2021-07-05, 10:07
Medlem
Nooshi Dagostar, sveriges farligaste kvinna inom politiken. ? jag måste erkänna lite obehag att hon är Kurd, var ligger hennes lojalitiet...PKK eller Sverige ?
Citera
2021-07-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Låt talmannen göra det då. Vem som utlyser extravalet är en formalitet.

Talmannen får inte utlysa nyval enligt grundlagen.
Sker det däremot fyra statsminister omröstningar och ingen statsminister utses så blir det automatisk nyval.
Citera
2021-07-05, 10:09
Medlem
Liberalerna kommer inte att unisont följa partilinjen. En del släpper fram Löfven.
Citera
2021-07-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore inte omöjligt att Kristersson skulle blivit vald vid en omröstning. Det räcker med att en eller två riksdagsledamöter röstar fel. Det är alltid några som är upptagna med sitt Twittrande och inte riktigt följer med i vad som händer så det är inte osannolikt. Problemet är ju bara att sådant kan åtgärdas genom att riksdagen avsätter honom igen.

Det stora problemet tror jag är ett annat. Kristersson vill ha med (L) i sitt regeringsunderlag även efter 2022. Vid en omröstning om Kristersson nu skulle säkerligen ett par (L) ledamöter (typ Barbro Westerholm) rösta Nej med hänvisning till att (SD) får inflytande. Det vore förödande för trovärdigheten hos (L) och sannolikt leda till att (L) åker ur riksdagen (vilket de med lite tur gör i vilket fall).

Just hur (L)-ledamöter agerar tror jag kommer att bli avgörande för hur Regeringskrisen löses. Min gissning, och även förhoppning, är att (L) sviker även denna gången och att vi därefter slipper ha dem i riksdagen...
Du svarar på din egen fråga, det räcker inte att någon råkar trycka fel en gång, då kommer statsministern ändå ha riksdagsmajoriteten emot sig framöver, nya avgångskrav kommer, budgeten går inte igenom, etc.
Citera
2021-07-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Liberalerna kommer inte att unisont följa partilinjen. En del släpper fram Löfven.

De vill inte bli arbetslösa..
Citera
2021-07-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ganska väntat att många inom L är lite skakis nu när kniven närmar sig strupen. Jag är 90% säker på att de viker sig under trycken om det blir skarpt läge (reell risk för extraval). Generellt sett verkar de väldigt fega då blir det extra enkelt att göra konstiga val.
Ja, jag tror inte det går att lita på L.
L är ett splittrat parti och Sabunis linje är tvärtemot allt vad L har stått för det senaste decenniet.
Bäst är om dom åker ur, dom kommer bara bli ännu en stoppkloss likt C som kommer förhindra nödvändigs samhällsförändringar.
Citera
2021-07-05, 10:15
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
De vill inte bli arbetslösa..

Ja då får de lön i ett år till och en del hinner förstås passera gränser som ger dem livslång pension.
Lita aldrig på Liberalerna.
Citera
2021-07-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du gör här det stora misstaget att tro att en vanelögnare talar sanning, minns du inte att han tex sagt att han inte regerar med annans budget och att det blir extraval, båda uttalandena var lögner
Jag utgår inte från att Löfven talar sanning utan från att han agerar rationellt. Han måste avgå och sedan återkomma innan han kan regera på Kristerssons budget, av samma skäl som han var tvungen att avgå innan Lööf kunde stryka marknadshyror ur Januariavtalet. Vid stora eftergifter måste Löfven dansa Den döende svanen för att omvärlden skall förstå vikten av att rädda Sverige.
Citera
2021-07-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror inte att Annie får chansen. Hon har bränt sin bro till Bilderberggruppen. Hon fick åka dit nåt år (kanske 2014 eller 2018) och kom hem därifrån som en alldeles för arrogant och bångstyring nippertippa. Det gjorde att Bilderbergarna insåg sitt misstag. Tanken att släppa fram Annie var en felberäkning från de som egentligen bestämmer. Dom på Arsenalsgatan.

Vem ska få chansen om även Löfvén hoppar av?
Jag tror att Annies strategi är att obstruera på en 5-årings vis tills hon får chansen.
Även om hon saknar stöd kan detta gå igenom via SD spöket.
Citera
2021-07-05, 10:18
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag utgår inte från att Löfven talar sanning utan från att han agerar rationellt. Han måste avgå och sedan återkomma innan han kan regera på Kristerssons budget, av samma skäl som han var tvungen att avgå innan Lööf kunde stryka marknadshyror ur Januariavtalet. Vid stora eftergifter måste Löfven dansa Den döende svanen för att omvärlden skall förstå vikten av att rädda Sverige.

Om liberalerna är splittrade så kan Löfven mycket väl få igenom budgeten, JÖK'en lever.
Citera
2021-07-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Om liberalerna är splittrade så kan Löfven mycket väl få igenom budgeten, JÖK'en lever.

Vad gör Sabuni då ? hopar av om partiet splittras?
Citera
2021-07-05, 10:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Nooshi Dagostar, sveriges farligaste kvinna inom politiken. ? jag måste erkänna lite obehag att hon är Kurd, var ligger hennes lojalitiet...PKK eller Sverige ?

Ja hon var säkert med och planerade Palmemordet också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in