2021-07-04, 20:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Måste gå 4 rundor

Det borde finnas en tidsgräns. Annars har vi ju ett möjligt scenario där en talman från samma parti som statsministern drar ut på processen i det oändliga och låter en övergångsregering regera i fyra år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag hörde talmannen säga att egentligen löper tiden för SL ut redan idag men för praktiska skäls skull blev den förlängd till måndag och då lär det nog också blir på förmiddagen han vill ha sitt besked.

Kan talmannen utlysa ett extra val redan imorgon om Stefan inte kan presentera en regering han kan leda eller måste det köras de stipulerade 4 rundorna?

Du har helt rätt!! Han sa så!
Det var på grund utav att det är Söndag idag.
Frågan är "när" svaret ska komma!

Har talmannen bara sagt Måndag så är det fram till midnatt! Vi vet inte, ju längre tiden går desto mer desperata är S!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi får väl se. Jag skulle bli förvånad om Lööf sätter sig i budgetförhandlingar med Dadgostar, men det finns kanske utrymme för att Löfven har separata överläggningar med Dadgostar.

Att man tidigare kan validera denna omöjliga uppgörelse via hemliga lappar som ingen får se sätter nivån på hur sådant kan genomföras i detta land.
Jag förväntar mig något liknade denna gången.
Citera
2021-07-04, 20:29
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Jag tycker det är bortskämt att skylla på Sveriges system när vi har länder där det på riktigt sker valfusk och där medborgarna står helt värnlösa.

Med den logiken kan man ju inte påpeka ett enda problem i Sverige, eftersom det finns så många länder som har det värre på allt. Jag har bott i flera länder med sämre demokrati än Sverige, men vill ändå att Sverige skall förbättras.
Citera
2021-07-04, 20:30
Medlem
Citat:
Det borde finnas en tidsgräns. Annars har vi ju ett möjligt scenario där en talman från samma parti som statsministern drar ut på processen i det oändliga och låter en övergångsregering regera i fyra år.

Kan hoppas talmannen är väldigt restriktiv med tiden om Löfven faller i första omröstningen. Borde bränna av allt under resten av veckan i min mening om det sker
Citera
2021-07-04, 20:32
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Ungefär som innan JÖKen kom till. Uppenbarligen fanns det ingen hård tidsgräns där.
Eventuellt kan ju regelverket vara annorlunda efter en regering fallit genom misstroende, men jag tror inte det eftersom det enda talmannen sagt är att det skall gå snabbare den här gången.
Citera
2021-07-04, 20:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Du har helt rätt!! Han sa så!
Det var på grund utav att det är Söndag idag.
Frågan är "när" svaret ska komma!

Har talmannen bara sagt Måndag så är det fram till midnatt! Vi vet inte, ju längre tiden går desto mer desperata är S!!!
Jag tror inte till midnatt just därför att måndagen är extratid. Att ge tid till 24:00 skulle gå emot talmannens uttryckliga intentioner att snabba på hela denna talmansrundeprocess
Citera
2021-07-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Att man tidigare kan validera denna omöjliga uppgörelse via hemliga lappar som ingen får se sätter nivån på hur sådant kan genomföras i detta land.
Jag förväntar mig något liknade denna gången.

? Vilka hemliga lappar?
C har sålt sig, Annie ville ha makt. Hon ville sitta i regeringen och sket fullständigt i vad hennes väljare röstade "för".
Ingen väljare röstade för en S ledd regering!
Citera
2021-07-04, 20:35
Moderator
Tinuviels avatar
Fyra partiledare i Agenda ikväll. Busch, Dadgostar, Åkesson och Stenevi.
Citera
2021-07-04, 20:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag tror inte till midnatt just därför att måndagen är extratid. Att ge tid till 24:00 skulle gå emot talmannens uttryckliga intentioner att snabba på hela denna talmansrundeprocess
Jag tror vi kan vänta oss en presskonferens av Löfven imorgon fm och därefter en av talmannen.
Citera
2021-07-04, 20:38
Medlem
Citat:

Oavsett tid så blir det intressant!
Jag tycker precis som dig att talmannen skall se till att gå igenom detta på snabbare sätt!
Alla "urbota förslag" skall dödas direkt!

Krävs 4 röstningar så kör dem på en dag!!
Ingen kommer att vinna!

Nja, funderar om talmannen kan återkomma till partiledare nån dag senare... Om partiet fått stöd? Det borde han kunna??
Senast redigerad av Sine-metu 2021-07-04 kl. 20:42.
Citera
2021-07-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
? Vilka hemliga lappar?
C har sålt sig, Annie ville ha makt. Hon ville sitta i regeringen och sket fullständigt i vad hennes väljare röstade "för".
Ingen väljare röstade för en S ledd regering!

Här är en artikel om lappen.
https://www.dn.se/nyheter/politik/sjostedt-det-finns-ett-papper-som-ni-aldrig-kommer-att-fa-se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in