i riksdagen tvekar ännu
Stefan Löfvens framtid sägs hänga på ett mandat. Men fortfarande tvekar några liberala riksdagsledamöter inför en omröstning om en ny Löfven-regering. Går några emot partilinjen kan det utlösa en partiledarstrid.
https://www.svd.se/kallor-flera-liberaler-i-riksdagen-tvekar-annu

Låt mig gissa: SvD:s "källor" finns inom S och C.

Dimridåerna ligger lika täta som över Lützen idag.
Citera
2021-07-05, 10:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Skulle säga sen 2010, Reinfeld II hade inte majoritet i riksdagen vad jag kommer ihåg och fick förlita sig på att diskutera förslag med S, V och MP. Om jag minns rätt lade regeringen inte fram några större förslag under hela mandatperioden av rädsla för att bli nedröstade, man ville hellre slippa förnedringen.

Du har rätt. Reinfeldt II var redan den på dekis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in